|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVD / UIN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVD
/
UIN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do informatiky pro vzdělávání
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do informatiky
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 2
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
58 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KIV/PPA1 a KIV/TI a KPV/TI a KPV/9TI
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je upevnění pojmového aparátu a získání přehledu o teoretických konceptech využívaných v různých částech informatiky, které se promítají do praktického fungování počítače s vědomím historického vývoje této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Cesta k zápočtu bude podrobně specifikována na začátku semestru. Hodnocení bude primárně zaměřeno formativně na činnost studenta na jednotlivých seminářích. Student musí mít uznanou aktivitu alespoň ze dvou třetin seminářů. Činnost probíhající na semináři nelze dodatečně opravit. Aktivitu lze získat i za úspěšné splnění tří rozšiřujících úkolů zadaných v průběhu semestru.
Zkouška je kombinovaná (test + ústní část). Otázky u ústní části vychází z témat přednášek.
|
Obsah
|
Matematický aparát potřebný pro práci v semestru (maticový počet, kongruence, řady).
Převody mezi číselnými soustavami (příčiny vzniku chyb).
Zobrazení celých čísel v počítači (znaménka a různé typy).
Zobrazení čísel v plovoucí řádové čárce (standard IEEE 754).
Teorie informace (úvod dle Shannona).
Definice kódování a rozdělení kódů (různé způsoby).
Kódování znaků (různé implementace a možné problémy vznikající při počítačové komunikaci).
Bezpečnostní kódování (způsoby používané na různých úrovních počítačových systémů).
Nerovnoměrné efektivní kódy (konstrukce binárním stromem i algoritmy).
Komprese (implementace odpovídajících algoritmů).
Šifrování (implementace v současnosti používaných algoritmů).
Konečné automaty a formální jazyky (využití při algoritmizaci).
Umělá inteligence (zaměření na možnosti využití ve školství).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
Mgr. Tomáš Průcha, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Lenka Benediktová, Ph.D. (100%),
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Zdeněk Ulrych, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Václav Vrbík, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Adámek, Jiří. Kódování. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989.
-
Základní:
Jiroušek, Radim. Principy digitální komunikace. Vyd. 1. Voznice : Leda, 2006. ISBN 80-7335-084-X.
-
Doporučená:
Salomon, David. Data compression : the complete reference. cop. 1998. New York : Springer, 1998. ISBN 0-387-98280-9.
-
Doporučená:
Chytil. Gramatiky a automaty. SNTL, 1983.
-
Doporučená:
Brookshear, J. Glenn; Smith, David T.; Brylow, Dennis. Informatika. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2013. ISBN 978-80-251-3805-2.
-
Doporučená:
PAVLÍČEK, A. a kol. Moderní informatika. Praha, 2017. ISBN 978-80-906594-6-9.
-
Doporučená:
Ježek, Karel; Ledvina, Jiří; Klečková, Jana. Počítače a programování. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-162-0.
-
Doporučená:
Kocourek, Petr. Přenos informace. 1. vyd, dotisk. Praha : ČVUT, 1996. ISBN 80-01-01169-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využívat dovednosti vyplývající z požadavků digitální gramotnosti |
používat matematický aparát až na úroveň maticového počtu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
klasifikovat číselné soustavy |
popsat za přispění porozumění příslušným pojmům východiska a základy teorie informace |
vymezit oblast kódování v celé jeho šíři |
vysvětlit různé způsoby dělení kódů používaných v oblasti digitálních technologií |
identifikovat problémy týkající se šifrování v digitální komunikaci na základě znalosti historického vývoje |
popsat využití konečných automatů, formálních jazyků a umělé inteligence v praxi |
shrnout vývoj ve vybrané části z oblasti digitálních technologií |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádět převody mezi číselnými soustavami a výpočty v nich |
rozlišit používané možnosti zobrazení čísel v počítači, které demonstruje na příkladech |
demonstrovat na příkladech tvorbu i užití některých konkrétních reprezentantů kódů používaných v oblasti digitálních technologií |
analyzovat na základě teoretických znalostí využitých v praxi možnosti komprese |
odvodit používané konkrétní šifrovací algoritmy |
používat základní formální prostředky při řešení mnoha současných problémů, kdy implementace poznatků uváděné teorie povede k získání konkrétních výsledků |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Portfolio, |
Formativní hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Praktická zkouška, |
Formativní hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Formativní hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Řešení problémů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|