|
|
KKY/POSS
Computer Systems and Networks
Guarantors: Ing. Miroslav Flídr, Ph.D.
|
|
|
|
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními pojmy z oblasti výpočetní techniky se zaměřením na řídicí a měřicí systémy. Studenti získají základní informace o dané problematice, které jim umožní se orientovat v problematice návrhu a realizace řídicích a měřicích systémů.
Témata, se kterými se studenti seznámí mají široký záběr od nastínění historického vývoje, přes popis struktury a způsobu činnosti počítače až po způsoby přenosu dat. Témata lze rozdělit do tří základních okruhů:
-
Základní stavební prvky: procesor, paměti, periferní zařízení, přerušovací systém, sběrnice.
-
Komunikace: počítačové sítě a průmyslové počítačové sítě.
-
Počítačové systémy pro řízení: jednočipové mikropočítače, vestavné systémy, průmyslové počítače, programovatelné logické automaty, průmyslové PC.
Last updated:
12.02.2014
|
|
|
|
|
Course annotation
KKY/POSS
-IS/STAG
The aim of this course is to acquaint students with fundamental concepts in the field of computer science directed to the use in the control and measurement systems. Students acquire basic informations about the field that makes it possible to be well informed in the problem of design and implementation of control and measurement systems.
The topics presented to the students range from description of structure and way of the computer function to the various ways of data transmissions. The topics can be divided into several areas: - Number representation: numeric systems, numbers with fixed and floating point, arithmetics, the coding techniques for information transmission - Fundamental buildings elements: memory technologies, computer architectures, control unit, interrupt system, DMA, basic structure and processor function, instructions and address modes, method for processor speedup, cache memory, stack, microcontrollers and DSPs - Communication: internal and external buses, networks and wireless communication
|
|
|
|
|
|
|
|
News
|
No news entered at the moment
|
|
|
|
|