|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / ETPU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
ETPU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Etika pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
40 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/EPU
|
Vyloučené předměty
|
KFI/ETH a KFI/ETH1 a KFI/ETIP a KFI/ETP a KFI/ETPR
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je uvést studenty pedagogických oborů do problematiky obecné etiky a morální axiologie. Obeznámit studenty s historií etických přístupů a kategorií, včetně podmíněnosti etiky v podmínkách kultury a života. Představit praktická etická dilemata a využití etických teorií a přístupů k řešení problémových situací. Vyložit otázky formování systému hodnot a životních hodnot pro potřeby pedagoga.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: V průběhu kursu řešení jednotlivých úkolů, na konci kursu absolvování testu s písemnými odpověďmi na otázky k látce kursu a k řešení dilematické situace.
|
Obsah
|
Principy filosofického přístupu, místo etiky ve filosofii. Etické kategorie, práce s pojmy. Principy etického přístupu, místo a role etiky ve společnosti. Etická reflexe mravních principů a klasifikace ctností Vybrané historické etické koncepce, přístupy a problémy a možnosti jejich uplatnění. Řešení konkrétních etických otázek v případových studiích, například otázky míru a sociální spravedlnosti, odpovědnosti za životní prostředí a ekologické výchovy, odpovědnosti vědy a vědců. Role institucí a občanů, role rodičů pedagogů. Konkrétní otázky mravní výchovy žáků jako mravního subjektu v demokratické společnosti. Role osobnosti a osobního jednání pedagoga. Etický kodex profese pedagoga.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sokol, Jan; Pinc, Zdeněk. Antropologie a etika. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5.
-
Základní:
Sokol, Jan. Filosofická antropologie : člověk jako osoba. Vyd. 2. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-422-9.
-
Základní:
Störig, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie / Hans Joachim Störig ; [z německého originálu . přeložili Miroslav Petříček, Petr Rezek a Karel Šprunk]. Vyd 8., V KNA 2. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství, 2007. ISBN 978-80-7195-206-0.
-
Doporučená:
Rotter, Hans. Důstojnost lidského života. Praha : Vyšehrad, 1999. ISBN 80-7021-302-7.
-
Doporučená:
Bláha, Inocenc Arnošt. Ethika jako věda : úvod do dějin a theorie mravnosti. Brno : Atlantis, 1991. ISBN 80-7108-023-3.
-
Doporučená:
Sokol, J. Etika a život. Pokus o praktickou filozofii. Praha : Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7429-063-3.
-
Doporučená:
Buber, Martin. Já a ty. Olomouc : Votobia, 1995. ISBN 80-7198-042-1.
-
Doporučená:
Petříček, Miroslav. Úvod do (současné) filosofie : [11 improvizovaných přednášek]. 4., upravené vyd. Praha : Herrmann & synové, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat časté a významné situace lidského jednání |
vyjmenovat, jaká etická dilemata se často vyskytují a) obecně, b) v oblasti školního vzdělávání a výchovy; dohledat si k situacím dodatečné informace |
popsat běžnou etickou situaci, rozeznat závažnost důsledků, ke kterým vedou odlišná řešení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vysvětlit druhému člověku vztah jeho jednání a důsledků tohoto jednání |
dle instrukcí rozdělit text či předkládaný problém na dílčí složky a vyhodnotit, co je v nich podstatné |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat principy a nároky etických přístupů a postojů v oblasti pedaogiky |
vysvětlit principy i dilemata a možná řešení užití etických přístupů v obecnosti i ve vybraných konkrétních situacích |
používat základní principy filozofického a etického přístupu v kontaktu s druhými lidmi a aplikovat významné etické přístupy a principy na konkrétní situace |
zdůvodnit stanovisko k různým problémům etiky učitele |
rozlišovat a vysvětlit principy etického jednání a etiky na rozdíl od oblasti práva a také mravu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
zpracovat a využít vhodné teoretické zdroje k řešení etických problémů |
řešit a použít zdůvodněné stanovisko k problémům etiky v obecných situacích pedagogické praxe |
posoudit vhodnost řešení v konkrétních podmínkách |
do svého jednání integrovat zkušenost z diskuse dilemat a uplatnit v praktických situacích |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|