|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
UJP / CAU1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
UJP
/
CAU1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Čeština pro akademické účely 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Čeština pro akademické účely
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
25 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz akademické češtiny je určen zahraničním studentům (nerodilým mluvčím) studijních programů ZČU v českém jazyce, kteří dosáhli úrovně B1 dle SERR. Studenti se v kurzu seznamují nejen s jazykovými jevy a slovní zásobou, ale i se sociokulturními zvyklostmi, jejichž znalost je potřebná pro studium na české univerzitě. Kurz připravuje na dosažení úrovně B1+ dle SERR.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet:
1. Povinná docházka po celý semestr (2 povolené absence).
2. Absolvování průběžného testu.
3. Splnění závěrečného testu (min. 75 %).
4. Písemná práce na zadané téma (200 slov).
5. Ústní referát (5-10 min).
Zkouška:
Ústní zkoušku tvoří dvě části - monolog na zadané téma a dialog s vyučujícím na základě zadané komunikační situace. Celková známka je souhrnným hodnocením obou částí. Témata vycházejí z obsahu výuky.
|
Obsah
|
1. týden
Úvodní hodina. Představení kurzu, seznámení s plánem výuky a požadavky na splnění předmětu. Vzdělávací systém v ČR.
2. týden
Studium na univerzitě. Západočeská univerzita v Plzni, struktura univerzity a její orgány. Organizace akademického roku. Předměty na VŠ. Časové výrazy.
3. týden
Akademická etiketa - oslovení, tituly, vokativ, tykání a vykání.
4. týden
Studijní korespondence - formální e-mail, žádost, omluva.
5. týden
Řečnický styl: referát. Přítomný kondicionál - význam zdvořilosti a další použití.
6. týden
Orientace na univerzitě. Popis trasy - vyjádření instrukcí.
7. týden
Průběžný test. Administrativní styl: formuláře, studijní předpisy.
8. týden
Studijní oddělení.
9. týden
Podmínkové věty.
10. týden
Čeština a její stratifikace - úrovně formálnosti.
11. týden
Studentský a oborový slang, tvoření slangových slov.
12. týden
Opakování. Závěrečný test.
13. týden
Oprava testu. Evaluace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Čeština pro akademické účely 1
(Kocourková, Pavla; Vaněk, Michal)
-
Základní:
Čeština pro studium
(Kocourková, Pavla; Vaněk, Michal)
-
Doporučená:
Hradilová, Dana. Czech it up! 4. Olomouc, 2020. ISBN 9788024457710.
-
Doporučená:
Kestřánková, Marie; Šnaidaufová, Gabriela; Kopicová, Kateřina. Čeština pro cizince : úroveň B1 : [vhodná pro všechny národnosti]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-3345-3.
-
Doporučená:
Boccou Kestřánková, Marie; Hlínová, Kateřina; Pečený, Pavel; Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince: úroveň B2. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0178-4.
-
Doporučená:
Bischofová, Jana; Hrdlička, Milan. Čeština pro středně a více pokročilé. Praha, 2011. ISBN 978-80-246-17.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování kvalifikační práce [52-468]
|
5
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
4
|
Celkem
|
95
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- rozlišit tvary podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen a číslovek ve všech pádech v jednotném i množném čísle |
- rozlišit tvary přítomného času, minulého a budoucího času sloves |
- rozlišit tvary oznamovacího, rozkazovacího a podmiňovacího způsobu sloves |
- rozlišit tvary dokonavých a nedokonavých sloves |
- pojmenovat předměty, osoby, jevy a činnosti související s tématy každodenního života, např. seznamování, bydlení, počasí, nakupování, stravování, služby, zdraví, volnočasové aktivity |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- používat ve svém projevu tvary podstatných jmen, přídavných jmen, zájmen a číslovek ve všech pádech v jednotném i množném čísle |
- používat ve svém projevu tvary přítomného, minulého a budoucího času |
- používat ve svém projevu tvary oznamovacího, rozkazovacího a podmiňovacího způsobu |
- používat ve svém projevu tvary dokonavých a nedokonavých sloves s ohledem na jejich význam |
- shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu z oblasti každodenního života, např. seznamování, bydlení, počasí, nakupování, stravování, služeb, zdraví, volnočasových aktivit |
- vyhledat v krátkém textu podstatné informace z oblasti každodenního života |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- organizace univerzity (obecně i ZČU) a vysokoškolského studia
- základních rysů a jazykových prostředků administrativního stylu
- gramatických struktur a slovní zásoby na úrovni B1.1
- jazykových prostředků pro vyjádření místních a časových vztahů
- jazykových prostředků pro vyjádření podmínky
- jazykových prostředků pro vyjádření zdvořilosti
|
- vyjmenovat základní akademické tituly a funkce a rozlišit jejich tvary ve vokativu |
- vyjmenovat různé součásti vysoké školy, rozlišit jejich zkratky |
- rozlišit výrazy používané k vyjádření místních vztahů a k popisu trasy |
- rozlišit základní výrazy týkající se organizace studia na VŠ |
- rozlišit základní výrazy používané ve studijních předpisech - studijním řádu |
- vyjmenovat zásady pro přípravu materiálů a přednesení referátu a pojmenovat nejčastější chyby |
- pojmenovat základní pravidla pro psaní eseje a pojmenovat nejčastější chyby |
- pojmenovat základní jevy administrativního stylu |
- pojmenovat náležitosti formálního dopisu a e-mailu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- dokáže používat gramatické a lexikální prostředky na úrovni B1.1 s důrazem na obsah kurzu
- dokáže zvolit vhodné jazykové prostředky s ohledem na komunikativní situaci
- dokáže identifikovat kuje základní nedostatky v útvarech administrativního stylu a odstranit je
- dokáže napsat kratší text administrativního stylu (žádost, omluva, stížnost) s důrazem na studijní situace
- dokáže přednést krátký referát vztahující se k obsahu kurzu
- ovládá akademickou etiketu
- dokáže popsat areál univerzity, zeptat se a srozumitelně vysvětlit cestu do univerzitních budov, poslucháren atd.
- rozumí studijním předpisům a harmonogramu akademického roku
- dokáže komunikovat ve věcech studia (konverzace na studijním oddělení atd.)
- dokáže představit svou univerzitu, fakultu, studijní obor
- dokáže komunikovat o věcech týkajících se koleje, menzy a dalších službách souvisejících se studiem
|
- připravit a přednést referát na známé téma |
- napsat esej na vybrané téma |
- napsat formální dopis a e-mail se všemi náležitostmi |
- napsat žádost, omluvu |
- správně oslovit příslušníky akademické obce |
- vysvětlit místní vztahy, popsat trasu i si sám tyto informace vyžádat |
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace získané poslechem jednoduššího textu týkajícího se studijního života |
- vyhledat, shrnout nebo analyzovat informace v textu z oblasti studia na VŠ (popis univerzity a jejích součástí, organizace studia, organizace kurzů a podmínky jejich splnění, studijní předpisy apod.) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
E-learning, |
|
|
|
|