|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / ICT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
ICT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
ICT v předmětu český jazyk a literatura
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
44 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je vybavit studenty dovedností funkčně využívat informační a komunikační technologie ve všech třech složkách předmětu český jazyk, tj. ve složce jazykové, slohové i literární.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce - volba jednoho z témat:
1. Didaktická analýza zvoleného počítačového programu pro výuku českého jazyka. Příprava vyučovací hodiny ČJ s využitím tohoto programu.
2. Možnosti využití interaktivní tabule Smart Board ve vybraném tematickém celku jazykového vyučování. Příprava vyučovací hodiny s využitím interaktivní tabule Smart Board - jazykové vyučování.
3. Možnosti využití interaktivní tabule Smart Board ve slohové a komunikativní výchově. Příprava vyučovací hodiny s využitím interaktivní tabule Smart Board - slohová a komunikační výchova.
4. Možnosti využití interaktivní tabule Smart Board v literární výchově. Příprava vyučovací hodiny s využitím interaktivní tabule Smart Board - literární výchova.
5. Možnosti využití Českého národního korpusu v hodinách českého jazyka. Příprava vyučovací hodiny s využitím Českého národního korpusu.
6. Možnosti využití vybraného internetového portálu v hodinách českého jazyka. Příprava vyučovací hodiny s využitím tohoto portálu.
7. Možnosti využití aplikace PowerPoint v hodinách českého jazyka. Příprava vyučovací hodiny s využitím aplikace PowerPoint.
8. Možnosti využití aplikace Hot Potatoes v hodinách českého jazyka. Příprava vyučovací hodiny s využitím aplikace Hot Potatoes.
9. Možnosti využití LMS Moodle pro výuku českého jazyka. Vytvoření jedné kapitoly (modulu, lekce) v LMS Moodle.
10. Možnosti využití tabletu v hodinách českého jazyka a literatury.
|
Obsah
|
1. Funkční využití výukových počítačových programů v hodinách českého jazyka
2. Charakteristika výukových programů pro ČJ firmy Terasoft
3. Charakteristika výukových programů pro ČJ firem Silcom a PONŠKOLA
4. Funkční využití aplikací pro tablety (operační systémy iOS, Android, Windows)
5. Co nabízí internet češtináři
6. Internetové portály - možnosti jejich využití v hodinách ČJ
7. Literární encyklopedie on-line, elektronické knihy a texty
8. Využití ICT v literární výchově
9. Využití ICT v mediální, komunikační a slohové výchově
10. Využití interaktivní tabule v hodinách jazyka
11. Využití interaktivní tabule v hodinách slohu
12. Využití programu Hot Potatoes v hodinách českého jazyka
13. Využití Českého národního korpusu v hodinách ČJ
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zounek, Jiří; Sudický, Petr. E-learning : učení (se) s online technologiemi. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.
-
Základní:
ŠEĎOVÁ, Klára; ZOUNEK, Jiří. ICT v rukou českých učitelů. Praha, 2009.
-
Základní:
DOSTÁL, Jiří. Počítač ve vzdělávání. Olomouc : Votobia, 2007. ISBN 978-80-87063-65-1.
-
Doporučená:
CHROMÝ, Jan. Moderní didaktické prostředky v informační společnosti. Praha : Verbum, 2011. ISBN 978-80-904415-5-2.
-
Doporučená:
ČERNOCHOVÁ, Miroslava. Příprava budoucích eUčitelů na eInstruction. Kladno : AISIS, 2003. ISBN 80-239-0938-X.
-
Doporučená:
NEUMAJER Ondřej, ROHLÍKOVÁ, Lucie, ZOUNEK, Jiří. Učíme se s tabletem. Praha, 2015. ISBN 978-80-7478-768-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit pojmy, které jsou nezbytným předpokladem tzv. počítačové gramotnosti |
objasnit základní fonetické a fonologické pojmy a vysvětlit jejich funkci a využití v jazyce |
porovnat a zhodnotit jazykové prostředky psaného a mluveného textu |
vymezit komunikační hodnotu zvukových prostředků řeči a identifikovat stylové i nářeční jevy |
definovat pojmy funkční a formální morfologie užívané v základní literatuře oboru |
klasifikovat slovní druhy na základě tří klasifikačních kritérií |
vysvětlit významy gramatických kategorií |
vysvětlit vztah mezi morfologickou a syntaktickou rovinou jazyka |
vysvětlit vývojové tendence v současné morfologii |
vysvětlit rozdíly ve stylové platnosti dubletních tvarů |
vysvětlit základní rozdíly mezi jednovrcholovým a dvojvrcholovým chápáním věty |
vysvětlit podstatu základních i rozvíjejících větných členů |
srovnat pojmy věta a výpověď |
vysvětlit různé typy výpovědí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat osobní počítač s běžným programovým vybavením včetně jeho periferií |
využívat počítačové sítě (především Internet) |
zaznamenat mluvený text ve shodě s pravidly fonetické transkripce |
aplikovat ve svém mluveném projevu zásady správné výslovnosti |
analyzovat mluvený text a zhodnotit význam užitých zvukových prostředků |
analyzovat slovní tvar |
provést morfologický rozbor jednotlivých tvarů v zadaném textu, určit mluvnické významy slov ohebných |
utvořit slovesný tvar podle zadaných mluvnických kategorií |
užít slovnědruhové homonymum ve větě v různé slovnědruhové platnosti |
zvolit jeden z dubletních tvarů, které jsou stylově odlišné, vhodně podle kontextu |
v komunikátech psaných i mluvených užívat kodifikovaných tvarů jmenných i slovesných |
interpretovat větu z hlediska formálního i sémantického |
určovat syntaktické a sémantické vztahy a prostředky jejich vyjadřování |
sestavit gramatický větný vzorec a sémantický větný vzorec |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat kritéria hodnocení výukových počítačových programů |
vyjmenovat kritéria hodnocení výukových aplikací pro tablety |
vyjmenovat znaky důvěryhodných internetových zdrojů |
vysvětlit možnosti funkčního využití konkrétních internetových stránek a portálů v hodinách českého jazyka a literatury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat počítačové programy pro výuku českého jazyka |
analyzovat aplikace určené k výuce českého jazyka pro tablety |
vytvořit výukový materiál v jednom ze softwarů k interaktivní tabuli |
vytvořit 5 typů interaktivních cvičení v aplikaci Hot Potatoes |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|