Samostatnou prací rozumíme v našem předmětu dvě oblasti činností.
A. Samostatnou práci jako přípravu na semináře, samostudium:
Studenti zpracovávají v rámci samostudia zadané úkoly zaměřené především na rozšiřování odborné slovní zásoby a zpracování otázek k textům k probíraným tématům. Některé úkoly se odevzdávají v písemné formě ke kontrole.
B. Přípravu seminární práce a její prezentaci:
Do 4. týdne si studenti zvolí téma seminární práce "Mit der Wirtschaft auf Tuchfühlung - Inhaltliche und sprachliche Recherche zu einem Gegenstand bzw. Dokument". Téma je podnikohospodářské a úzce se vztahuje ke zcela konkrétnímu předmětu, platidlu, výrobku, plakátu, formuláři, autentické fotografii, dokumentu nebo firmě, ve které student získal pracovní či jinou zkušenost. Cílem je věcně i lingvisticky nahlédnout do vybrané oblasti, která není nijak vzdálená praktickému životu a která zasahuje do praxe každého občana. Studenti pracují v "detektivních" týmech s předem vymezenou dělbou práce a zpracují jazykovou a věcnou analýzu pro "předmět doličný". V plénu pak prezentují pouze zásadní výsledky svého "pátrání" + všem rozdají handout s glosářem klíčových slov. Informace běžně dostupné na internetu, informace encyklopedického charakteru, informace o průběhu "pátrání" a ověření expertem obsahuje pouze vlastní text práce, který se odevzdává vyučujícímu.
Práce musí být v pořádku po stránce obsahové (údaje získané z hodnověrných zdrojů, co nejaktuálnější), jazykové (bez výrazných gramatických nedostatků) i formální (musí být naplněny níže uvedené formální zásady zpracování práce).
Formální zásady:
Práce obsahuje: titulní stranu s identifikací studentů (= rozdělení úkolů v týmu, tj. kdo zpracuje obsahovou a kdo jazykovou rešerši, kdo předkládá glosář a miniaktivitu), stručný úvod, vlastní text práce s logickou strukturou, stručný závěr, glosář klíčových slov, seznam literatury (vč. slovníků a internetových odkazů; celkem alespoň pět zdrojů, z toho min. tři tištěné zdroje - forma viz soubor vpravo Literaturverzeichnis), eventuálně přílohy.
Vlastní text práce včetně úvodu a závěru musí obsahovat min. 4-5 stran.
V celé práci je nutno průběžně odkazovat na prameny a literaturu. Uvádí se pouze prameny a literatura, které byly skutečně prostudovány, resp. použity a na něž bylo v textu odkazováno.
Přílohy musí úzce souviset s tématem a vhodně jej doplňovat. Na každou přílohu by se v textu mělo odkázat. Přílohy obsahují zdroj, z něhož pocházejí.
Nezbytnou součástí je ověření expertem (např. interview, mail) – jmenovitě uvést (např. český zaměstnanec obchodního řetězce, německý rodilý mluvčí pracující ve službách, český vyučující hospodářské němčiny, německý student ekonomického směru)
V rámci jazykové rešerše se lze zaměřit na následující oblasti:
* sémantizace - vysvětlení pojmu, zařazení do systému, nástin vývoje
* etymologie (např. dwds.de), synonyma, nadřazené a podřazené pojmy, kolokace, četnost výskytu (např. Leipziger online Wörterbuch)
* údaje k morfologii, syntaxi a slovotvorbě - zejména v případě odchylek (rod, skloňování, předložkové vazby)
V rámci obsahové rešerše lze postupovat diachronně (historický vývoj v čase), synchronně (strukturovaný přehled v době současné) nebo institucionálně (prismatem tuzemských nebo zahraničních subjektů); myšlenky lze formulovat induktivně (z příkladů odvodit závěry) nebo deduktivně (od definic k příkladům).
Handout k prezentaci:
½ - 1 strana A4 nakopírovat pro všechny. Skládá se ze čtyř částí:
1) hlavní teze - 3-5 myšlenek, vět, popř. hesel, bodů, které jsou zásadním přínosem (co tým vypátral, popř. dal do nových vztahů, souvislostí, logicky uspořádal a nechal ověřit expertem)
2) glosář klíčových slov - tj. slovní zásoba v tabulce včetně slovníkových tvarů (u nepravidelných sloves konjugace, u substantiv plurál, genitiv není nutno uvádět), zaměřit se zejména na slovní zásobu nad rámec středoškolského studia (ne telefonní seznam!)
3) miniaktivita - tj. jedna otázka nebo věta na doplnění slov z tabulky popř. úloha multiple-choice s nabídkou variant či spojování termínů s jejich definicemi - tzv. matching (cílem není "prozkoušet" celé téma, ale namátkově prověřit osvojení klíčového termínu ostatními studenty)
4) přehled použité literatury včetně slovníků pod tabulkou (online zdroje ve standardním tvaru, vč. data citace)
délka prezentace včetně miniaktivity max. 10 min.
Pěkné materiály, z nichž lze čerpat nápady na miniaktivitu pro studenty:
http://www.wirtschaftsdeutsch.de/lehrmaterialien/ueberblick-arb1.php