Milí studenti!
Předmět 9MD2R navazuje na učivo o přirozených číslech, které jste si osvojili v předmětu 9MD1R. Víte už, jak se dá množina přirozených čísel konstruovat, jak se různé přístupy v jejich zavedení promítají v učivu 1. stupně ZŠ, jak se na 1. stupni mohou zavádět jednotlivé početní operace.
Nyní se seznámíte se zápisem přirozených čísel v nedesítkových číselných soustavách a naučíte se provádět v těchto soustavách početní operace. Budete tak nuceni velmi podrobně promýšlet jednotlivé kroky, které máte při počítání v desítkové soustavě již zautomatizované. Zažijete zřejmě podobné obtíže, jaké prožívá žák 1. stupně, když se seznamuje s pamětným a písemným počítáním v desítkové soustavě. Cílem učiva o číselných soustavách se základem různým od deseti není, abyste v nich co nejrychleji prováděli výpočty, ale abyste byli schopni provést didaktickou analýzu algoritmů jednotlivých početních operací.
V průběhu semestru poznáte i další číselný obor – množinu celých čísel. Ukážeme si, jak lze zavést celá čísla prostřednictvím čísel přirozených, připomeneme si pravidla pro počítání s celými čísly a podrobněji se budeme zabývat dělitelností celých čísel. Utřídíte si tak poznatky o dalším číselném oboru, který poznávají žáci 1. stupně v matematice, přírodovědě, ale především v běžném životě.
Z uvedeného je zřejmé, že učivo tohoto semestru nebude tolik teoreticky zaměřené jako tomu bylo v předchozím semestru, ale budeme více počítat a řešit úlohy, se kterými se můžete setkat v každodenní praxi. Přeji vám proto, aby vás učivo zaujalo a aby se vám ve studiu dařilo.
Last updated:
05.11.2015