|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGE / GISB1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGE
/
GISB1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geografické informační systémy 1.
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Geografické informační systémy 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenta základními znalostmi o geoinformačních technologiích, znalostmi základních geoinformačních pojmů. Vést studenta k vytvoření základních dovedností při práci s konkrétním geoinformačním software, pracovat s rastrovými i vektorovými formáty dat, vytvářet nová vektorová témata, pracovat s tématickými daty v atributové tabulce a formulovat prostorové i atributové dotazy a vytvářet jednoduché mapové výstupy.
|
Požadavky na studenta
|
Referát na téma vyžití geografických informačních systémů.
Seminární práce - zpracování geografické tématické vrstvy (lze odevzdat dvakrát).
Splnění podmínek testů na 75 %, možnost opakování testu dvakrát.
|
Obsah
|
Geoinformační technologie (GI) - prostředky pro zpracování prostorových informací.
Datové struktury pro GI.
Rastrová data a jejich využití.
Dálkový průzkum Země - základní prostředek pro získávání geodat.
Vektorová data, základní prvky - body, linie, polygony.
Základní operace GI, získávání a organizace geodat.
Postup při řešení analytických úloh. Základní operace nad databázemi.
Zásady tvorby tematických map, topografických map a plánů, tvorba grafických a tabelárních výstupů.
Hardwarové požadavky pro GI, softwarové produkty.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Tuček Ján. Geografické informační systémy. Principy a praxe. Praha: Computer Press., 1998.
-
Základní:
Novotná, Marie; Čechurová, Monika,; Bouda, Jakub. Geografické informační systémy ve školách. Plzeň : Aleš Čeněk, 2012. ISBN 978-80-7380-385-8.
-
Doporučená:
Voženílek, Vít. Geografické informační systémy I. Pojetí, historie, základní komponent. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého., 1998.
-
Doporučená:
Geletič, Jan. Úvod do ArcGIS 10. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3390-5.
-
Doporučená:
Booth, Bob, Michell, Andy. Začínáme s ArcGIS. New York - Redlands: ESRI., 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
13
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
119
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Získat základní znalosti z oboru kartografie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Získat základní dovednosti práce s počítačem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět základním geoinformačním pojmům |
rozumět základním strukturám geodat |
pochopit jednoduché analytické metody |
seznámit se z vybranými mapovými servery |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zvládnout dovednosti práce s geoinformačními technologiemi - vytvoření a zpracování geodat |
zvládnout dovednosti práce s geoinformačními technologiemi - jednoduché analytické metody |
zvládnout dovednosti práce s geoinformačními technologiemi - tvorbu tématických map |
zvládnout základní operace s databázemi |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|