SEDMERO, NEŽ BUDETE PREZENTOVAT ?
Prezentace dosahují v posledních letech výborné kvality, přesto se objevují některé nedostatky. Následuje přehled nejčastějších nedostatků prezentací a tipů, jak jim předejít:
1) podcenění vnější stránky prezentace (nejednotná grafika, nepřehledná struktura, mezery v rozporu s normou, špatné nastavení okrajů, užívání mezerníku místo tabelátoru)
-
prevence: autokorektura na vytištěném papíře (tj. nejen na monitoru PC)
2) nedostatky v ortografii (překlepy, nejednotnost v psaní velkých a malých písmen, prohřešky v interpunkci, nedodržení slovníkových tvarů, neověření psaní dohromady a zvlášť ? viz 6. vydání Duden Universalwörterbuch)
-
prevence: automatický korektor v textovém editoru, korektura studentem nebo jiným supervizorem
3) absence formálních náležitostí (identifikace studenta, nesprávná citace, nevyužití etymologie a mezijazykového transferu v případech, kdy je to názorné a smysluplné)
-
prevence: citovat všechnu sekundární literaturu, tj. i slovníky, časopisy a internetové zdroje dle normy, zpracování online testu k citacím: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/ff/js06/kpi11/jak_citovat/index.html
4) uvedení neadekvátních příkladů (nerelevantní či banální příklady ? Bautermin, Prüfungstermin, Urlaubstermin, Besuchstermin, ?; příliš mnoho příkladů = ?telefonní seznam?; chybějící překlad hesla do češtiny)
-
prevence: volba příkladů v souladu s programem semináře, konzultace s vyučujícím
5) nesprávné naplánování aktivity pro ostatní studenty (nepřesné organizační pokyny, špatný časový odhad, rozvláčný průběh aktivity, prostoje, nevýrazné opravování chyb, nevysvětlení správné varianty, nedbalá kontrola během práce studentů)
-
prevence: zadání aktivity jinému spolužákovi ?nanečisto?
6) nevyjasněné vztahy mezi jednotlivými myšlenkami (užívání vazeb odchylujících se od normy, morfologické a syntaktické chyby, nevyzdvihnutí nosných informací, nedodržení koheze textu)
-
prevence: důkladné promyšlení obsahu prezentace včetně úvodu a závěru, ověřování kolokací ve slovníku nebo přes internetový vyhledávač
7) prohřešky v ústní prezentaci (nedostatečná plynulost projevu, nedodržení standardní výslovnosti, chabé akcentování stěžejních bodů, tichý přednes, nedostatečná kontrola nad intonací a artikulací, chybějící emocionální výraz = ?leklá ryba?, nezvládnutí řeči těla a očního kontaktu)
-
prevence: barevné zvýraznění nebo podtržení zdůrazňovaných slov a slabik v textu, přípravná fáze hlasitým čtením, popř. nahrání na diktafon
V souladu s moderními didaktickými trendy bude hodnocení prezentací doplněno autoevaluací.