Politické zpravodajství v ČR
Interní studijní materiál k předmětu DIPN, prof. Petr Drulák

Základní dělení spočívá v rozlišení hlavního proudu a alternativ. Hlavní proud je vymezen jednak ideologicky a jednak vlastnicky.
Ideologii lze charakterizovat výčtem znaků, média hlavního proudu se nemusí nutně hlásit ke všem, ale respektují většinu z nich. Podporuje liberální kapitalismus, globalizaci, evropskou integraci, záchranu klimatu, Německo, USA, Izrael, univerzální prosazování lidských práv, odkaz Václava Havla. Naopak odsuzuje populismus, protekcionismus, národovectví, komunismus, Rusko, Čínu, Václava Klause, Miloše Zemana, Andreje Babiše.  
V posledních letech narůstá aktivita na ochranu mainstreamu ze strany médií hlavního proudu, státních orgánů (úřad vlád, ministerstvo vnitra, zpravodajské služby) a nevládních organizací (Nadační fond nezávislé žurnalistiky, Manipulátoři, Čeští elfové atd.). Směřuje k diskreditaci nositelů odlišných názorů jako „dezinformátorů“. 
Vlastnictví: jedná se buď o média veřejnoprávní nebo soukromá pod kontrolou významných oligarchů (miliardářů zasahujících do politiky).
Mainstream: veřejná média
· financovaná ze státního rozpočtu, respektive z povinných poplatků
· formálně pod parlamentní kontrolou, reálně však poměrně autonomní, považují samy sebe za strážce mainstreamu,
· Česká televize, Český rozhlas, Česká tisková agentura
Mainstream: soukromá média (2024)
Zdroj:
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/majitele-medii-v-cesku-noviny-weby-televize-kdo-vlastni/r~67160c86faff11e9ac60ac1f6b220ee8/v~sl:d84d5da5cc17ae540bb7e338b0bb1782/
Kaparin (Karel Pražák) - MF Dnes, Lidové noviny, Metro, iDNES.cz, Lidovky.cz, atd.
Skupině Kaparin patří mediální skupina Mafra, která mimo jiné vydává deníky Mladá fronta Dnes, Lidové noviny a Metro, týdeník 5plus2 a různé časopisy (Žena a život, Tina, Cosmopolitan, Harper's Bazaar, Esquire, Rytmus života, Chvilka pro tebe, Motor a další), provozuje zpravodajské portály iDNES.cz a Lidovky.cz a další internetové portály a služby, rádia Impuls a Rock zone, hudební televizi Óčko a vlastní tiskárny Mafraprint. Působí i na Slovensku (Mafra Slovakia).
[bookmark: _GoBack]Seznam (Ivo Lukačovič) – Právo, Novinky.cz, Seznam.cz
Společnost Seznam je nejvýznamnější českou internetovou firmou, je hlavní tuzemskou vstupní branou k internetu. Do médiích vstupuje nejprve vlastním portálem Seznam.cz posléze se spojuje s tištěným deníkem Právo Zdeňka Porybného a ve spolupráci provozují zpravodajský server Novinky.cz, Super.cz a Sport.cz. Seznam.cz spustil vlastní celoplošnou terestricky vysílanou televizní stanici a vstoupil nákupem rádií Expres FM a Classic Praha na rozhlasový trh.  Součástí Seznam.cz je videoportál Televizeseznam.cz, který nabízí videoobsah všech obsahových služeb Seznam.cz - Televize Seznam, Seznam Zprávy, Stream, Proženy.cz, Garáž.cz a také webů Novinky.cz, Super.cz a Sport.cz.
PPF (Kellnerovi) - Nova a O2 TV
CME provozuje televizní stanice v Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku, ve Slovinsku a v Česku. Součástí CME v Česku je společnost CET 21, která je držitelem licencí na vysílání televizních stanic Nova, Nova Cinema, Nova Sport, Nova 2, Nova Action, Nova Gold a Nova International. 
