|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / BIA3Y
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
BIA3Y
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Biologická antropologie 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KSA/BIA3X
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KSA/BIA2X
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je (v návaznosti na přednášky BIA1 a BIA2) seznámit studenty s variabilitou člověka se zaměřením na pohlavní dimorfismus, postnatální ontogenezi a mezipopulační rozdíly a dále s jejími zdroji, tedy především s principy dědičnosti, s populační genetikou, s realizací genomu v průběhu prenatální ontogeneze a s vlivy prostředí. Na tomto základě budou studenti seznámeni s kritikou rasové teorie a eugeniky z pohledu biologické antropologie.
|
Požadavky na studenta
|
Prezenční studium: Aktivní účast na cvičeních; pro zápočet je nutné připravit seminární práci na domluvené téma v rozsahu minimálně 5 až 7 stran (esej na základě prostudované literatury k tématu); zkouška je absolvována na základě písemného testu ověřujícího znalost odpřednášené látky.
Kombinované studium: U kombinované formy studia se nekonají cvičení. Podmínky pro získání zápočtu a zkoušky jsou totožné jako u denního studia.
|
Obsah
|
Studenti jsou seznámeni se základy obecné, populační a humánní genetiky. Dále je věnována pozornost buněčnému cyklu, mitotickému a meiotickému dělení buněk a vzniku pohlavních buněk, na což navazuje přehled jednak prenatální ontogeneze a následně pak ontogeneze postnatální. Přednáška zahrnuje popis variability uvnitř populací a mezi populacemi.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Budil, Ivo T.; Blažek, Vladimír; Sládek, Vladimír. Dějiny, rasa a kultura : sborník příspěvků z interdisciplinárního symposia o problematice ras, Plzeň, 12.5.2005. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta filozofická, 2005. ISBN 80-903412-4-1.
-
Základní:
Vacek, Zdeněk. Embryologie : učebnice pro studenty lékařství a oborů všeobecná sestra a porodní asistentka. 1. vyd. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1267-9.
-
Základní:
Vacek, Zdeněk. Embryologie pro pediatry : učebnice pro lékařské fakulty. 2.vyd., dopl. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-562-9.
-
Základní:
Nečásek, Jan. Genetika. 1. vyd. Praha : Scientia, 1993. ISBN 80-85827-04-2.
-
Základní:
Chalupová-Karlovská, Vlastimila. Obecná biologie : středoškolská učebnice : evoluce, biologie buňky, genetika : s 558 řešenými testovými otázkami. 2., opr. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2010. ISBN 978-80-7182-282-0.
-
Základní:
Nečas, Oldřich. Obecná biologie pro lékařské fakulty. 3. přeprac. vyd. Praha : H & H, 2000. ISBN 80-86022-46-3.
-
Základní:
Šmahel, Zbyněk. Principy, teorie a metody auxologie. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0295-4.
-
Základní:
Malínský, Jiří; Lichnovský, Václav. Přehled embryologie člověka v obrazech. 2., přeprac. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, Lékařská fakulta, 2001. ISBN 80-244-0243-2.
-
Rozšiřující:
HATINA, J. - SYKES, B. Lékařská genetika - problémy a přístupy. Academia Praha, 1999.
-
Doporučená:
Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0.
-
Doporučená:
Buněčné základy životních dějů. 1. vyd. Praha : Scientia, 1998. ISBN 80-7183-109-3.
-
Doporučená:
ŠMARDA, J. Člověk v proudu dědičnosti, geny v lidském zdraví a nemoci. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Brdička, Radim. Lidský genom na rozhraní tisíciletí. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0118-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
34
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základy obecné biologie |
ovládat základní znalosti lidské anatomie na úrovni jednotlivých orgánů a soustav |
obecně popsat jednotlivé úrovně lidské variability |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odborné antropologické literatuře v češtině |
porozumět odborné antropologické literatuře v angličtině |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
podrobně popsat zdroje lidské variability a interpretovat je ve vzájemném kontextu |
charakterizovat a vysvětlit základní pojmy z lidské genetiky (DNA, RNA, meióza, translace, transkripce apod.) |
popsat jednotlivé fáze ontogenetického vývoje člověka |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky prezentovat vybrané téma z lidské genetiky a ontogeneze a jeho společenského kontextu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|