|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSS / SOCPA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSS
/
SOCPA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Sociologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
10
[HOD/SEM]
Cvičení
10
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
31 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními klíčovými pojmy a koncepty sociologie. Prostor je věnován vymezení sociologie jako specifické formy vědění a jejího vztahu k jiným sociálním vědám, procesu socializace sociálním interakcím v každodenním životě, sociálním jevům, sociálním skupinám, klíčovým institucím a organizacím moderní i tradiční společnosti. Obsah kurzu je přizpůsoben s ohledem na potřeby studentů nélékařských zdravotních oborů.
|
Požadavky na studenta
|
písemný test, seminární práce/prezentace
|
Obsah
|
Obsah přednášek:
1.Sociologie jako vědecká disciplína. Předmět, vývoj a teoretická východiska. Člověk, společnost a příroda.
2.Socializace. Sociologické teorie socializace, formy socializace. Status a role.
3.Gender a pohlaví. Genderová socializace a genderové role. Gender, životní cyklus a zdraví.
4.Sociologie rodiny. Rodina jako instituce. Transformace rodiny a její nové formy.
5. Metody a techniky sociologického výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum. Role sociologického výzkumu ve zdravotnictví.
6.Vymezení předmětu sociologie medicíny. Historie oboru. Sociology of medicine a sociology in medicine.
7.Koncepty zdraví a nemoci. Kulturní kontext zdraví a nemoci. Vývoj pohledu na zdraví. Role nemocného.
8.Nemocnice jako formální organizace. Role lékaře, sestry a porodní asistentky. Profesionalizace porodních asistentek. Postavení pacienta ve funkčním systému nemocnice.
9.Role lékařských technologií.
10.Sociální aspekty těhotenství a porodu. Rozdílné koncepce vedení porodu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Mgr. Alena Glajchová, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Mgr. Alena Glajchová, Ph.D. (100%),
PhDr. Tomáš Kobes, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Mgr. Alena Glajchová, Ph.D. (100%),
PhDr. Tomáš Kobes, Ph.D. (100%),
Mgr. Alena Pařízková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
-
Základní:
Hrešanová, Ema. Kultury dvou porodnic : etnografická studie. 1. vyd. V Plzni :: Západočeská univerzita v Plzni, 2008. ISBN 978-80-7043-749-0.
-
Základní:
Křížová, Eva. Proměny lékařské profese z pohledu sociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-57-1.
-
Základní:
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2006. ISBN 80-86429-58-X.
-
Základní:
Giddens, Anthony. Sociologie. Praha : Argo, 1999. ISBN 80-7203-124-4.
-
Základní:
Keller, Jan. Sociologie, byrokracie a organizace. Praha : Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85850-15-X.
-
Základní:
Bártlová, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1197-4.
-
Základní:
Keller, Jan. Úvod do sociologie. Praha : Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-39-3.
-
Základní:
Renzetti, Claire M.; Curran, Daniel J. Ženy, muži a společnost. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0525-2.
-
Doporučená:
Hašková, H. Názorové diferenciace k současným změnám v českém porodnictví. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2001.
-
Doporučená:
Bártlová, Sylva. Vybrané kapitoly ze sociologie medicíny. Brno: Institut pro další vzdělávání, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
12
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na základní úrovni se orientovat v aktuálním českém a celosvětovém dění. |
ovládat anglický jazyk na úrovni B1. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
adekvátně sumarizovat poznatky nabyté z přednášek. |
rozlišit stěžejní informace obsažené v studijních textech. |
samostatně interpretovat získané poznatky. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat a vysvětlit základní teorie v sociologii. |
vysvětlit rozdíly mezi klíčovými koncepty jednotlivých oblastí výzkumu. |
charakterizovat různé typy metodologických konfliktů. |
charakterizovat sociální jevy spojené se studiem nemoci a zdraví. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
adekvátně klasifikovat různé typy teoretických paradigmat vysvětlujících sociologické perspektivy nezbytné pro studium společnosti. |
samostatně demonstrovat konkrétní konfliktní přístupy v teoriích a empirických poznatcích o měnících se společnostech s důrazem na problematiku zdraví a nemoci. |
samostatně zhodnotit sociologické koncepce společnosti a jejich metodologická zdůvodnění. |
samostatně zvolit vhodný teoreticko-metodologický přístup pro analýzu jevů spojených se studiem nemoci a zdraví. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|