|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / PP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
PP2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Posvátný prostor 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
5
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/PPII
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je rozšířit znalosti získané v kurzu KFI/PP1. Sleduje novodobé dějiny chápání posvátného prostoru a jeho formování prostřednictvím architektonických děl v Evropě a posléze euro-americké civilizaci. Pozornost je věnována rovněž českému prostředí, zejména v období vrcholného baroka. Závěr kursu reflektuje současnou situaci. Semináře jsou realizovány ve formě dvou celodenních exkurzí do Prahy.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: účast na min. jedné celodenní exkurzi ( = hodinová dotace sedmi hodinami seminářů) a vypracování jednou konzultované seminární práce (rozsah 3 - 4 str. A4 + fotodokumentace).
Zkouška: Kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
Renesance - geometrie a perspektiva jako nositelé teologických významů - centrální stavby - nová interpretace klasických řádů (A. Palladio) - "sacra agricolltura" . Baroko: barokní životní pocit a spiritualita - konvex-konkávní prostor (Borromini, Guarini) - český dynamický barok, barokní gotika a česká barokní krajina. Osvícenství a 19. stol.: racionalizace sakrality - sociální inženýrství - svatyně nové doby versus opakování historie. Moderna: Posvátný prostor na okraji zájmu - "svatá profánnost". Sakrální prostor na konci tridentské liturgie (A. Gaudí, J. Plečnik, L´Corbusier). Pseudoreligiózní chování totalitních režimů - zneužití architektury. Desakralizace života - panelová sídliště. Postmoderna: "Méně je nuda." Ztráta smyslu: dům beze stylu. Obnovená liturgie: nové sakrální prostory (T. Ando, J. Pawson, M. Botta, Renzo Piano).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Aneta Marta Gołębiowska - Tobiasz, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Aneta Marta Gołębiowska - Tobiasz, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Hečková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Toman, Rolf. Baroko : architektura, plastika, malířství. 1. české vyd. V Praze : Slovart, 1999. ISBN 80-7209-179-4.
-
Základní:
Reaburn, Michael. Dějiny architektury. Praha : Odeon, 1993. ISBN 80-207-0185-0.
-
Základní:
Ševčík, Oldřich. Problémy moderny a postmoderny : architektura - filosofie - estetika : (P. Gorsen - J. Habermas - Ch. Jencks - J.F. Lyotard - P. Portoghesi). Vyd. 3., přeprac. Praha : ČVUT, 1998. ISBN 80-01-01872-5.
-
Základní:
Kalista, Zdeněk. Tvář baroka : Poznámky, které zabloudily na okraj života, skicář problémů a odpovědí. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-25385-7.
-
Základní:
Toman, Rolf. Umění italské renesance : architektura, sochařství, malířství, kresba. [Praha] : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-252-9.
-
Doporučená:
Vybíral, Jindřich. Česká architektura na prahu moderní doby : devatenáct esejů o devatenáctém století. Vyd. 1. Praha : Argo, 2002. ISBN 80-7203-475-8.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 10. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 5. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 6. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 7. Praha : Balios, 1999. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 9. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Doporučená:
Černoušek, Tomáš. Liturgický prostor. Olomouc, 1995.
-
Doporučená:
Vlnas, Vít. Sláva barokní Čechie. Praha, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti rozšíří své znalosti z kurzu KFI/PP1 především o novodobé a současné chápání posvátného prostoru |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|