|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / FRP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
FRP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofická reflexe přírody
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
UFI/FRP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s filozofickým pohledem na problematiku přírody. Představit jednotlivá období ve vývoji názorů na přírodu v rámci evropského myšlení. Zhodnotit nejvýznamnější myšlenky a systémy (včetně jejich autorů) týkající se filosofických názorů na přírodu.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné absolvování testu.
|
Obsah
|
Probíraná témata: Tradiční ontologické kategorie a současná věda. Problém určenosti přírody. Determinismus a přírodní zákony. Deterministický chaos. Mechanicismus a redukcionismus. Vitalismus a emergentismus. Evoluce neživé a živé přírody. Disipativní systémy. Sobecký gen a memetika. Evolucionismus a kreacionismus. Člověk a příroda, biosféra a technosféra. Ekologická krize, alternativy řešení. Zásady trvale udržitelného rozvoje.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-hum/?course=kfi_frp
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Špůr, Josef. Úvod do systematické filosofie : filosofie přírody. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7380-007-1.
-
Doporučená:
Keller, Jan. Až na dno blahobytu : (Ke společenským kořenům ekologické krize). l. vyd. Brno : Hnutí Duha, 1993.
-
Doporučená:
Šmajs, Josef. Drama evoluce : fragment evoluční ontologie. Vyd. 1. Praha : Hynek, 2000. ISBN 80-86202-77-1.
-
Doporučená:
Kolářský, Rudolf; Suša, Oleg. Filosofie a současná ekologická krize. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2000. ISBN 80-7007-116-8.
-
Doporučená:
Filosofie v současné ekologické krizi. In. Filosofický časopis 6/91,, 1991.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Zdeněk. Filosofie živé přírody. [1. vyd.]. Praha : Herrmann & synové, 1994.
-
Doporučená:
Gleick, James. Chaos : vznik nové vědy. cop. 1996. Brno : Ando, 1996. ISBN 80-86047-04-0.
-
Doporučená:
Koukolík, František. Mravenec a vesmír : o hvězdách atomech životě a vědcích. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 1997. ISBN 80-7021-182-2.
-
Doporučená:
Rees, Martin J. Náš neobyčejný vesmír. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2002. ISBN 80-86569-17-9.
-
Doporučená:
Šmajs, Josef; Binka, Bohuslav. Ohrožená kultura : Od evoluční ontologie k ekologické politice. 2. rozšířené vyd. Praha : Hynek, 1997. ISBN 80-85906-53-8.
-
Doporučená:
Wilson, E. O. Rozmanitost života. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Dawkins, Richard. Slepý hodinář : zázrak života očima evoluční biologie. Vyd. 1. V Praze ; Paseka, 2002. ISBN 80-7185-445-X.
-
Doporučená:
Johnson, Phillip E. Spor o Darwina. 1. vyd. Praha : Návrat domů, 1996. ISBN 80-85495-57-0.
-
Doporučená:
Blackmore, Susan. Teorie memů : kultura a její evoluce. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-394-3.
-
Doporučená:
Teorie všeho : Hledání nejhlubšího vysvětlení. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0602-6.
-
Doporučená:
Spaemann, Robert; Löw, Reinhard. Účelnost jako filosofický problém : dějiny a znovuobjevení teleologického myšlení. Vyd. 1. Praha : Oikoymenh, 2004. ISBN 80-7298-111-0.
-
Doporučená:
Šmajs, Josef; Krob, Josef. Úvod do ontologie : Evoluční ontologie. 2., opr. a rozš. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0879-2.
-
Doporučená:
Grygar, Jiří. Vesmír, jaký je : současná kosmologie téměř pro každého. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0637-9.
-
Doporučená:
Kohák, Erazim. Zelená svatozář : kapitoly z ekologické etiky. Praha : Sociologické nakladatelství, 2000. ISBN 80-85850-86-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou schopni shrnout a vysvětlit základní problémy týkající se filosofické reflexe přírody. Uvedou do souvislostí myšlenky nejvýznamnějších autorit zabývajících se touto problematikou a zhodnotí převládající názory na přírodu v historických obdobích |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|