Skupina PPF miliardáře Petra Kellnera podepsala v 2019 CME dohodu o jejím plném převzetí. Pod PPF patří ještě největší provozovatel tuzemského internetového vysílání O2 TV.
CMI (Daniel Křetínský) - Blesk, E15, Reflex, Evropa 2, Info.cz, atd.
CMI je prostřednictvím své dceřiné společnosti Czech News Center předním mediálním domem, který vydává v Česku čtyři deníky (například Blesk, E15) a několik desítek časopisů (Reflex). Je rovněž vlastníkem rozhlasových stanic v ČR (Evropa 2) a v Rumunsku.
Od loňska je skupina CMI také majitelem několika francouzských tiskových periodik (Marianne, Elle), koupila i podíl v prestižním deníku Le Monde a nedávno koupila podíl zhruba 4,07 procenta v německé televizní a rozhlasové společnosti ProSiebenSat.1.
Poloviční podíl v CMI ovládá investor Daniel Křetínský, zbytek ovládají podnikatelé Patrik Tkáč se 40 procenty a Roman Korbačka s deseti procenty.
Czech News Invest vlastní také polovinu vydavatelství Info.cz Online Media, které stojí za webem Info.cz. Druhá polovina je spojována s majitelem komunikační agentury C&B Tomášem Jirsou, který před spojením s Infem provozoval web Zdroj.cz.
Economia (Zdeněk Bakala) - Hospodářské noviny, Ekonom, Aktuálně.cz, DVTV
Největší vydavatel ekonomického a odborného tisku v Česku. Vydává deník Hospodářské noviny, týdeníky Ekonom a Respekt a řadu dalších odborných titulů v tištěné i digitální podobě, provozuje také zpravodajský server Aktuálně.cz. Společnost Economia vlastní podnikatel Zdeněk Bakala. 
Empresa Media (Jaroslav Soukup) a Servis-24 (Jan Čermák) - Barrandov TV a Týden
Mediální společnost podnikatele Jaroslava Soukupa vlastní například televizi Barrandov a vydává časopisy Týden, Sedmička a Interview. V září 2015 do Empresy vstoupila čínská skupina CEFC, posléze její aktivity převzala další čínská skupina CITIC Group. Od 2020 byla společnost ve stoprocentním vlastnictví J. Soukupa. Od 2024 koupil plovinu akcií Jan Čermák
New Look Media (Miloš Štěpař) – Euro, Euro.cz
Vydavatelství vydává týdeník Euro a provozuje portál Euro.cz, vydává motoristické časopisy, dětské i odborné tituly a je nejstarším kontinuálně fungujícím vydavatelem knih v Česku. Tyto tituly původně vydával podnikatel František Savov, než zkrachoval. 
N media (skupina českých a slovenských investorů) - Deník N
Většinový podíl 66,6 % akcií společnosti N media, která vydává zpravodajský Deník N, drží prostřednictvím společnosti Independent Press osm investorů. Vedle majitelů nakladatelské skupiny Albatros manželů Silke a Jaroslava Horákových jde o podnikatele Martina Vohánku, finančníky Libora Winklera, Jana Žůrka, Ondřeje Fryce a byznysmany Martina Hájka a Libora Malého. Personální propojení s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky.
Zbývající třetina patří prostřednictvím slovenského Denníku N většinově zakladatelům tamní antivirové společnosti ESET.
Většina členů redakce Deníku N vlastní zaměstnanecké akcie v celkovém objemu asi 16 procent, jsou však bez hlasovacího práva.
Respekt Media – týdeník Respekt
Do října 2023 součást Economia a.s. Od listopadu 2023 nová vlastnická struktura: vydavatelé slovenského Denníku N i českého Deníku N (Independent Press). Slovenský Denník N má v Respekt Media podíl ve výši 25 %, stejně tak 25 % drží Independent Press. Další čtvrtina náleží slovenské společnosti Aegis Holding, resp. rodinné nadaci Lászla Szigetiho. Szigeti je slovensko-maďarským intelektuálem, založil a řídil knižní nakladatelství Kalligram a spolu se syny a Zsolti Bindiscem podniká v pěstování rajčat. Posledních 25 % patří redaktorům a zaměstnancům Respektu. Celkem je to na třicet zaměstnanců.
