|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / HFBHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
HFBHN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie a filozofie biologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/SHFBL
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je uvést studenty do některých problémů z dějin biologie, rozvinout porozumění teoretickým a metodologickým problémům vývoje biologie jako součásti kultury. Četba a interpretace klasických prací z dějin biologie.
Kurz je rozvrhován jednou za dva roky.
|
Požadavky na studenta
|
Práce s dobovými texty (též v pramenném jazyce), závěrečná písemná seminární práce (esej) a kolokvium k širšímu tématu.
|
Obsah
|
1. Historický vývoj poznání živé přírody: pravěk, starověk (Řecko, Římská doba)
2. Historický vývoj poznání živé přírody: středověk, renesance (botanika, zoologie)
3. Historický vývoj poznání živé přírody: středověk, renesance (anatomie, medicína)
4. Vývoj biologie a konstituování biologických a biomedicinských disciplín (botanika, zoologie, anatomie, fyziologie aj.). Carl von Linné
5. Vývoj biologie a konstituování biologických a biomedicinských disciplín (botanika, zoologie, anatomie, fyziologie aj.). G. L. L. de Buffon, G. Cuvier, J. B. Robinet
6. Vývoj biologie a konstituování biologických a biomedicinských disciplín. Buněčná teorie (M. Schleiden. Th. Schwannn, J. E. Purkyně).
7. Evoluční teorie (J. B. Lamarck, J. B. Robinet, L. Oken, Ch. Darwin, A. R. Wallace);
8. Genetika (G. J. Mendel, J. Watson, F. Crick);
9. Populační genetika (J. B. S. Haldane, R. A. Fisher, S. Wright, Motto Kimura, Gustave Malécot)
10. Syntetická teorie evoluce (J. S. Huxley, J. B. S. Haldane, Lewontin, R. A. Fisher, T. G. Dobzhansky, S. Wright, J. M. Smith, W. D. Hamilton);
11. Sociobiologie (A. Weismann, G. C. Williams, R. Dawkins, E. O. Wilson, J. S. Huxley, E. Mayr, M. T. Ghiselin).
12. Sociobiologie (A. Weismann, G. C. Williams, R. Dawkins, E. O. Wilson, J. S. Huxley, E. Mayr, M. T. Ghiselin).
13. Teoretické diskuse v biologii 20. století a jejich reflexe ve filosofii biologie.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Janko, Jan. Vědy o životě v českých zemích 1750-1950. Praha : Archiv Akademie věd České republiky, 1997. ISBN 80-902464-0-0.
-
Doporučená:
Monod, J. Chance and Necessity. Collins, 1972.
-
Doporučená:
Sarton, G. Introduction to the History of Science. 3 vols. Baltimore, 1948.
-
Doporučená:
Mayr, E. The Growth of Biological Thought: Diversity, Evolution, and Inheritance. 1982.
-
Doporučená:
Nagel, E. The Structure of Science: Problems in the Logic of Scientific Explanation. 1961.
-
Doporučená:
Mayr, E. Toward a New Philosophy of Biology: Observations of an Evolutionist. 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat klíčové události světových dějin |
vyjmenovat důležité filozofické směry a jejich představitele |
charakterizovat vývoj filozofického myšlení v kontextu historického vývoje |
charakterizovat základní filozofické problémy řešené v různých filozofických školách a jejich terminologii |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odborný text v českém i anglickém jazyce |
zpracovat poznatky z odborného textu do ucelené prezentace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit terminologii biologie |
popsat vývoj biologie a vyjmenovat představitele evropské biologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat klasické texty představitelů evropské biologie |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|