|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / OBDK
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
OBDK
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Obecná didaktika
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student/ka si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti pedagogiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce i s projektovou prací a zdokonalí své komunikativní kompetence. Student/ka porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu : Plánování a realizace kooperativního týmového projektu na vybrané pedagogické téma. Studenti vytvoří skupiny po 6 lidech a zvolí si zodpovědného vedoucího týmu, který bude mostem mezi studenty a vyučujícím. Společně budou pracovat na vybraném pedagogickém tématu. Mají možnost výběru z těchto témat: motivace žáků ve vyučování, hodnocení žáků ve vyučování, výukové metody, organizační formy ve vyučování se zaměřením na kooperativní výuku a učení. Na tomto tématu pracují v týmu, mají možnost opory a pomoci prostřednictvím individuálních konzultací s vyučujícím. Sledováno je také využití témat v aplikaci na studovaný obor (obsah učiva a specifika daného oboru). Ke zkoušce: Student/ka ke zkoušce vytváří seznam prostudované literatury (i konspekty) a projekt vyučovací hodiny, ve kterém prokáže, že pochopil/a a aplikoval/a témata pedagogické teorie z oblasti didaktiky (výběr tématu ze studovaného oboru je na každém studentovi). Smyslem je porozumění potřebám žáků a analýza výukového procesu jako celku s aplikací jednotlivých komponent tohoto procesu (potřeby žáka, cíle, obsah učiva, a jeho možnosti ve volbě výukových metod a strategií, včetně obsahu a forem hodnocení žáka, učitele i učiva). Další částí je teoretická příprava k vylosované otázce. Zkouška probíhá jako pohovor nad teorií, aplikací učiva, reflektována je pedagogická praxe (dokladovanou v přípravě na hodinu) a rozhovorem nad prostudovanou literaturou.
|
Obsah
|
Obsahové zaměření přednášek: 1. Pedagogická diagnostika žáka a její metody užívané v práci učitele, včetně autodiagnostiky učitele. 2. Výukový proces jako systém prvků a vztahů. 3. Analýza transmisivního a konstruktivního modelu s poukázáním na jejich historická východiska. 4. Kvalita současné a budoucí školy, otázky kurikulární reformy, včetně analýzy základních kategorií a pojmů RVP a ŠVP zaměřené na jejich odlišnosti, analýza klíčových kompetencí žáka, průřezových témat, očekávaných výstupů, vzdělávacích oblastí a oborů, výchovných a vzdělávacích strategií, včetně evaluace a autoevaluace školy, žáků i učitelů. 5. Formulace cílů v rovině kognitivní, afektivní a psychomotorické, nové pojetí kognitivních cílů a zejména taxonomie v tomto smyslu. 6. Motivace žáka s přihlédnutím k potřebám žáka a jejich aktualizaci ve výuce, včetně diagnostiky motivace žáka. 7. Výchovné a vzdělávací strategie se zaměřením na vztahy: metoda- forma- učivo- žák- učitel (analýza výukových metod, organizačních forem vyučování, aktivizačních metod ve vztahu k rozvíjení poznávacích, sociálních a výkonových potřeb žáků a využití učebních stylů žáka). 8. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele. Analýza jednotlivých forem hodnocení (hodnocení známkou, slovní hodnocení, autonomní hodnocení a práce s chybou, využití didaktického testu, portfolia k hodnocení žáka, hodnocení v kooperativním vyučování, hodnocení a sebehodnocení učitele). 9. Nástroje měření výsledků učení v daných předmětech, klasifikace a kritické hodnocení těchto nástrojů. 10. V přednáškách (kontaktní výuce) a v úkolech nekontaktní výuky (dokladováno v EL kurzu v Moodle) studenti jsou povinni reflektovat v pedagogice pedagogickou praxi a oborovou didaktiku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
Prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
Mgr. Pavla Soukupová, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
Prof. PaedDr. Gabriel Švejda, CSc., dr. h. c. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
-
Základní:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Základní:
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
-
Základní:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
-
Rozšiřující:
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
Rozšiřující:
Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Rozšiřující:
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Rozšiřující:
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
Rozšiřující:
Průcha, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
-
Rozšiřující:
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Rozšiřující:
Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
-
Doporučená:
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
-
Doporučená:
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Doporučená:
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. Vyd. 1. Praha Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
-
Doporučená:
Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
Doporučená:
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
-
Doporučená:
Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Doporučená:
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Doporučená:
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Doporučená:
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Doporučená:
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
Doporučená:
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
50
|
Celkem
|
139
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student/ka: Pochopí a aplikuje pojmy z oblasti pedagogické diagnostiky žáka i učitele, na základě analýzy jednotlivých diagnostických metod si ověří jejich možnosti a meze v práci učitele; na základě videozáznamu, příkladů z praxe a vlastního studia dokáže analyzovat různá pojetí vyučovacího procesu; porozumí různým modelům vyučování, využívá teoretické poznatky a vlastní zkušenost a dokáže odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele.Na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP) a dokáže tento postoj podložit argumenty. Porozumí základním kurikulárním dokumentům, analyzuje zejména RVP pro ZV, SŠ a porozumí jednotlivým pojmům v těchto dokumentech, pochopí odlišnosti RVP a ŠVP. Porozumí pojmům jako jsou: výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro žáka i učitele, sám zažije různé aktivizující strategie výuky v semináři. Dokáže vysvětlit rozdíly mezi vnější a vnitřní motivací žáka, integruje poznatky z psychologie a pedagogiky v této oblasti, dokáže diagnostikovat motivační struktury žáka. Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny (část zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP a studovanému oboru. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik. V rámci seminářů a u zkoušky (příprava výukové hodiny) jsou sledovány nejen obecně didaktické prvky, ale také jsou reflektovány zkušenosti studentů z náslechové pedagogické praxe. Pochopí odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce, zejména odlišnosti mezi hodnocením známkou, slovním hodnocením, autonomním hodnocením apod. V semináři realizuje týmový projekt , aplikuje v něm teoretické pedagogické poznatky, oborové znalosti, výstupy z výzkumné sondy z praxe a dovednosti týkající se vedení výukového procesu (např. motivace žáka, výukové metody, hodnocení žáka). Učí se vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků, ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby. Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů a částečně i kompetence občanská.Z profesních kompetencí učitele jsou částečně rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, sociální a komunikativní, dále manažérské kompetence (např. při plánování a realizaci týmové práce). Student se orientuje v problematice standardizovaných nástrojů měření výsledků vzdělávání (didaktický test, písemná práce, ústní zkouška atd.) |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|