|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEE / E2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEE
/
E2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Elektrárny II
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s problematikou zaměřenou na elektrická zařízení tepelných elektráren, klasických (fosilní paliva) a jaderných, jejich elektrická schémata, vlastní spotřebu el. energie, konstrukci, provoz a řízení alternátorů a elektráren, jejich poruchové stavy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: Průběžné prokázání znalostí z látky probírané na přednáškách a cvičeních formou dvou testů (65% úspěšnost), popřípadě zpracování seminární práce zaměřené na výpočet proudových a napěťových poměrů ve vlastní spotřebě elektrárny Zkouška: Znalost látky probírané na přednáškách a cvičeních, popřípadě dle dalších upřesnění přednášejícího. Zkouška sestává z počátečního testu a následné ústní zkoušky s písemnou přípravou.
|
Obsah
|
1. Tepelné energetické výrobny v ES. Elektrická část elektráren: Elektrická schémata elektráren, tepláren, jaderných elektráren a vodních elektráren
2. Vlastní spotřeba elektrické energie elektráren: Vlastní spotřeba klasických, jaderných a vodních elektráren, rozdělení zajištěného napájení do skupin
3. Zdroje vlastní spotřeby elektrické energie: Doběhové zdroje, nouzové zdroje v konvenčních a JE, výpočet velikosti zdrojů vlastní spotřeby, minimální potřebný zkratový výkon na přípojnicích, kontrola výkonu zdrojů při samonajíždění skupiny elektromotorů
4. Pohony a jiné spotřebiče ve vlastní spotřebě konvenčních a jaderných elektráren, momentové charakteristiky zařízení vlastní spotřeby elektráren. Volba elektromotorů pro pohony zařízení vlastní spotřeby elektráren
5. Volba hlavních parametrů elektromotorů, stanovení doby rozběhu motoru a kontrola na oteplení při rozběhu, vliv krátkodobé ztráty napětí na provoz motorů. Volba napětí pro pohony, chránění asynchronních motorů
6. Výpočet poměrů při zkratech ve vlastní spotřebě elektrárny, vliv zapojení blokového transformátoru na omezení nesymetrických poruch
7. Alternátory: Chlazení alternátorů, volba napětí alternátoru, základní charakteristiky a parametry alternátoru, základní rovnice a fázorový diagram synchronního stroje v ustáleném chodu
8. Budící soustavy alternátoru: Nezávislé a závislé budící systémy, rotační, statické a bezkartáčové budící soustavy alternátorů
9. Odbuzování alternátoru: Odbuzovač s paralelním odporem, odbuzovač se zhášecí komorou, odbuzovač alternátoru invertorovým chodem
10. Vyvedení výkonu z alternátoru: Konstrukce zapouzdřených vodičů. Provoz alternátoru: Metody najíždění a fázování
11. Pracovní oblast turboalternátoru
12. Stabilita a asynchronní chod alternátoru
13. Řízení elektrizační soustavy: Regulace napětí, kmitočtu a předávaných výkonů v ES
Cvičení:
1. Pohony ve vlastní spotřebě elektráren, momentové charakteristiky poháněných zařízení,
výpočet příkonu poháněných zařízení
2. Volba elektromotorů, provozní charakteristiky asynchronních motorů, volba výkonu a
momentové charakteristiky asynchronního motoru
3. Provoz pohonů a jeho zajištění - normální provoz, rozběh motorů, provoz při poklesu
nebo ztrátě napětí (samonajíždění, opětovné najíždění)
4. Rozdělení pohonů ve vlastní spotřebě elektrárny podle důležitosti a zajištění napájení
5. Návrh napájení vlastní spotřeby elektrárny - zásady pro návrh zapojení vlastní
spotřeby, volba výkonu napájecích transformátorů (výpočtové zatížení), zkratové výpočty
6. Napěťové poměry ve vlastní spotřebě elektrárny - samonajíždění skupiny motorů, rozběh
největšího,
7. Fázorový diagram synchronního stroje, stabilita synchronního stroje
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
62
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
18
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
8
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
3
|
Celkem
|
131
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v elektrických a mechanických schématech |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vypočítat základní ustálené veličiny charakterizující ustálený stav elektro-magnetických a mechanických systémů |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit metody chlazení alternátorů |
určit dodávané výkony synchronního alternátoru a oblasti stability jeho chodu |
klasifikovat budící a odbuzovací soustavy alternátoru |
porovnat metody najíždění a fázování alternátoru |
vymezit pracovní oblast turboalternátoru v rovině činného a jalového výkonu |
určit pracovní podmínky asynchronního chodu synchronního generátoru |
vysvětlit základní principy řízení elektrizační soustavy, regulaci kmitočtu a velikosti napětí |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
navrhnout elektrické schéma elektrárny na základě aplikace získaných teoretických poznatků |
sestavit rozdělení vlastní spotřeby elektrárny do skupin a vypočítat potřebné velikosti zdrojů vlastní spotřeby |
stanovit dobu rozběhu pohonů a zkontrolovat jejich oteplení |
sestavit základní rovnice a fázorový diagram synchronního generátoru v ustáleném chodu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|