|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KFI / V3EN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KFI
/
V3EN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Filozofie a věda
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
3
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KFI/FAV3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je analýza vztahu vědy a dobové filozofie se zřetelem k metodologickým problémům soudobé vědy. Obsah kurzu je vymezen rozborem: otázky povahy vědy v kontextu diskusí posledních dvou století, rozmanitostí vědních disciplín, povahy vědeckých zákonů, modely vědeckého vysvětlení (predikce, vysvětlení strukturální, induktivně-pravděpodobnostní, deduktivně-nomologické). Předmět je vyučován v angličtině.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: seminární práce - prezentace a obhajoba vlastní interpretace zadaného textu. Ústní zkouška: znalosti v rozsahu odpřednášené látky a základní literatury
|
Obsah
|
Naturfilosofie I. Kanta a založení experimentální a matematické přírodovědy. Reflexe vědy v Kantově Kritice čistého rozumu.
Romantismus a překonání osvícenství. Vědosloví J. Fichteho. Filosofie přírody F. Schellinga. Dialektika G. Hegela.
Vývoj přírodních věd v 19. století (matematika, fyzika, biologie).
Vývoj sociálních a humanitních věd v 19. století (lingvistika, sociologie, psychologie).
Věda a pozitivismus Comta, Spencera, Milla. Pojetí vědy v empiriokriticismu (E. Mach).
Novokantovská koncepce vědy. Odlišnosti mezi Bádenskou a Marburskou školou (H. Rickert, W. Windelband, H. Cohen, P. Natorp, E. Cassirer).
Fenomenologie a věda (koncepce E. Husserla a M. Schelera). Obraz vědy v Krizi evropských věd E. Husserla.
Analytická filosofie a věda. Filosofie jazyka B. Russella a L. Wittgensteina.
Vývoj vědy a epistemologie ve 20. století. Matematika a logika. Fyzika. Biologie.
Humanitní a sociální vědy ve 20. století (lingvistika, psychologie, sociologie) a jejich obraz ve fenomenologii, existencialismu a hermeneutice.
Sociologie poznání ve filosofii (M. Scheler, C. Manheim)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti mají k dispozici oporu ve formě skupiny/týmu v rámci systému Microsoft Teams.
Studentům jsou dostupné všechny aktuální informace ke kurzu (termíny, materiály či odkazy na ně) na stránce předmětu v Courseware.
Studenti mají k dispozici elektronickou učebnici v rámci Kompendia KFI - https://www.esf.kfi.zcu.cz/kompendium-eks/?course=kfi_fav3
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Demjančuk, Nikolaj. Filosofie a vědecké myšlení : proměna obrazu vědy v analytické tradici. 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2002. ISBN 80-86473-19-8.
-
Základní:
Popper, Karl Raimund. Logika vědeckého zkoumání. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-45-3.
-
Základní:
Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy : věda v kulturních kontextech. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2010. ISBN 978-80-7043-921-0.
-
Základní:
Polanyi, Michael. Personal knowledge : towards a post-critical philosophy. Chicago : University of Chicago Press, 1974. ISBN 0-226-67288-3.
-
Základní:
Toulmin, Stephen. Return to reason. Cambridge : Harvard University Press, 2001. ISBN 0-674-00495-7.
-
Základní:
Feyerabend, Paul. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha : Aurora, 2001. ISBN 80-7299-047-0.
-
Základní:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
Doporučená:
Demjančuk, Nikolaj; Profant, Martin,; Podhajský, Jiří. O povaze vědy : novokantovství. 1. vyd. Praha : Epocha, 2011. ISBN 978-80-261-0045-4.
-
Doporučená:
Demjančuk, Nikolaj. O povaze vědy: fenomenologie. 1. vyd. Praha : Epocha, 2011. ISBN 978-80-261-0044-7.
-
Doporučená:
Popper, K. R. Objective Knowledge. Oxford, 1972.
-
Doporučená:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Doporučená:
Curd, Martin; Cover, Jan A. Philosophy of science. the central issues. New York : W.W. Norton, 1998. ISBN 0-309-97175-9.
-
Doporučená:
Putnam, H. Reason, Truth and History. New York, 1981.
-
Doporučená:
Rescher, Nicholas. The limits of science. Pittsburgh : University of Pittsburgh Press, 1999. ISBN 0-8229-5713-2.
-
Doporučená:
Lakatos, I. The Methodology of Scientific Research Programmes. Cambridge, 1978.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
54
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz nevyžaduje žádné zvláštní předchozí znalosti ani dovednosti |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti se seznámí s důležitými tématy spojenými s dějinami vědy a filosofie posledních dvou století. Budou schopni analyzovat různé vědecké a filosofické diskurzy. Studenti se naučí interpretovat vědecké objevy, teorie a hypotézy v kontextu celé kultury |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|