|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / OCF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
OCF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Osobnosti české filozofie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty do základů problematiky české filozofie. Poskytnout jim stručný přehled vývoje české filozofie. Představit hlavní osobnosti české filozofie, jejich zásadní díla a myšlenky. Uvést do souvislostí jejich vliv na českou kulturu a postavení české filozofie v rámci evropského myšlení.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Aktivní účast na semináři (domácí příprava na četbu seminárních textů, schopnost na semináři rozebrat/vyložit/interpretovat vybranou pasáž). Seminární práce analyzující vybrané dílo české filosofie splňující formální náležitosti odborného textu. Práce vychází z vlastní četby a konfrontuje ji s relevantní sekundární literaturou. Vypracování práce předchází odevzdání anotace v polovině semestru v rozsahu 2-3 normostrany obsahující osnovu práce, hlavní teze a seznam použité literatury.
Zkouška: Zkouška je kombinovaná a ověřuje znalosti základních koncepcí české filosofické tradice a schopnost charakterizovat její základní představitele. Zkouška předpokládá domácí četbu 3 vybraných klíčových filosofických daného období.
|
Obsah
|
Česká filosofie ve středověku
Česká filosofie doby pobělohorské
Filosofické myšlení J.A. Komenského
Osvícensví a B. Bolzano
Filosofie A. Smetany
Český herbartismus
Filosofie T.G. Masaryka
Pozitivismus (Krejčí, Tvrdý)
Idealismus (Vorovka, Hoppe)
Skladebná filosofie J.L.Fischera
J. Patočka
Česká filosofie druhé poloviny 20. století (Kosík, Machovec).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Král, Josef. Československá filosofie : nástin vývoje podle disciplin. [1. vyd.]. Praha : Melantrich, 1937.
-
Základní:
Sousedík, Stanislav. Filosofie v českých zemích mezi středověkem a osvícenstvím. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-145-8.
-
Základní:
Floss, Pavel. Jan Amos Komenský : Od divadla věcí k dramatu člověka. 1. vyd. Ostrava : Profil, 1970.
-
Doporučená:
Gabriel, J. et al. Česká filozofie ve 20. století. Směry, osobnosti, problémy. Brno : Vydavatelství Masarykovy univerzity Brno, 1995.
-
Doporučená:
Zouhar, J.; Pavlincová, H.; Gabriel, J. (eds.). Spory v české filosofii mezi dvěma světovými válkami: výbor textů. Brno : Masarykova univerzita, 2003.
-
Doporučená:
Popelová, J. Studie o současné české filosofii. Praha : Jos. R. Vilímek, 1946.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
64
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
představit základní postavy z dějin české filosofie a témata současné české filosofie |
popsat historické a kulturní reálie spjaté s jednotlivými koncepcemi české filosofie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat s porozuměním českou filosofickou terminologii |
identifikovat problém (tezi) a reprodukovat argumentaci obsažené v zadaném textu |
využívat moderní technologie, zejména informační databáze |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
představit základní postavy a témata české filosofie |
charakterizovat nejdůležitější filosofické koncepce a vysvětlit jejich souvislosti |
shrnout vybrané významné české filosofické spisy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat české pramenné filosofické texty |
interpretovat vybrané pasáže českých filosofických textů |
sledovat argumentační postupy konkrétních českých autorů nebo vybraných textů |
argumentovat a diskutovat o konkrétním tématu české filosofie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|