|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPG / TVAV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPG
/
TVAV
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Teorie výchovy a vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPG/OTVV
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KPG/9PG1
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je představit variabilitu přístupů, aspektů a teorií výchovy a vzdělávání v současném, historickém i filozofickém kontextu společnosti. Předmět se zaměřuje na hledání východisek výchovy, nových pohledů na výchovu a sebevýchovu ve vztahu k rozvoji osobnosti jednice v proměnách školy a společnosti, vč. tzv. prosociální, prorodičovské, proseniorské a proinkluzivní výchovy. Dále jsou rozvíjeny vybrané teorie vzdělávání a jejich možnosti a meze implementace do výchovy a vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Samostatná práce s literaturou a studijními oporami (např. courseware, e-learningový kurz pro kombinovanou formu st.).
Obhajoba seminární práce student/-ka vybraného pedagogického tématu z oblasti teorie výchovy a teorií vzdělávání (individuální nebo týmová práce).
Hodnocení: analýza pedagogického tématu a jeho aplikace do praxe a na studovaný obor, originalita, reálnost, obsahová a věcná správnost, práce s odbornou literaturou.
|
Obsah
|
Výchova a její procesuální stránka v historickém a současném kontextu společnosti.
Pedagogicko-psychologická, filozofická, etologická a biologická východiska výchovy.
Nové pohledy na výchovu respektující žáka a jeho osobnost (globální výchova, prosociální výchova, respektující výchova,komunikace a empatie ve výchově apod.).
Výchova a vzdělávání v digitalizovaném světě a společnosti.
Vybrané teorie vzdělávaní a možnosti implementace ve výchovně-vzdělávacím procesu.
Výchova a vzdělávání pro 21. století (digitalizace vzdělávání a práce, proinkluzivní výchova a vzdělávání, výchova ke zdraví, volný čas a práce, prorodičovská a proseniorská výchova a vzdělávání
Obsahové zaměření seminářů:
Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a na studovaný obor.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Dagmar Šafránková, Ph.D. (100%),
PhDr. Markéta Zachová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
České vzdělání & Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. ISBN 80-211-0312-4.
-
Doporučená:
Pelcová, Naděžda; Semrádová, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
-
Doporučená:
PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
-
Doporučená:
Svoboda, Jan; Němcová, Leona. Krizové situace výchovy a výuky. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Doporučená:
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav; Šafránková, Dagmar. Proměny vzdělávání učitelů v primární škole v kontextu digitalizace a budoucnosti práce. Magister : reflexe primárního a preprimárního vzdě. 2015.
-
Doporučená:
Kopřiva,P. a kol. Respektova a být respektován. Kroměříž, Spirála, 2005.
-
Doporučená:
Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
-
Doporučená:
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Doporučená:
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Doporučená:
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
Doporučená:
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Doporučená:
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Doporučená:
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Doporučená:
Horká, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-54-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a osobnostně sociálního rozvoje. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Orientovat se v oblasti sytému školství a vzdělávání. |
Vyhledávat a zpracovávat informace týkající se školství a školské politiky státu. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit výchovu a vzdělávání v historickém a společenském kontextu. |
pochopit pedagogicko-psychologická, filozofická a biologická východiska výchovy |
vysvětlit a aplikovat vybrané teorie vzdělávání ve výchovně vzdělávacím procesu |
analyzovat současné proměny výchovy a vzdělávání v digitalizovaném světě a společnosti |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
orientovat se v odborné pedagogické literatuře |
iplementovat vybrané teorie vzdělávání do pedagogického procesu |
navrhnout a zdůvodnit vhodná řešení problémů ve výchově a vzdělávání |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Diskuse, |
Skupinová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|