|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVK / VKMS
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVK
/
VKMS
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Viz. kultura v meziobor. souvislostech
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 23
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Získat výchozí náhled na mezioborové souvislosti teorií vizuální kultury s ohledem na hlavní systémové prvky a vztahy, které umožňují zobecňování mezi obory. Orientovat se v různých typech diskursu o výtvarném umění. Zvládnout pojmoslovné základy různých teoretických oborů, které spolupracují s teorií výtvarné výchovy.
|
Požadavky na studenta
|
Kurs je zakončen zkouškou - 3 NS esej o aktualizaci některého z probíraných a čtených textů podle výběru studentky/-a, rozprava nad esejí
|
Obsah
|
Kurs bude věnován především četbě a intepretaci textů, které jsou spjaty s reflexí umění napříč teoretickými přístupy ve druhé polovině 20. století, které se týkají oboru vizuálních studií. Zaměříme se na konstitutivní teorie, pojmy a texty, které jsou zásadní pro intepretaci umění a které vytvářely jeho diskurs od 60. - 70. let 20. století, kdy se v teoretických debatách objevila paradigmata důležitá i pro naši současnost.
Rámcový seznam témat a orientační seznam literatury Teorie umění a vizuální studia (historický exkurs) - teorie umění jako nástroj interpretace - vizuální studia jako nauka o dívání
Pohled - pohled z hlediska moci (historický exkurs, Vilém Flusser - Za filosofii fotografie) - téma pohledu ve výtvarném umění od antiky po současnost a jeho historicky podmíněná proměnlivost - přístroje na vidění, prodloužená ruka, Flusserův aparát
Autorství (Roland Barthes - Nulový stupeň rukopisu, Smrt autora) - sebereflexe psaní textu (Keith Moxey) - objektivita psaní humanitních oborů (hermeneutika)
Moc, diskurs, nová archeologie humanitních věd (Michel Foucault - Diskurs) - kritika humanitních disciplín v 60. letech 20. století
Politika identit (Edward Said - Orientalismus) - feminismus, postkolonialismus - vyprávění dějin optikou upozaděných
Fim (Gilles Delleuze - Film 1, 2) - myslet svět skrze kinofilmové pole - problém času v kinematografii
Krize (Giorgio Agamben - Prostředky bez účelu) - kritika zavedených politických kategorií
Enviromentální katastrofa (Jussi Parrika - Geologie Médií) - geopoliticky podmíněná produkce médií
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jaroslav Bláha, Ph.D. (100%),
MgA. Veronika Čechová (100%),
Prof. Dr. Johannes Kirschenmann-Tenter (100%),
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
MgA. Jakub Král (100%),
PaedDr. Rudolf Podlipský, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Jan Slavík, CSc. (100%),
Martina Šurkalová (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Arnheim, Rudolf. Art and visual perception : a psychology of the creative eye. Berkeley : University of California Press, 2002. ISBN 0-520-02613-6.
-
Doporučená:
Kaku, Michio. Budoucnost mysli. 2015. ISBN 978-80-265-0316-3.
-
Doporučená:
Kulka,T., Ciporanov, D.. Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století. Č. Kostelec, 2010.
-
Doporučená:
Bergson, Henri. Čas a svoboda : o bezprostředních datech vědomí. [1. vyd.]. Praha : Filosofia, 1994. ISBN 80-7007-065-X_.
-
Doporučená:
McLuhan, Herbert Marshall. Člověk, média a elektronická kultura : výbor z díla. Vyd. 1. Brno : Jota, 2000. ISBN 80-7217-128-3.
-
Doporučená:
Manguel, Alberto. Čtení obrazů : o čem přemýšlíme, když se díváme na umění?. Brno : Host, 2008. ISBN 978-80-7294-274-9.
-
Doporučená:
Schapiro, Meyer. Dílo a styl. 2006. ISBN 80-7203-821-4.
-
Doporučená:
ZUSKA, Vlastimil. Estetika., Praha: Triton 2001. ISBN 80-7254-194-3.
-
Doporučená:
DELEUZE, G. Film 1 - Obraz, pohyb, NFA, Praha 2000, ISBN 80-7004-098-X.
-
Doporučená:
Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
-
Doporučená:
Čapek, Jakub. Maurice Merleau-Ponty. 2012. ISBN 978-80-7007-379-7.
-
Doporučená:
Zuska, Vlastimil. Mimésis - fikce - distance : k estetice XX. století. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-285-0.
-
Doporučená:
FLUSSER,V. Moc obrazu : výbor filosofických textů z 80. a 90. let. 1. vyd. Praha: Občanské sdružení pro podporu výtvarného umění, 1996.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Mysl a smysl : sémiotický pohled na svět. Praha : Moraviapress, 2000. ISBN 80-86181-36-7.
-
Doporučená:
Lewis-Williams, David. Mysl v jeskyni: Vědomí a původ umění. 2007. ISBN 978-80-200-1518-1.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha : Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0472-9.
-
Doporučená:
Morpurgo-Tagliabue, Guido; Jůzl, Miloš; Zuska, Vlastimil. Současná estetika. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Gombrich, Ernst Hans; Konečný, Lubomír. Umění a iluze : Studie o psychologii obrazového znázorňování. 1. vyd. Praha : Odeon, 1985.
-
Doporučená:
Zuska, Vlastimil. Umění, krása, šeredno : texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.
-
Doporučená:
Gonzalez-Crussi, F. Věci viděné, neviděné, obscénní: jak se díváme. 2008. ISBN 978-80-7387-128-4.
-
Doporučená:
Arnheim, Rudolf. Visual thinking. Berkeley : University of California Press, 1997. ISBN 0-520-24226-2.
-
Doporučená:
Kesner, Ladislav. Vizuální teorie : Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 1. vyd. tohoto souboru. Jinočany : H & H, 1997. ISBN 80-86022-17-X.
-
Doporučená:
Panofsky, Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha : Odeon, 1981.
-
Doporučená:
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Doporučená:
Volek, E. Znak - Funkce - Hodnota. Praha; Paseka, 2004. ISBN 80-7185-593-8.
-
Doporučená:
Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
-
Doporučená:
Berger, John. Způsoby vidění. Praha, 2016.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
užívat poznatky z předmětu Základy společenských věd vyučovaného na středních školách, zejména na gymnáziích; |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vyhledávat informace v dostupné odborné literatuře a ostatních zdrojích; |
rozlišit věrohodné informace od nevěrohodných; |
vypracovat krátký odborný text. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit mezioborové souvislosti teorií vizuální kultury s ohledem na hlavní systémové prvky a vztahy umožňující zobecňování mezi obory; |
charakterizovat různé typy diskursu o výtvarném umění; |
objasnit pojmoslovné základy různých teoretických oborů spolupracujících s teorií výtvarné výchovy; |
chápat a formulovat základní teorie (myšlenky a fakta) vizuálního vnímání uplatňované v současném diskursu o vizualitě a obrazivosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpoznávat ve vizuálních projevech použité zobrazovací a jiné konvence; |
analyzovat na primární úrovni projevy vizuální kultury z hlediska teorie umění, filosofie, estetiky, sociologie umění a psychologie umění; |
odhalovat formotvorný účinek vizuality a její podíl na utváření sociálně-hodnotových paradigmat; |
kriticky srovnávat současné a historické uměnovědné texty a analyzovat různost jejich interpretačních náhledů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|