Penta Investments (Marek Dospiva, Jaroslav Haščák a spol.) - Deník
Investiční skupině Penta patří mediální dům Vltava Labe Media, která vydává nejvýznamnější regionální periodika v Česku (Deník) a řadu lifestylových časopisů. Společníky skupiny jsou podnikatelé Marek Dospiva, Jaroslav Haščák, Jozef Oravkin, Ian Child a Eduard Maták.
THR Media (Ivan Zach) – Prima, CNN Prima News
Společnost podnikatele Ivana Zacha ovládá televizi Prima. Prima má také portfolio webů a tištěných magazínů. Spolu s televizí CNN zpravodajský kanál CNN Prima News.

Okraje mainstreamu 
· Názorově rozrůzněné, drobné odchylky od hlavního proudu, nejsou však mainstreamem považovány za alternativu či hrozbu, vůči mainstreamu se vymezují především tím, že nejsou pod kontrolou oligarchů
· [bookmark: _Hlk64193874]Podporované ve větší či menší míře Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (spolu s důsledně mainstreamovým ale ne-oligarchickým Deníkem N)
SPM Média (Marek Španěl a Slavomír Pavlíček) - Echo24, radio Z, Hrot, Parlamentní listy
· Majitelé – vývojáři her (Bohemia Interactive)
· Echo24: konzervativně liberální, euroskeptické, antibabišovské
· Parlamentní listy: politický bulvár
Forum24
· Konzervativně liberální, výrazně antibabišovské
· Šéfredaktor a zakladatel Pavel Šafr (bývalý šéfredaktor LN, MF Dnes, Reflexu) 
Deník Referendum
· Levicově liberální, zakladatel a šéfredaktor Jakub Patočka
· Veřejné dotace a příspěvky podporovatelů
A2, A2larm
· Levicově progresivistické, pražská kulturní levice (ambice nabídnout alternativu k pražské kulturní pravici kolem týdeníku Respekt)
· A2 – čtrnáctideník, A2larm – webový časopis 
· Veřejné dotace
Fleet Sheet
· Eric Best
· Nezávislý pohled amerického novináře žijícího od 90. let v Praze
· Předplatitelé (Bestovy každodenní komentáře zdarma)
Hlídací pes
· Vydává Ústav nezávislé žurnalistiky, podporuje Nadační fond nezávislé žurnalistiky a další nadace
· Žurnalistika na obranu názorového hlavního proudu (tj. antikomunismus, rozkrývaní vlivu Ruska, Číny a vybraných oligarchů)
Alternativy (výběrově)
Řada galaxií drobných médií s podporou menšího soukromého kapitálu (s výjimkou oligarchické skupiny Iva Valenty), žijící z reklamy a z příspěvků podporovatelů. Ideologicky heterogenní, masivně se odchylují od hlavního proudu. Antisystémové alternativy jsou mainstreamem kritizovány pro dezinformační aktivity zejména s odkazem na ruské vazby.

