|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / 9JVNM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
9JVNM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Jazykový výklad textu a norm. mluvnice
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je prostřednictvím jazykové analýzy textu vybavit studenta schopností orientovat se v jednotlivých rovinách jazykového systému češtiny.
|
Požadavky na studenta
|
3 úspěšné pravopisné diktáty, 3 úspěšné prověřovací jazykové testy v průběhu semestru, úspěšný závěrečný diktát a test.
|
Obsah
|
Komplexní analýza jazykových textů různých stylových a komunikačních oblastí. Vzájemné vztahy jednotlivých rovin jazykového systému. Rozbor základních syntaktických vlastností textu, určování slovních druhů podle kontextu, identifikace tvarů slov, mluvnických významů jmenných a slovesných, vhled do utvářenosti slova prostřednictvím slovotvorné analýzy, rozbor morfematický. Praktické zvládnutí mezinárodní jazykovědné terminologie. Pravopisné diktáty a jazykové testy.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými informacemi a materiály, dále materiály v Courseware a rovněž kurz v systému Moodle.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Havránek, Bohuslav; Jedlička, Alois. Česká mluvnice : Vysokošk. učebnice. 6. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Doporučená:
Vaňková, Jana, FPEKČJ. Jazyková interpretace textů : soubor úkolů. 2. vyd. Plzeň : Vydavatelství ZČU, 1997. ISBN 80-7082-317-8.
-
Doporučená:
Mluvnické rozbory a cvičení v češtině : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
-
Doporučená:
Šmilauer, Vladimír. Nauka o českém jazyku. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1972.
-
Doporučená:
Pravidla českého pravopisu. 3. opr. vyd. Olomouc : FIN, 2002. ISBN 80-86002-52-7.
-
Doporučená:
Brabcová, Radoslava; Martincová, Olga. Současný český jazyk : Slovník lingvistické terminologie : Určeno pro posl. fak. pedagog. a filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-7066-061-9.
-
Doporučená:
Klimeš, Lumír. Úvod do studia českého jazyka. 3., přeprac. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta v Plzni, 1983.
-
Doporučená:
Hrbáček, Josef. Úvod do studia českého jazyka : Určeno pro posl. fak. filozof.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1986.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Celkem
|
64
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti jsou schopni - vysvětlit základní lingvistické pojmy, - zařadit jednotlivé lingvistické pojmy k rovinám jazyka, do nichž patří, - aplikovat správně lingvistické pojmy při analýze textu z hlediska komunikační situace a výstavby textu, z hlediska syntaktického, morfologického, lexikálně sémantického, slovotvorného a morfematického, fonetického a fonologického, pravopisného a stylistického, - rozlišit při analýze textu jazykové a mimojazykové skutečnosti, - aplikovat získané vědomosti při prověřování jejich dovednosti pravopisu lexikálního, morfologického i syntaktického |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|