|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / Č1S3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
Č1S3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Člověk a jeho svět s didaktikou 3 - přírodověda
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
84 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
ohledem na jejich působení na 1. stupni základní školy. Výuka je zaměřena, podobně jako v předchozím semestru, na analýzu vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět s důrazem na integrovanou výuku v tematických okruzích Rozmanitost přírody, Lidé kolem nás, Člověk a jeho zdraví. Po absolvování bude student schopen sestavit a zrealizovat vlastní hodiny výuky ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Důraz je kladen na odbornou a didaktickou reflexi vybraných témat ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a na praktické aplikace využitelné ve výuce. Pozornost je zaměřena i na procesuální stránku výuky s využíváním aktivizujích forem a metod výuky (badatelství, pozorování, morfologická cvičení, kooperativní a projektové vyučování apod.) a využívání materiálních didakatických prostředků specifických pro přírodovědné vyučování, včetně učebních textů. Součástí výuky je i analýza vybraného regionu a jeho regionálních přírodovědných zvláštností.
Témata přednášek a seminářů budou využívat multilaterálních mezipředmětových vazeb formou vzorových témat z RVP ZV tak, aby bylo možné studentům ukázat nejen teoreticky, ale zejména na seminářích prakticky, jak využívat různé způsoby integrování učiva na 1. stupni základní školy.
|
Požadavky na studenta
|
Semestrální práce, demonstrace pozorování a pokusů, vypracování herbáře
|
Obsah
|
Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody - látky a jejich vlastnosti, třídění látek, změny látek, fyzikální a chemické vlastnosti látek a jejich porovnávání, voda a vzduch jejich chemické a fyzikální vlastnosti. Pokusná a badatelská činnost.
2. Didakticko - faktografický rozbor Fyzikální veličin a jejich zavádění na 1. stupni základní školy.
3. Didakticko - faktografická analýza tématu Vesmír a Země - sluneční soustava, hvězdy, planety, další vesmírné objekty, gravitace, Země, Slunce, den a noc, roční období
4. Didakticko-faktografická analýza tématu Člověk a zdraví - lidské tělo, jeho základní funkce a projevy.
5. Didakticko-faktografická analýza Člověk a zdraví - rozdíly mezi ženou a mužem, základy lidské reprodukce a vývoj jedince (ontogeneze člověka), partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy.
6. Didakticko-faktografický rozbor péče o zdraví, životní styl, denní režim, životospráva, nepřenosné a přenosné nemoci, prevence nemocí a úrazů.
7. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody - houby, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro pro člověka, houby jedlé a jedovaté.
8. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody - byliny charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro pro člověka, hospodářsky důležité byliny - léčivé byliny, okrasné byliny, pokojové rostliny, apod.
9. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody - hospodářsky důležité byliny - léčivé byliny, okrasné byliny, pokojové rostliny, charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob pěstování, význam v přírodě a pro pro člověka.
10. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody - dřeviny charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob života, význam v přírodě a pro člověka, hospodářsky důležité dřeviny.
11. Didakticko-faktografický rozbor rozmanitosti přírody - hospodářsky důležité rostliny, obilniny, pícniny, olejniny, ovoce a zelenina, aj. ,charakteristika, výskyt, stavba těla, průběh a způsob pěstování, význam v přírodě a pro člověka,.
12. Didakticko-faktografický rozbor průřezového tématu environmentální výchova a její integrace do výuky vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět - podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí
13. Didakticko-faktografický rozbor vybraného tématu ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět s uplatňováním principů integrování obsahu učiva podle výběru typu integrace (konsolidace, koncentrace, koordinace, komazace).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
PODROUŽEK,L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole.. Plzeň: ZČU, 1999.
-
Základní:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-431-X.
-
Doporučená:
ŠIMIK, O. Člověk a jeho svět - úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015.
-
Doporučená:
PODROUŽEK, L. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi.. Plzeň: Fraus, 2002.
-
Doporučená:
BABIAKOVÁ, S., KRATOCHVÍLOVÁ, J., DOUŠKOVÁ, A., PODROUŽEK, L.:. Obsahová integrácia v elementárnej a predškolskej edukácii.. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2009.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Perspektivy vývoje přírodovědních a společenskovědních předmětů v české základní škole. 2003.
-
Doporučená:
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Doporučená:
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Aplikovat znalosti získané v předmětech KPG/Č1S1 a KPG/Č1S2. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Provést vybraná pozorování a pokusy s ohledem na 1. stupeň základní školy. Preferovat problémovou výuku a badatelské způsoby práce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student charakterizuje základní didaktické kategorie (formy, metody, prostředky, cíle, obsah, koncepce)ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Student charakterizuje historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti
Student charakterizuje integrovanou výuku a její možnosti využívání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student dokáže popsat jednotlivé typy integrované výuky a možnosti jejich využití.
Student dokáže popsat a realizovat badatelskou výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student dokáže připravit přírodovědnou vycházku a exkurzi.
Student dokáže vést přírodovědná pozorování.
Student dokáže připravit a realizovat jednoduché přírodovědné pokusy.
Student dokáže vyhledat odbornou i populárně naučnou literaturu zaměřenou na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět.
Studen dokáže formulovat učební úlohy ze vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.
Student pracuje s atlasy přírodnin, klíči přírodnin a zpracuje zoologické karty a herbář rostlin.
Student dokáže rozpracovat tematické vzdělávací plány pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Sebehodnocení, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|