Systémové alternativy
Britské listy
· Zakladatel a hlavní hybatel Jan Čulík
· finance – příspěvky čtenářů
!Argument
· neliberální levice
· hlavní postavy – Ilona Švihlíková, Veronika Sušová
· finance – příspěvky čtenářů
Naše pravda
· dříve Haló noviny
· Deník KSČM
· předplatitelé
Literární noviny
· pragmatická levice
· vydavatel Miroslav Pavel
· blízké Číně
Neviditelný pes
· zakladatel Ondřej Neff
· nekonformní pravice
· původně nezávislý, od 2005 spojen s Lidovými novinami (dnes MAFRA, Babiš)
Rádio Universum
· Martina Kociánová, Ladislav Henek
· Nekonformní konzervativci
XTV.cz
· Luboš Xaver Veselý
· Nekonformní konzervativci
V.O.X. TV
· Petr Kubelík, Gabriela Sedláčková, Filip Turek
· Populární, proti cenzuře 
Antisystémové alternativy 
Asociace nezávislých médií
Český spolek působící od roku 2015. Jeho zakladateli se stali Stanislav Novotný, Petr Žantovský, Ondřej Geršl a Jan Korál. Proklamovaný cíl: „ochrana práva občanů na svobodné šíření a získávání informací, obrana svobody slova, která je vážně ohrožena“. Členy této asociace jsou mj. publicistické weby AC24 a NWOO (považované za dezinformační), kompletní seznam členů však není znám. Asociace od roku 2016 každoročně uděluje Krameriovy ceny.
AC24.cz
(wiki)
AC24.cz (AC24) založil Tomáš Hanták a je zpravodajský web přinášející informace z českého i zahraničního prostředí. Sám se tituluje jako nezávislý, Ministerstvem vnitra je však považován za „alternativní“ a je jím dlouhodobě sledován jako dezinformační a šířící proruskou propagandu.[1] Web byl založen v roce 2011.[2] Jeho zakladatelem je podnikatel Ondřej Grešl, jehož proklamovaným cílem při zakládání webu bylo změnit myšlení lidí, debatovat o současném světě v širších souvislostech a klást nepříjemné otázky, „které možná boří falešné jistoty kolem nás“.[3] 
V říjnu 2015 založila společnost AC24 s.r.o. další dezinformační web, cílený na mladší publikum a nazvaný Lajkit.cz.[8][9] Třetí dezinformační web, který je spjat s tímto vydavatelstvím, je nazván Svět kolem nás (svetkolemnas.info).[10]
Přestože domény webových stránek AC24.cz i Lajkit.cz jsou registrovány na jméno Ondřej Grešl, jako společnice se 100% podílem ve společnosti AC24 s.r.o. je uvedena Kateřina Schleifer, která má dále ještě 51% podíl ve firmě VOONO zaměřené na prodej vlasové kosmetiky.

Nová republika
· zakladatel europoslanec Ivan David
· blízké SPD


Typologie webů podle Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (z pozic mainstreamu)
· Hlavní proud: iDnes.cz, lidovky.cz, Aktualne.cz, novinky.cz, tiscali.cz, ceskenoviny.cz, iROZHLAS.cz, metro.cz, iHNed.cz, denik.cz, e15.cz, seznamzpravy.cz, info.cz, respekt.cz, tyden.cz, reflex.cz, euro.cz
· Bulvární média: Blesk.cz, Ahaonline.cz, Super.cz, Expres.cz, g.cz, Extra.cz
· Analyticko-investigativní: reportermagazin.cz, neovlivni.cz, hlidacipes.org
· Politický bulvár: parlamentnilisty.cz, prvnizpravy.cz, eurozpravy.cz
· Stranické deníky: halonoviny.cz
· Názorové deníky: blisty.cz, echo24.cz, a2larm.cz, forum24.cz, denikreferendum.cz, literarky.cz
· Market-driven media: stars24.cz, extrastory.cz, instory.cz, ctidoma.cz, nasregion.cz, denikplus.cz, globe24.cz, krajskelisty.cz
· Antisystémové weby: bezpolitickekorektnosti.cz, eportal.cz, freeglobe.cz, nwoo.org, pravyprostor.cz, novarepublika.cz, tadesco.cz, pravdive.eu, casopis-sifra.cz, outsidermedia.cz, protiproud.cz, svobodny-vysilac.cz, czechfreepress.cz, aeronet.cz, zvedavec.org, ac24.cz, svobodnenoviny.eu, vlasteneckenoviny.cz. rukojmi.cz. ceskoaktualne.cz. euportal.cz. casopisargument.cz, skrytapravda.cz, stredoevropan.cz



