|
|
KVK/FAV
Filmová a audiovizuální výchova
Garanti: PhDr. Jan Mašek, Ph.D.
|
|
|
|
Vítejte!
Cílem tohoto přemětu je rozvinout schopnost analyzovat a hodnotit jak klasické narativní filmové dílo, tak také non-narativní, umělecké, dokumentární, hudební a reklamní formy audiovize, tj. včetně videoartu, traileru, hudebního AV klipu a inter/multimediálních videoinstalací apod. Student by měl pochopit podstatu a možnosti kinematografie a audiovizuálního umění jako pevně zakotvených součástí vzdělávacího systému, včetně základních škol a gymnázií. Filmová a audiovizuální výchova je zaměřena na vzdělávání v oblasti audiovize a kinematografie, včetně schopnosti chápat proces tvůrčího zpracování těchto audiovizuálních komunikátů. Mediální výchova a filmová výchova je již několik let jednou z oblastí zájmu Evropské unie. K jejímu tématu bylo v minulosti přijato několik právních předpisů na návrh Evropské komise, která takovému vzdělávání přikládá zvláštní význam.
Poslední změna:
26.10.2015
|
|
|
|
Předmět - základní informace
|
|
|
|
Předmět - cíle
KVK/FAV
- IS/STAG
Uvést studenta do problematiky audiovizuální tvorby a produkce, rozvinout schopnost tvůrčí reflexe ve všech audiovizuálních žánrech a formách. Seznámit se s výrazovými prostředky audiovize a kinematografie v kontextu historického vývoje. Pochopit podstatu a možnosti kinematografie a audiovizuálního umění jako pevně zakotvených součástí globální kultury a umění. |
|
|
|
|
Plán a témata přednášek
Plán a témata přednášek:
1.
|
Filmová a audiovizuální výchova jako prostředek k rozvoji specifických úrovní vizuální a audiovizuální gramotnosti. Filmová a audiovizuální výchova v ČR a v zahraničí, historie a současnost.
|
2.
|
Praxe filmové tvorby (námět, scénář a formy previzualizace, vizuální a speciální efekty, režie, střih a postprodukce, motion design atd.) a její reflexe v edukaci.
|
3.
|
Význam sémiotické a neoformalistické analýzy filmového umění, včetně narativních a nenarativních forem. Vzdělávací praxe s audiovizuálním materiálem – metody a formy.
|
4.
|
Počátky filmu a filmového vyprávění (Lumiérové, G. Melies, W. D. Griffith, S. Ejzenštejn).
|
5.
|
Význam non-narativní, umělecké, dokumentární, hudební a reklamní formy audiovize.
|
6.
|
Expresionismus, impresionismus a surrealismus ve filmu ve 20. letech minulého stol.
|
7.
|
Filmový žánr. Historie Hollywoodu a nových žánrů (western, gangsterský film, muzikál, thriller, komedie). Produkční společnosti, studiový systém, největší osobnosti a nejvýznamnější filmy.
|
8.
|
Filmové umění 40 a 50. let 20. stol. - osobnosti F. Fellini a M. Antonioni, O. Welles a Bergmanova poetika.
|
9.
|
„Nová vlna československého filmu“ v 60. letech 20. stol., osobnosti a estetika tvorby. Dobový film F. Vláčila.
|
10.
|
Postmodernizmus v kinematografii (D. Lynch, Q. Tarantino). Postmoderní tendence v naraci a vizualitě.
|
11.
|
Druhy a principy dokumentární tvorby, významné osobnosti českého dokumentu.
|
12.
|
Hudební videoklip jako významná součást audiovizuálního umění.
|
13.
|
Pojem videoartu a význam videoumění, formy a významní představitelé u nás a ve světě.
|
14.
|
Aktuální otázky a problémy ve filmové a audiovizuální výchově
|
Poslední změna:
09.11.2015
|
|
|
|
|
|
|
Aktuality
|
Konzultační hodiny v ZS
|
28.09.2015, 20:10
|
|
Konzultační hodiny jsou každou středu od 11:00 do 13:00 v KL324.
|
|
|
|
|
|