|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / HKVV2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
HKVV2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie a současné koncepce VV 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KVK/HKVV
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět zprostředkuje prohloubené znalosti o historickém vývoji výtvarné výchovy u nás i ve světě v kontextu dějinného vývoje české vzdělávací soustavy. Na tomto základě ústí do kritické analýzy současných koncepcí výtvarné výchovy, resp. výchovy umění u nás s ohledem na soudobé trendy světového vývoje oboru. Cílem předmětu je vybavit účastníky kompetencemi k vytváření studijních programů v rámci školy a k jejich poučené kritické reflexi a evaluaci s ohledem na širší souvislosti vývoje oboru.
|
Požadavky na studenta
|
Předpokladem pro získání zápočtu je úspěšné složení testu. Z termínu testu se lze odhlásit nejpozději den před testováním. Omluva bude přijata pouze na základě lékařského potvrzení o nemoci, dokladu o praxi apod. Předpokladem pro získání zkoušky je úspěšné absolvování pohovoru zaměřeného na ověření okruhu znalostí, které jsou vymezeny obsahem předmětu. Při hodnocení bude přihlíženo také k výsledkům testu.
|
Obsah
|
1/ Stav VV podle zprávy České školní inspekce. Proč potřebujeme VV? Nástin dělení programových linií české VV v kontextu zahraničních vlivů.
2/ Počátky zájmu o dětský výtvarný projev. Komenský a jeho předstih. Vlivy ze zahraničí (Ruskin). První výzkumy dětských výtvarných prací, první časopisy věnované dětskému výtvarnému projevu.
3/ Umělecká výchova na přelomu století. Počátky našeho předmětu (Kreslení a jeho vyučovací metody). Psychologizující tendence a jejich odraz ve vývoji předmětu.
4/ Vlivy alternativních pedagogických soustav a jejich odraz v českém školství. Konstruktivní pedagogika versus transmise.
5/ Socializace umění. Hostinský, Lichtwark.
6/ Avantgarda a její odraz ve Vv. Konstruktivistické tendence versus psychologizující pojetí našeho oboru, zástupci jednotlivých pojetí a zahraniční inspirátoři (Loos, Bauhaus). VI. kreslířský kongres FEA, Praha.
7/ Výtvarná výchova po 2. svět. válce (do r. 1966). Koncepce tvořivosti, její předchůdci a následovníci. Vývoj předmětu Vv a významné události z oboru. (INSEA, časopis Estetická výchova).
8/ Výtvarná výchova do r. 1989, koncepce tvořivosti. Problémy koncepce tvořivosti.
9/ Výtvarná výchova po r. 1989, současné tendence a proudy ve výuce Vv. Složky výtvarného zážitku a pojetí Vv. Pluralita souč. teorie a praxe, programové linie Vv. Učitelovo pojetí výuky. Pojetí Vv a zahraniční vlivy (videocentrické - VCAE, artcentrické - DBAE). Významné organizace a akce na poli našeho oboru.
10/ Rámcový vzdělávací program a Vv. RVP a jeho zařazení v systému kurikulárních dokumentů. Tvorba školního vzdělávacího programu. Alternativní osnovy výtvarné výchovy a jejich využití při tvorbě ŠVP.
Předmět Historie a současné koncepce VV 2 navazuje na předměty pedagogicko-psychologického bloku následujícím způsobem:
Dějiny pedagogického myšlení: Pokud si student v rámci povinně volitelných předmětů zapíše Dějiny pedagogického myšlení, bude mít možnost aplikovat širší souvislosti proměny vzdělávacích koncepcí na specifické poznatky z vývoje oboru Výtvarná výchova v domácích i světových kontextech.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studenti obdrží materiály k přípravě na seminář prostřednictvím učebny Google nebo Disku Google/Dropboxu.
Výsledky semináře se shromažďují ve sdílené složce.
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Jakub Havlíček (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
PhDr. Věra Uhl Skřivanová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Pospiszyl, Tomas. Asociativní dějepis umění. 2014. ISBN 978-80-87259-28-3.
-
Doporučená:
Koleček, Michal. Brno Art Open 2013 / Sochy v ulicích IV / Na hraně příběhuNa hraně příběhu. Fakulta umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, 2013.
-
Doporučená:
Uždil, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-599-7.
-
Doporučená:
Chobola. Dětský kresebný projev a klasikové jeho teorie..
-
Doporučená:
Zikmundová, Vladimíra. Digitální technologie jako zásadní faktor proměny kurikula vzdělávacího oboru Výtvarná výchova.. Pedagogická fakulta UHK Hradec Králové, 2008. ISBN 978-80-7041-287-9.
-
Doporučená:
Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
-
Doporučená:
Slavík, J. Od výrazu k dialogu ve výchově (Artefiletika). Karolína, Praha, 1997.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha : MAC, 2003. ISBN 80-86015-90-4.
-
Doporučená:
Hazuková, Helena. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově. I.. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1994.
-
Doporučená:
Roeselová, Věra. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1997. ISBN 80-902267-2-8.
-
Doporučená:
Bartlová, Milena. Skutečná přítomnost.
-
Doporučená:
Štech, Stanislav. Škola stále nová : Freinetova "moderní škola", MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0.
-
Doporučená:
Rezek, Petr. Tělo, věc a skutečnost v umění šedesátých a sedmdesátých let. 2., rozĹĄ. vyd. Praha : Ztichlá klika, 2010. ISBN 978-80-903898-5-4.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Read, H. Výchova uměním. Odeon Praha, 1967.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
charakterizovat vztahy vývoje výtvarného oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás; |
popsat provázanost jednotlivých etap historie výtvarné výchovy s ohledem na chronologické a kontextové souvislosti; |
charakterizovat kategorii učitelova pojetí výuky a doložit na příkladu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
posuzovat historické oborové dokumenty. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat a porovnat vztahy vývoje výtvarného oboru s problematikou příbuzných disciplín u nás a v zahraničí, zejména s ohledem na dění ve vizuální kultuře a umění; |
na příkladu vysvětlit provázanost etap historie výtvarné výchovy; |
objasnit souvislost vývoje výtvarné výchovy ve vztahu k umění 20. a 21. století; |
dokladovat znaky učitelova pojetí výuky v souvislosti s proměnami přístupů k výtvarné výchově v průběhu její historie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
koncipovat model školního vzdělávacího programu s využitím znalostí o současném umění; |
kriticky nahlížet a porovnávat historické oborové dokumenty a vyvozovat jejich přínos pro současný stav výtvarné výchovy; |
reflektovat a charakterizovat vlastní výtvarně-pedagogickou praxi a porovnat ji s dostupnými typologiemi učitelova pojetí výuky. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|