|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEM / DOET
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEM
/
DOET
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná ekonomická teorie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KEF/DOET
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Prohloubit znalosti v oblasti mikroekonomie a makroekonomie z magisterského studijního programu. Analyzovat vybrané determinanty chování dílčích trhů i ekonomiky jako celku v krátkém i dlouhém období na základě současného stupně poznání ve světové ekonomické teorii. Správně hodnotit příčiny a následky ekonomických procesů a jejich dopad na podniky. Odlišit pozitivní a normativní přístup v ekonomické analýze. Aplikovat získané poznatky na téma své disertační práce.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška je kombinovaná a skládá se ze dvou částí (mikroekonomie a makroekonomie), jež je možno skládat odděleně. Podrobnosti organizace zkoušky z každé části sdělí příslušný vyučující.
|
Obsah
|
Předmět je určen pro doktorské studium.
Část mikroekonomie - vybraná problématika: Analýza poptávky, optimum spotřebitele maximalizujícího užitek: preference a funkce užitku, optimum spotřebitele maximalizujícího užitek: odvození Marshallových funkcí poptávek, optimum spotřebitele minimalizujícího výdaje - odvození Hicksových funkcí poptávek, vzájemný vztah obou úloh, vlastnosti Marshallových poptávkových funkcí, vlastnosti Hicksových poptávkových funkcí, teorie chování spotřebitele (komparativní statika): vliv změn reálného příjmu a vliv změn v ocenění aktiv, blahobyt spotřebitele, odhady poptávkových funkcí, prognózování poptávky. Alternativní teorie spotřebitele: teorie projevených preferencí a teorie spotřebních technologií. Analýza nabídky, volba optimální technologie, minimalizace nákladů: odvození funkce celkových nákladů, minimalizace nákladů (komparativní statika): vliv změn objemu výstupu a vliv změn cen vstupů, odhady nákladových funkcí, maximalizace zisku. Alternativní teorie firmy: manažerské a behavioristické teorie, model zaměstnanecké firmy Nedokonalá konkurence: vstup (limitní cena, důvěryhodná hrozba), multiprodukční firma, modely duopolu (kvantitativní), modely duopolu (cenové).
Část makroekonomie - vybraná problématika: Parita úrokových sazeb a determinace měnového kursu na mezinárodním měnovém trhu v krátkém období. Odvození a charakteristika agregátní poptávky v otevřené ekonomice z modelu IS-LM-BP Monetaristický koncept determinace měnového kursu typu flexibilní ceny: Bilsonův a Frenkelův model. Dornbuschův model determinace měnového kursu typu nepružné ceny s přestřelováním měnového kursu. Frankelův model determinace měnového kursu typu diferenciálu reálných úrokových sazeb. Friedmanův koncept agregátní nabídky v modelu mylného vnímání cenové hladiny a jeho hospodářsko-politické implikace. Lucasova křivka agregátní nabídky. Teorie reálného ekonomického cyklu. Nová keynesiánská ekonomie a mikroekonomická fundace rigidity mezd a cen. Dlouhodobý ekonomický růst. Solowův model: tempo růstu produktu a základní rovnice růstového účetnictví. Solowův model a stabilní (stálý) stav růstu. Dlouhodobý ekonomický růst s technologickým pokrokem rozšiřujícím práci.. Teorie endogenního ekonomického růstu: pozitivní externality investic do fyzického kapitálu a do lidského kapitálu. Modely endogenního ekonomického růstu. Ekonomický růst, přírodní zdroje a životní prostředí. Politické, právní a ostatní institucionální podmínky ekonomického růstu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ROMER, D. Advanced Macroeconomics, 2nd edition. New York: The MacGraw-Hill Companies, Inc., 2001.
-
Základní:
Mach, Miloš. Makroekonomie : pokročilejší analýza. Slaný : Melandrium, 2002. ISBN 80-86175-22-7.
-
Základní:
Mach, Miloš. Makroekonomie II : pro magisterské (inženýrské) studium. 1. a 2. část. Slaný : Melandrium, 2001. ISBN 80-86175-18-9.
-
Základní:
Varian, Hal R. Microeconomic analysis. 3rd ed. New York : W.W. Norton & Company, 1992. ISBN 0-393-95735-7.
-
Doporučená:
Gravelle, H; Rees, Ray. Microeconomics. 3rd ed. Harlow : FT/Prentice Hall, 2004. ISBN 0-582-40487-8.
-
Doporučená:
Soukup, Jindřich. Mikroekonomická analýza (vybrané kapitoly). 1. vyd. Slaný : Melandrium, 1999. ISBN 80-86175-07-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
30
|
Projekt individuální [40]
|
240
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
120
|
Celkem
|
390
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát středně pokročilé kurzy mikro a makroekonomie (KEM/MIKR2 a KEM/MAKR2) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
N/A |
využit dovednosti ze středně pokročilých kurzů mikro a makroekonomie (např. KEM/MIKR2 a KEM/MAKR2) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
analyzovat jednotlivé ekonomické modely po stránce jejich ekonomického obsahu |
shrnout důsledky reálných a nominálních rigidit pro účinnost nástrojů hospodářské politiky |
srovnat pokročilé ekonomické teorie v jejich předpokladech a závěrech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
N/A |
analyzovat jednotlivé ekonomické modely po stránce jejich ekonomického obsahu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
N/A |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
N/A |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
N/A |
|
|
|
|