|
|
KEP/ZPEL
Základy programování pro elektrotechniku
Garanti: Ing. Petr Kropík, Ph.D.
|
|
|
|
Předmět - cíle
KEP/ZPEL
- IS/STAG
Seznámit se se základními principy strukturovaného procedurálního programování, základními datovými typy. Pochopit algoritmy a principy jejich návrhu a implementace. Obeznámit se s principy a postupy objektového programování a objektovým návrhem aplikace. |
|
|
|
|
Přehled témat přednášek
- Co je programování, algoritmus, vývojové diagramy (jako nástroj myšlení). Myšlení jako programátor. Proč Python (výhody, oblasti použití pro elektrotechniky).
- Představení vývojových prostředí. Základní stavební kameny Pythonu a Git - proměnné, datové typy (čísla, stringy, booleany).
- Základní operátory. Vstup a výstup.
- Úvod do verzovacího systému Git: Co je Git, proč ho používat. Základní workflow (repozitář, clone, add, commit, push, pull). Nastavení a používání pro sdílení materiálů.
- Řídicí struktury programu a úvod do objektů - podmíněné příkazy (if-elif-else, match-case). Logické operátory. Cykly (for, while), break, continue.
- Co je objekt a třída? Ukázky na vestavěných typech (listy, stringy) a jejich metodách (.append(), .upper()). Motivace pro pozdější OOP.
- Datové struktury - seznamy (list), n-tice (tuple). Metody, iterace, slicing. Slovníky (dict), množiny (set). Základní operace.
- Funkce - stavební bloky programu. Definice a volání funkcí, parametry, návratové hodnoty. Rozsah platnosti. Lambda funkce.
- Princip DRY a KISS. Rozklad problému na funkce. Algoritmizace komplexnějších úloh.
- Práce se soubory a ošetřování chyb. Čtení a zápis textových souborů (CSV, JSON). Základní práce se souborovým systémem.
- Chybové stavy a ošetřování výjimek.
- AI v programování: Jak AI používat efektivně a zodpovědně jako nástroj. Limity, etika.
- Detailní pohled na OOP. Třídy, objekty (instance), konstruktor. Atributy a metody. self. Základní pilíře OOP: Zapouzdření (vlastnosti). Dědičnost. Polymorfismus.
- Principy dobrého návrhu: KISS, DRY, SOLID.
- Moduly a balíčky: Organizace kódu, importy. Tvorba vlastních modulů.
- Testování softwaru. Proč testovat? Unit testování. Assertions. Psaní testovacího kódu.
- Efektivní používání debuggeru v IDE.
- Dokumentace a čistota kódu - docstringy, komentáře. PEP 8, formátovače kódu.
- Práce s vybranými knihovnami a praktické aplikace, základy tvorby GUI.
Poslední změna:
05.09.2025
|
|
|
|
|
Podklady k přednáškám
Dokumenty jsou přístupné pouze přihlášeným uživatelům nebo studentům předmětu.
|
|
|
|
|
|