|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KRF / GLEX2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KRF
/
GLEX2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Gramatická a lexikální cvičení 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
8 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je osvojení a zafixování vybraných morfologických jevů, jako jsou variantní a synonymické koncovky substantiv, počitatelnost předmětů a vyjádření momentu děje v porovnání s češtinou, význam a užití slovesných předpon, dále používání jmenných a zájmenných tvarů v ruštině a v češtině. Zvláštní pozornost je věnována přejatým slovům v ruštině. Studenti se seznámí se základními lexikografickými pojmy a pracují s různými druhy slovníků. Teoretické znalosti aplikují v transformačních cvičeních a při rozboru konkrétních textů.
|
Požadavky na studenta
|
Úspěšné absolvování zápočtového testu (nejméně na 70%). Excerpce a porovnání slovníkových hesel v různých slovnících. Účast na cvičení 75%.
|
Obsah
|
1. Procvičování slovní synonymie, antonymie a homonymie; slovesný vid; vyjádření časových.úseků; 2.Slovesné vazby, vyjádření času, synonyma aj.; 3. Použití výrazů žiloj, žilišnyj, ... ,strojka, pastrojka, strojenije, frazeologie; přejatá slova; 4. Použití sloves znat´, umět´; slovesa s předponami aj.; 5. Význam a překlad slov "cizí, zahraniční, mezinárodní"; 6. Vyjádření momentu děje v porovnání s češtinou; práce se slovníky; variantní koncovky; 7. Práce se slovní zásobou vybraného animovaného filmu; variantní koncovky;8. Práce s textem; telefonic. rozhovor (obrázky); slovesné vazby; 9. Poslech a práce s autentickým textem; Práce s autentickým textem; 11. Práce s autentickým textem; 12. Slovesné vazby; 13. Opakování učiva, prezentace práce studentů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Konstantinova, L. A. Grammatika russkogo jazyka: učebnoje posobije po russkomu jazyku dlja studentov-inostrancev. Moskva: "Flinta", 2011. ISBN 978-5-9765-0319-9.
-
Základní:
Malyševa, J. G., Rogaeva, O. S. Sovremennyj russkij jazyk: morfemika, slovoobrazovanije, morfologija: učebno-metodičeskij kompleks. Moskva: "Flinta", 2019. ISBN 978-5-9765-1630-4.
-
Doporučená:
Žofková, Hana. Cvičení a úkoly z lexikologie ruského jazyka. Praha : Středisko vědeckých informací PedF UK, 1993.
-
Doporučená:
Žofková, Hana. Cvičení a úlohy z ruského pravopisu : Určeno pro posl. fak. pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-219-0.
-
Doporučená:
Vlček, J. Porovnání slovní zásoby ruského jazyka se slovní zásobou českého jazyka.. Praha, 1985.
-
Doporučená:
Rudincová, Blažena. Praktičeskaja funkcional`naja grammatika russkogo jazyka : dlja studentov-bakalavrov. 1. vyd. Ostrava : Ostravská univerzita, 1998. ISBN 80-7042-494-X.
-
Doporučená:
BRANDNER, Aleš. Seminární cvičení z morfologie ruštiny. Brno : Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2528-X.
-
Doporučená:
Lazutkina, J. M. Slovar´ grammatičeskoj sočetajemosti slov russkogo jazyka. Spravočnoje izdanije.. Moskva: "AST-PRESS", 2018. ISBN 978-5-462-01146-7.
-
Doporučená:
Fomina, M. N. Sovremennyj russkij jazyk. Leksikologija. Učeb. dlja filol.spec.vuzov. M, 1990.
-
Doporučená:
Nikitina, T., Rogaleva, E., Burešová, B., Rykovská, M. Učebnyj slovar russkoj frazeologii.. Plzeň, 2013. ISBN 978-80-7489-002-4.
-
Doporučená:
Kopecký, L., Havránek, B., Horálek, K. Velký rusko-český slovník I-VI. Praha, 1964.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
61
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat klíčové termíny gramatiky |
popsat morfologický systém ruštiny |
odlišit a definovat základní paradigmatické a syntagmatické vztahy v lexikologii a gramatice |
vymezit frazeologii |
používat lingvistickou terminologii v ruštině |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
komunikovat v ruštině na úrovni B2 |
vyhledávat informace v různých typech slovníků |
správně časovat slovesa, skloňovat podstatná jména a číslovky v základních paradigmatech |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozšířeně pojednat o systému lexikálních vztahů |
vysvětlit systém skloňování a stupňování adjektiv v ruštině |
vysvětlit složitější paradigmata ve skloňování podstatných jmen v ruštině |
vysvětlit složitější paradigmata ve skloňování číslovek a jejich spojení s podstatnými jmény (ve srovnání se českým jazykem), klasifikovat druhy číslovek |
vysvětlit složitější paradigmata v časování sloves |
rozšířeně pojednat o syntagmatických vztazích |
vysvětit základní lexikografické pojmy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit náležité tvary podstatných jmen, přídavných jmen, číslovek a sloves |
vytvořit náležité vidové dvojice sloves |
používat správné pády jmen v rekci (ve srovnání se českým jazykem) |
vybrat vhodné lexikální a gramatické prostředky v závislosti na smyslu a stylu textu |
používat frazeologické obraty v ruštině |
vyhledávat informace v různých typech slovníků (zejména výkladových a frazeologických) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
|
|
|
|