|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
KČJ / PUCJ
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
KČJ
/
PUCJ
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Work with Textbooks in Language
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Form of course completion
|
Pre-Exam Credit
|
Accredited / Credits
|
Yes,
2
Cred.
|
Type of completion
|
Oral
|
Type of completion
|
Oral
|
Time requirements
|
Seminar
2
[Hours/Week]
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Course credit prior to examination
|
No
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
NO
|
Language of instruction
|
Czech
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 8
|
Included in study average
|
NO
|
Winter semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Semester taught
|
Winter + Summer
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
Czech
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
S|N |
Periodicity |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
S|N |
Substituted course
|
None
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
To introduce students to problems of the textbook as a means of education and provide them with the competence to evaluate textbooks critically.
To present various possibilities of working with textbooks in teaching Czech.
|
Requirements on student
|
Seminar paper.
Abstract and its oral presentation.
|
Content
|
To introduce students to problems of the textbook as a means of education and provide them with the competence to evaluate textbooks critically.
To present various possibilities of working with textbooks in teaching Czech.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Janík, Tomáš; Maňák, Josef,; Knecht, Petr. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194-2.
-
Recommended:
Čechová, Marie; Styblík, Vlastimil. Čeština a její vyučování : didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vydání, v SPN - pedagogickém nakladatelství vyd. 1. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.
-
Recommended:
Průcha, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-
Recommended:
Macháčková, Iva; Vejvodová, Jana. Práce s učebnicemi českého jazyka na 1. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. 1. díl. 1. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1996. ISBN 80-7082-274-0.
-
Recommended:
Macháčková, Iva. Práce s učebnicemi ČJ na I. stupni základní školy : soubor cvičení pro práci v seminářích z didaktiky českého jazyka. II. díl, Slohový výcvik. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. ISBN 80-7082-375-5.
-
Recommended:
Maňák, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno : Pedagogická fakulta Masarykovy university, 1998. ISBN 80-210-1880-1.
-
Recommended:
Kvítková, Naděžda. Specifické otázky didaktiky českého jazyka a literatury pro střední odborná učiliště : Určeno pro učitele čes. jazyka a lit. na SOU a metodiky KPÚ [kraj. pedagog. ústavů]. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Recommended:
Průcha, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, 1998.
-
Recommended:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
On-line library catalogues
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Contact hours
|
26
|
Presentation preparation (report) (1-10)
|
10
|
Graduate study programme term essay (40-50)
|
40
|
Total
|
76
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
To pass at least one semester of Methodology within the framework of a Master's degree programme. |
odborné znalosti z fonetiky, fonologie, morfologie, syntaxe, teorie jazyka a vývoje jazyka v rozsahu bakalářského studia českého jazyka |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
navrhnout didaktickou aplikaci odborné znalosti z jednotlivých lingvistických disciplín |
transformovat odborné poznatky do didaktické podoby |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
Students are able to
- analyse the current educational programme,
- evaluate critically the presentation of the subject matter in particular textbooks of Czech,
- compare the ways of work with educational texts in textbooks,
- relate a primary linguistic text to its particular application in a textbook,
- identify the didactic aim and intention of the author of the textbook,
- classify particular types of exercises,
- justify the suitability of a selection of information in the textbook,
- defend their opinion of the textbook focusing on the given didactic aim. |
vyjmenovat stávající učebnicové řady pro výuku českého jazyka |
objasnit základní pojmy teorie učebnice |
umí popsat koncepci učebnic |
porovnat vzájemně jednotlivé učebnicové oddíly |
uvést do vztahu učebnicový text a navrhovaný didaktický postup aplikovaný ve vybrané učebnici |
obhájit výběr učebnice a provést její kritiku |
Skills - skills resulting from the course: |
umí vytvořit ukázku učebnicového textu |
v modelové situaci zvolit vhodné metody výkladu a procvičení vybraného jazykového jevu s ohledem na věk žáků a jejich znalosti a dovednosti |
modifikovat práci s učebnicí k dosažení vlastního cíle |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Skills - skills achieved by taking this course are verified by the following means: |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Discussion |
Skills - the following training methods are used to achieve the required skills: |
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Discussion |
|
|
|
|