|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / DSGN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
DSGN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Design a funkční morfologie organismů
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/DSGN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se morfologií, funkcí a evolucí orgánů u rostlin a živočichů, na jejich využití či aplikaci v lidské kultuře či technice.
|
Požadavky na studenta
|
Vypracování aplikačního projektu (prezentace) založeného na studiu organismů.
Splnění zápočtového testu.
|
Obsah
|
1. Symetrie organismů a její význam. Morfologická omezení organismů a jejich příčiny. Interakce prostředí a organismu.
2. Ochrana a opora těla, typy schránek a koster, jejich vznik a vlastnosti. Funkční řešení pohybu, přijímání potravy a smyslových vjemů. Využité schránek a koster v lidské technice a kultuře. Struktura povrchů koster a schránek, význam a praktické využití.
3. Evoluce a související pojmy (konvergence, analogie apod.). Úspěšné a neúspěšné designy a funkční řešení v přírodě. Živočišné "patenty".
4. Mimikry, barvy a tvary, jejich funkce v přírodě. Přírodní živočišné pigmenty.
5. Proměny těla během ontogenetického vývoje (larvy, dospělci).
6.-9. Funkční morfologie rostlin (symetrie rostlin, barvy, opora rostlinného těla, rozšiřování diaspor.
10. Příklady rostlinných "patentů přírody" a jejich aplikace v lidské civilizaci a průmyslu.
11.-12. Přírodní motivy v architektuře a umění a jejich vzory.
13. Zápočtový test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Motyčka, Vladimír; Roller, Zdeněk. Bezobratlí. (1) : všechny skupiny kromě hmyzu. 1. vyd. Praha : Albatros, 2001. ISBN 80-00-00884-X.
-
Doporučená:
Pechenik, Jan A. Biology of the invertebrates. Boston [etc.] : McGraw-Hill, 1996. ISBN 0-697-13712-0.
-
Doporučená:
Hausmann, Klaus; Hülsmann, Norbert. Protozoologie. Vyd. 1. Praha : Academia, 2003. ISBN 80-200-0978-7.
-
Doporučená:
Beazley, Mitchell. Rostliny a bezobratlí : Pro čtenáře od 12 let. 1. čes. vyd. Praha : Albatros, 1989. ISBN 80-00-00029-6.
-
Doporučená:
Barnes, R. S. K. a kol. The Invertebrates: a new synthesis. Blackwell Sci. Publ. Oxford, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní poznatky z biologie na úrovni 2. stupně základní školy |
znát základní pojmy a chemie, fyziky a historie na úrovni střední školy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět kriticky využívat webové databáze, zejména Wikipedii, a to i v angličtině |
umět kriticky pracovat s naší i cizojazyčnou literaturou |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát principy stavby a funkční morfologie vybraných skupin živočichů a rostlin |
znát využití organismů a jejich inspirace pro lidskou společnosti, technologii a kulturu |
znát některé (i matematické) zákonitosti stavby těl organismů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět vysvětlit zákonitosti stavby a vzhledu těl různých organismů |
umět vyhledat mezioborové informace v literatuře a databázích |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|