|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPM / SMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPM
/
SMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Strategický management
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
181 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pochopit význam a funkce strategického managementu v kontextu řídících a podnikatelských aktivit moderní organizace, objasnit principy strategického myšlení. Seznámit s postupy, koncepty a vybranými aspekty strategického managementu. Vybavit studenty znalostmi a dovednostmi nezbytnými pro formulaci, hodnocení a výběr optimální strategie. Představit základní postupy implementace a hodnocení strategie. Diskutovat se studenty postupy vedoucí k sestavení strategického záměru.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
Písemný test - 10 otázek (úspěšné absolvování znamená splnit test na 65 %, test je možné opakovat pouze jedenkrát)
Projekt - uznaný projekt; projekt je možné opravovat dle připomínek vyučujícího pouze dvakrát.
Aktivní účast studentů na cvičeních.
Zkouška - kombinovaná:
Písemná - 10 otázek, pro splnění písemné části zkoušky je nutné získat min. 7 bodů (max. 10 bodů), k ústní zkoušce lze přistoupit pouze v případě, že student úspěšně absolvuje test.
Ústní
Celková klasifikace je výsledkem ústní části zkoušky s přihlédnutím k bodům získaným za písemnou část zkoušky.
|
Obsah
|
Úvod do strategického managementu - východiska, přístupy a koncepty
Význam a role strategického managementu v kontextu podnikání organizace, manažer jako stratég
Model strategického managementu
Formulace strategie - strategická východiska
Analýza externího prostředí podniku
Prognóza vývoje okolí podniku.
Analýza interního prostředí podniku
Strategie, typologie strategií
Formulace strategických variant
Hodnocení strategických variant, výběr optimální strategie, strategický management rizik.
Implementace strategie
Balanced Scorecard jako komplexní nástroj implementace strategie
Strategický management a udržitelnost
Hodnocení a aktualizace strategie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Emil Vacík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Ing. Jiří Kutlák, Ph.D. (100%),
Ing. Marta Nosková, Ph.D. (100%),
Prof. Ing. Emil Vacík, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Jiří Kutlák, Ph.D. (100%),
Ing. Marta Nosková, Ph.D. (100%),
-
Examinátoři:
Prof. Ing. Emil Vacík, Ph.D.,
|
Literatura
|
-
Základní:
Fotr, J., Souček, I. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha, 2005. ISBN 80-247-0939-2.
-
Základní:
Fotr, Jiří; Vacík, Emil,; Souček, Ivan,; Špaček, Miroslav,; Hájek, Stanislav. Tvorba strategie a strategické plánování : teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2020. ISBN 978-80-271-2499-2.
-
Rozšiřující:
HITT, M., IRELAND, R., HOSKISSON, R. Strategic management. Canada: South-Western Cengage Learning, 2011. ISBN 978-1-4390-4230-4.
-
Rozšiřující:
PEARCE, J., ROBINSON, R. Strategic Management. Irwin Inc., 1991. ISBN 0-256-08323-1.
-
Rozšiřující:
Zuzák, Roman. Strategické řízení podniku. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.
-
Rozšiřující:
ŠULÁK,M., VACÍK,E. Strategické řízení v podnicích a projektech. 1. vyd. Praha, 2005. ISBN 80-86754-35-9.
-
Doporučená:
Kaplan, Robert S.; Norton, David P. Balanced scorecard : strategický systém měření výkonnosti podniku. 5. vyd. Praha : Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-177-5.
-
Doporučená:
Kaplan, Robert S.; Norton, David P. Balanced scorecard : strategický systém měření výkonnosti podniku. 3. vyd. Praha : Management Press, 2002. ISBN 80-7261-063-5.
-
Doporučená:
Bolland, Eric J. Comprehensive strategic management: a guide for students, insight for managers. Bingley: Emerald Publishing. ISBN 978-1-78714-225-1.
-
Doporučená:
Spulber, Daniel F. Economics and management of competitive strategy. Singapore : World Scientific, 2009. ISBN 978-981-283-846-9.
-
Doporučená:
Kislingerová, Eva; Nový, Ivan. Chování podniku v globalizujícím se prostředí. Vyd. 1. V Praze : C.H. Beck, 2005. ISBN 80-7179-847-9.
-
Doporučená:
Collins, James C.; Porras, Jerry I. Jak vybudovat trvale úspěšnou firmu : úspěšné návyky vizionářských společností : překlad bestselleru Built to last. První vydání. 2016. ISBN 978-80-247-5638-7.
-
Doporučená:
Veber, Jaromír. Management : základy, prosperita, globalizace. Vyd. 1. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-029-5.
-
Doporučená:
Šulák, Milan; Vacík, Emil. Měření výkonnosti firem. 1. vyd. Praha, 2005. ISBN 80-86754-33-2.
-
Doporučená:
Hammer, Michael; Champy, James. Reengineering - radikální proměna firmy : manifest revoluce v podnikání. 3. vyd. Praha : Management Press, 2000. ISBN 80-7261-028-7.
-
Doporučená:
DAVID, F.R. Strategic management.. Macmillan Pub. Co., 1993. ISBN 0-02-32741-2.
-
Doporučená:
Hanzelková, Alena; Keřkovský, Miloslav,; Vykypěl, Oldřich. Strategické řízení : teorie pro praxi. 3. přepracované vydání. 2017. ISBN 978-80-7400-637-1.
-
Doporučená:
FOTR, J., VACÍK, E. Tvorba strategie a strategické plánování. Praha : Grada, 2012. ISBN 987-80-247-3985-4.
-
Doporučená:
Fotr, Jiří; Vacík, Emil,; Špaček, Miroslav,; Souček, Ivan. Úspěšná realizace strategie a strategického plánu. První vydání. 2017. ISBN 978-80-271-0434-5.
-
Doporučená:
MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Aplikovat znalosti z podnikové ekonomiky pro vhodné plánování budoucího vývoje organizace. |
Chápat makroekonomický vývoj pro analýzu vnějšího prostředí společnosti. |
Syntetizovat poznatky z marketingu, které jsou nezbytné pro formulování strategických prognóz. |
Mít znalosti základních principů a funkcí managementu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Zvládat základní účetní operace pro práci s účetními výkazy. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit význam strategického managementu v organizacích |
vymezit strategii podniku a vysvětlit její význam pro organizace |
popsat jednotlivé fáze strategického managementu |
vysvětlit vybrané postupy finančního plánování a nástroje řízení rizik |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikovat získané znalosti a vypracovat celkovou strategii a následně i dílčí strategie |
analyzovat prostředí, ve kterém organizace působí, a vnímat jeho vývojové tendence |
formulovat, hodnotit a vybrat optimální strategickou variantu |
rozpracovat střednědobé cíle do krátkodobých akcí pro implementaci strategie |
komunikovat s podniky při zpracování samostatného projektu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Výstupní projekt, |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|