|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODTD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODTD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny a teorie designu 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / 0
|
1 / 11
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/ODTD2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky designu s důrazem na průmyslový design technických oborů v praxi i v teoretické reflexi od čtyřicátých let 20. století do současnosti. Seznámit studenty s vývojem metodiky designérské tvorby a vývojem vztahu techniky (konstrukce) a designu v daném období s přihlédnutím ke specifickým podmínkám vývoje v různých oborech; významnými středisky vývoje, významnými tvůrčími osobnostmi a důležitými realizacemi a projekty. Obeznámit studenty s aktuálním domácím děním v designu s důrazem na průmyslový a produktový design.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu: - zpracování písemné seminární zápočtové práce dle domluvených témat - dodržení nejzazšího termínu pro odevzdání práce
Požadavky pro absolvování zkoušky: - předchozí získání zápočtu - ústní zkouška: 1. Připravené téma dle výběru studenta v rozsahu probíraných témat a povinné studijní literatury 2. Jedna vylosovaná otázka v rozsahu probíraných témat a povinné studijní literatury 3. Určení obrázků významných designérských prací od poč. 19. století (tj. vč. opakování předchozího semestru DTD1).
|
Obsah
|
1. Design 40. let 20. století. 2. Design 50. let 20. století v Evropě. 3. Design 50. let 20. století v USA. 4. Design v Československu v prvním poválečném čtvrtstoletí. 5. Světový vývoj designu v 60. letech. 6. Design v Československu v 60. letech 20. století. 7. Světový vývoj designu 1970-1990. 8. Design v Československu 1970-1990. 9. Design po r. 1990. 10.- 13. Přednášky externistů a prezentace designérů. Podle možností budou přednášky z ODTD2 doplněny přednáškami externistů zabývajících se historií designu nebo souvisejících oborů i prezentacemi tvorby průmyslových designérů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hauffe, Thomas. Design. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
-
Základní:
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha : Vysoká škola umělecko-průmyslová, 2004. ISBN 80-86863-03-4.
-
Základní:
Byars, Mel. The design encyclopedia. London : Laurence King, 2004. ISBN 1-85669-349-X.
-
Doporučená:
Bulletin : měsíčník Design centra České republiky - .. Brno : Design centrum ČR, 1991.
-
Doporučená:
Design trend : revue nového vizuálního stylu. Brno : Design centrum České republiky, 1992.
-
Doporučená:
Knobloch, Iva a Vondráček, Radim. Design v českých zemích 1900-2000. Praha : Academia, Uměleckoprůmyslové museum, 2016. ISBN 978-80-200-2.
-
Doporučená:
Raizman, David Seth. History of Modern Design. London : Laurence King Publishing Ltd, 2010. ISBN 9781856693486.
-
Doporučená:
Kolesár, Z. Nové kapitoly z dejín dizajnu,. Bratislava, 2009.
-
Doporučená:
Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 1. Praha - Národní technické muzeum, 1996.
-
Doporučená:
Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 2. Alessi, Praha - Národní technické muzeum.
-
Doporučená:
Pauly Jana. Z dějin průmyslového designu 3. Praha - Národní technické muzeum, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
102
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní znalosti o technických a technologických v designérské praxi,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění,
vybavit si předpoklady vzniku designu, faktických počátků jeho vzniku od meziválečné avantgardy v Evropě, USA a Československu až k počátku II. světové války.,
vybavit si příklady historického vývoje designu v jednotlivých technických oborech, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi,
ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti designu a jeho forem,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího,
zařadit chronologicky průmyslový výrobek (technický předmět) podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vývoje průmyslového designu technických oborů v praxi i v teoretické reflexi od čtyřicátých let 20. století do současnosti,
pro jmenování hlavních osobností oboru a přiblížení jejich tvorby,
role designéra v procesu vývoje výrobku (technického předmětu),
příkladů historického vývoje designu v jednotlivých technických oborech,
vývojem metodiky designérské tvorby a vývojem vztahu techniky (konstrukce) a designu v daném období s přihlédnutím ke specifickým podmínkám vývoje v různých oborech,
středisky vývoje, významnými tvůrčími osobnostmi a důležitými realizacemi a projekty |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky výrobků v jednotlivých obdobích vývoje designu od 2. sv. války po současnost,
zařadit chronologicky průmyslový výrobek (technický předmět) podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu,
přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které se nejvíce a nejpřínosněji rozvíjely,
zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj průmyslového designu, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|