|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / Č1S2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
Č1S2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 2 - přírodověda
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
81 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je zaměřen na analýzu cílového zaměření vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět s důrazem na integrovanou výuku prvoučně - přírodovědné části této vzdělávací oblasti. Cílem je u studentů prohlubovat a rozšiřovat prvoučné a přírodovědné vědomosti a dovednosti s ohledem na jejich působení na 1. stupni základní školy. Student bude schopen provádět didaktickou analýzu učiva a využívat prakticky různé typy integrování obsahu učiva vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Důraz je kladen na odbornou a didaktickou reflexi vybraných vzdělávacích oborů vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a na praktické aplikace využitelné ve výuce. Současně je pozornost zaměřena i na procesuální stránku výuky s využíváním aktivizujících forem a metod výuky (badatelství, pozorování, morfologická cvičení, kooperativní a projektové vyučování apod.) a využívání materiálních didaktických prostředků specifických pro prvoučné a přírodovědné vyučování, včetně učebních textů. Součástí výuky je i analýza vybraného regionu a jeho regionálních přírodovědných zvláštností.
|
Požadavky na studenta
|
- aktivní účast na výuce, nejméně 75%
- praktické poznávání živočichů
- odevzdání souboru zoologických karet
- vypracování přípravy na vyučování a její prezentace ve výuce, odevzdání písemného zpracování přípravy
|
Obsah
|
1.Aplikace přůřezových témat do výuky. Didaktický a faktografický rozbor průřezových témat se zaměřením na osobnostní, sociální a morální rozvoj osobnosti (mezilidské vztahy, komunikace, etiketa apod.)
2. Didaktico - faktografická analýza tématu Lidé kolem nás zaměřená na rodinu., sexualitu, kulturu, náboženství a práva člověka., osobní bezpečí, krizové situace, integrovaný záchranný systém apod.
3. Didakticko-faktografická analýza různých typů gramostností - přírodovědná a environmentální gramotnost, finanční gramotnost, informační gramotnost, mediální gramotnost, zdravotní gramotnost, apod.
4. Didakticko-faktografická analýza globálních problémů lidstva - problémy ekologické, environmentální a sociální povahy.
5. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody, životní podmínky, rovnováha v přírodě a vzájemné vztahy v přírodě.
6. Didakticko-faktografický rozbor vybraných ekosytémů a základních společenstev - lesní ekosystémy
7. Didakticko-faktografický rozbor vybraných ekosytémů a základních společenstev - ekosystémy okolí vod
8. Didakticko-faktografický rozbor vybraných ekosytémů a základních společenstev - okolí lidských obydlí, pole, louka, zahrada
9. Didakticko - faktografická analýza - neživé přírody - půda, horniny, nerosty. Charakteristika, znaky, typy, význam v přírodě, zástupci hornin a nerostů.
10. Voda a vzduch - význam pro život rostlin, živočichů a člověka, oběh vody v přírodě, proudění vzduchu.
11. Didakticko-faktografický rozbor fauny ČR - bezobratlí (kroužkovci, měkkýši, korýši, pavoukovci, hmyz) - stavba těla, způsob života, výživa, průběh života a jejich potřeby, význam v přírodě i pro člověka.
12 Didakticko-faktografický rozbor fauny ČR - obratlovci (ryby, obojživelníci, plazi) - stavba těla, způsob života, výživa, průběh života a jejich potřeby, význam v přírodě i pro člověka.
13. Didakticko-faktografický rozbor fauny ČR - obratlovci (ptáci a svaci) - stavba těla, způsob života, výživa, průběh života a jejich potřeby, význam v přírodě i pro člověka, domácí zvířata.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-431-X.
-
Doporučená:
Podroužek, L. Člověk a příroda.. Plzeň: Fraus, 2005.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Člověk a příroda. Jak využívat integrované učební texty ve výuce. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2005. ISBN 80-7238-456-2.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav; Jůza, Jan. Didaktika přírodovědy : (vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů). 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2000. ISBN 80-7082-636-3.
-
Doporučená:
Podroužek Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň, 2002.
-
Doporučená:
BABIAKOVÁ, S., KRATOCHVÍLOVÁ, J., DOUŠKOVÁ, A., PODROUŽEK, L.:. Obsahová integrácia v elementárnej a predškolskej edukácii.. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2009.
-
Doporučená:
PODROUŽEK,L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole.. Plzeň: ZČU, 1999.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. Přírodovědná pozorování a pokusy. Praha, Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o.,, 2004. ISBN 80-902189-6.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady ISSN 1335-0404 Roč. 12, č. 4 . 2003.
-
Doporučená:
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Orientovat se v základních znalostech ze studia přírodních věd ze střední školy. |
Aplikovat znalosti získané v předmětu KPG/Č1S1. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Provést vybraná pozorování a pokusy a využít svých zkušeností a dovedností ze studia přírodních věd na základní a střední škole. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student charakterizuje základní didaktické kategorie (formy, metody, prostředky, cíle, obsah, koncepce)ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Student charakterizuje historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti
Student charakterizuje integrovanou výuku a její možnosti využívání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student dokáže popsat jednotlivé typy integrované výuky a možnosti jejich využití.
Student dokáže popsat a realizovat badatelskou výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět.
|
Student dokáže provést didakticko-faktografickou analýzu globálních problémů lidstva, rozmanitosti přírody, životní podmínky, vybrané ekosystémy, neživou přírodu, význam vody a vzduch pro život, fauny ČR. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže připravit přírodovědnou vycházku a exkurzi.
Student dokáže vést přírodovědná pozorování.
Student dokáže připravit a realizovat jednoduché přírodovědné pokusy.
Student dokáže vyhledat odbornou i populárně naučnou literaturu zaměřenou na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět.
Studen dokáže formulovat učební úlohy ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Student pracuje s atlasy přírodnin, klíči přírodnin a zpracuje zoologické karty a herbář rostlin.
Student dokáže rozpracovat tematické vzdělávací plány pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět.
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Kooperativní výuka, |
Diskuse, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|