|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / MOBI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
MOBI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Molekulární biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 20
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
51 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/MOBI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s rozdíly mezi viry, eukaryotní a prokaryotní buňkou, s chemickým složením a životními funkcemi buňky i s molekulární podstatou komunikace mezi buňkami mnohobuněčného organismu.
Představit studentům strukturu genetické informace ve všech známých formách, její přenos a úpravy.
Vysvětlit studentům centrální dogma molekulární biologie a popsat všechny děje, které s ním souvisí.
Sdělit studentům známé podrobnosti o kontrole buněčného cyklu, diferenciaci, apoptóze a dalších podobných dějích, které v organismu probíhají. Uvést studenty do problematiky metod molekulární biologie, jako je izolace nukleových kyselin, centrifugace, elektroforéza, PCR, klonování, hybridizace, sekvenovaní, chromatografie atd.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění podmínek k udělení zápočtu a prokázání znalosti přednášené látky u zkoušky.
|
Obsah
|
1. Eukaryotní a prokaryotní buňka - organely, mezibuněčné spoje, chemické složení, životní funkce buňky
2. Buňky - metabolismus, pohyb, komunikace, transport, růst, rozmnožování - mitosa, meiosa, atd.
3. Struktura DNA, RNA, proteinů, centrální dogma molekulární biologie, genetický kód
4. Struktura prokaryotního a eukaryotního genomu
5. Genové rodiny, repetitivni sekvence, transpozony, organelové genomy
6. Replikace, transkripce a posttranskripční úpravy
7. Translace a posttranslační úpravy, regulace genové exprese, metylace a jiné modifikace DNA
8. Kontrola buněčného cyklu, diferenciace, apoptóza, mutace, reparace, nádorová onemocnění, operony, fágová exprese, řízená transkripce u eukaryot, signální molekuly
9. Metody molekulární biologie - izolace nukleových kyselin, centrifugace, elektroforéza, restrikční enzymy
10. PCR, klonováni, značení NK, hybridizace
11. Sekvenování, sekvenování nové generace
12. Chromatografie, in vitro translace, FISH, DNA čipy
13. CRISPR (Clustered Regularly Interspaced Short Palindromic Repeats) a jejich možnosti pro budoucnost
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Přednášky v PowerPointu a nahraný přednes jednotlivých témat v krátkém filmu jsou dispozici pro přihlášené a pozvané na portále Classroom.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Alberts B. Molecular Biology of the Cell. New York: Garland Science, 2014.
-
Základní:
Rosypal, Stanislav. Úvod do molekulární biologie. 2.,rozš. vyd. Brno : Stanislav Rosypal, 1997.
-
Doporučená:
Vodrážka, Zdeněk. Biochemie. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0600-1.
-
Doporučená:
Kubišta, V. Buněčné základy životních dějů. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Vonka, Z. a kol. Kapitoly molekulové biologie. H&H Praha, 1992.
-
Doporučená:
Šmarda J. Metody molekulární biologie. Masarykova univerzita, 2010. ISBN 9788021038417.
-
Doporučená:
Bresler, Semen Jefimovič. Molekulární biologie. Praha : Academia, 1979.
-
Doporučená:
Žurovec, J. Molekulární biologie živočichů. Biologická fakulta JCU, 1999.
-
Doporučená:
Rosypal, S. a kol. Nový přehled biologie. Praha, 2003.
-
Doporučená:
Kubišta, V. Obecná biologie. Fortuna Praha, 2000.
-
Doporučená:
Romanovský, A. Obecná biologie : celost. vysokošk. učebnice pro stud. přírodověd. a pedagog. fakult. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Rosypal, Stanislav. Přehled biologie. Praha : Scientia, 1994. ISBN 80-85827-32-8.
-
Doporučená:
Alberts, B. a kol. Základy buněčné biologie : úvod do molekulární biologie buňky. Ústí nad Labem: Espero Publishing, 1998. ISBN 80-902906-2-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Celkem
|
91
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát a ovládat chemické názvosloví
Vědět biochemickou podstatu dějů, které probíhají v živých organismech
ovládat biologii a chemii na gymnaziální úrovni
znát stavbu buňky na gymnaziální úrovni
znát odborné termíny obecné biologie na gymnaziální úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat samostatné myšlení a má schopnost studia literatury
na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Znát strukturu a složení virů, eukaryotních a prokaryotních organismů. |
Znát formy genetické informace, jejího přenosu a úprav. |
Popsat replikaci, transkripci a translaci. |
Znát a vysvětlit dogma molekulární biologie a popsat všechny děje, které s ním souvisí. |
Znát diferenciaci, apoptózu a další podobné děje probíhající v organismu. |
Znát PCR a další metody molekulární biologie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Používá základní terminologii molekulární biologie. |
Navrhuje použití základních metod molekulární biologie. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|