Vítejte!
Vážené studentky, vážení studenti!
První část předmětu Matematika s didaktikou je věnována přirozeným číslům, tedy problematice, kterou se učitel 1. stupně zabývá v matematice nejvíce.
S přirozenými čísly jste se jistě seznámili ještě dříve, než jste začali chodit do školy. Jsou to čísla, se kterými se nejčastěji setkáváte v běžném životě. Zdálo by se tedy, že o nich také nejvíce víte. Položili jste si ale někdy otázku, co je to přirozené číslo? Odpovědět na ni není tak snadné, jak by se na první pohled mohlo zdát.
V každodenní praxi se setkáváme s různým významem přirozeného čísla. Kupujete tři housky – zalovíte v bedýnce housek a libovolné tři z nich dáte do sáčku. Máte si prostudovat v knize další tři stránky – určitě nenastudujete libovolné tři stránky, ale tři strany po sobě jdoucí. Jedete tramvají číslo 3 – žádné tři tramvaje za sebou nejedou, ale ta Vaše má určité označení.
Z uvedených příkladů je zřejmé, že odpovědět na otázku: „Co je to přirozené číslo?“ bude vyžadovat studium několika teoretických přístupů k dané problematice. Tento učební text Vám má pomoci seznámit se s přirozenými čísly tak, abyste se nedostávali do problémů při jejich zavádění na 1. stupni základní školy. Nebudeme se stavět do pozice, že o přirozených číslech nevíte vůbec nic, ale společně budeme Vaše dosavadní poznatky konfrontovat s novými.
Na přednáškách se setkáte s několika matematickými větami i s jejich důkazy. Nepředpokládáme, že se budete učit reprodukovat všechny důkazy. Při studiu byste se měli především snažit o pochopení jednotlivých prováděných kroků. Některé věty jsou naopak uváděny bez příslušného matematického důkazu. V takových případech je třeba mít na paměti, že v matematické teorii nelze bez důkazu považovat taková tvrzení za pravdivá. Omezený časový rozsah přednášek a seminářů neumožňuje uvádět všechny důkazy a pro potřeby studia učitelství 1. stupně ZŠ by to ani nebylo účelné. Případné zájemce odkazuji na další odbornou literaturu.
Problematika teorie přirozených čísel a metodiky jejich zavedení a používání je natolik rozsáhlá, že ji nelze vtěsnat do jednoho učebního textu. Předpokládá se, že budete ke studiu používat i další literaturu. Abyste dostatečně pochopili naznačené metodické postupy a především je uměli aplikovat, budeme v seminářích pracovat s učebnicemi, pracovními sešity a dalšími materiály pro výuku matematiky na 1. stupni ZŠ. Často uvidíte, že přechod od jazyka matematické teorie k jazyku dětí není snadný. Některé příklady uváděné na přednáškách a úkoly, které budeme řešit na seminářích, Vám k takovému přechodu budou dávat návod.
Poslední změna:
04.11.2008