|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 99DGE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
99DGE
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika geologie
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
8
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/9DIGE
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student získá vhled do didaktiky geologických věd. Dále získá přehled o existujících učebnicích, populární a odborné literatuře a možnostech výuky geologie (metody, prostředky).
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky, vypracování seminární práce.
|
Obsah
|
1. Geologie v RVP ZV, vymezení tematických celků, očekávané výstupy
2. Geologie v učebnicích. Další doporučené zdroje informací.
3. Nerosty a horniny, jejich původ, využití a určování
4. Země, vznik a stavba a vývoj zemské kůry
5. Vnější a vnitřní geologické procesy
6. Půdy
7. Historický vývoj organismů, fosilie a jejich určování
8. Geologický vývoj a stavba území ČR a Evropy, přehled názorů
9. Podnebí, počasí ve vztahu k životu
10. Mimořádné události způsobené přírodními vlivy
11. Doporučené didaktické metody pro výuku geologie
12. Kabinet, geologické sbírky a expozice ve školní praxi
13. Zaměření a návrhy exkurzí ve výuce geologie
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály na WWW stranách CBG: https://www.cbg.zcu.cz/OB/studium/skripta.php
Studijní materiály na kurzu Moodle ZČU: https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=91465
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
ČERNÍK, V. et al. Přírodopis 9: geologie a ekologie pro základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství., 2010.
-
Základní:
ŠVECOVÁ, M. a MATĚJKA, D. Přírodopis 9: příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání.. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2017.
-
Základní:
ŠVECOVÁ, M. a MATĚJKA, D. Přírodopis 9: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání.. Plzeň: Nakladatelství Fraus., 2017.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].. Praha, MŠMT, 2017.
-
Doporučená:
PAUK, František. Didaktika geologických věd. Praha: SPN., 1979.
-
Doporučená:
BOUČEK, Bedřich a PAUK, František. Praktická cvičení z geologie. Praha: SPN., 1973.
-
Doporučená:
PAUK, František a BICAN, J. Praktická cvičení z mineralogie a petrografie.. Praha: SPN., 1978.
-
Doporučená:
MATYÁŠEK, J. a HRUBÝ, Z. Přírodopis. Geologie a ekologie: učebnice. 3. aktualizované vydání.. Brno: Nová škola, s.r.o., 2015.
-
Doporučená:
Mergl, Michal; Vohradský, Ondřej. Vycházky za geologickými zajímavostmi Plzně a okolí. 1. vyd. Mariánské Lázně : KOURA publishing, 2000. ISBN 80-902527-1-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát základní poznatky mineralogie, petrologie, všeobecné a historické geologie na bakalářské úrovni |
znát geologickou odbornou terminologii na bakalářské úrovni |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat správnou odbornou geologickou terminologii |
umět vyhledávat základní informace v zahraničních učebnicích, odborné literatuře a databázích |
umět správně používat základní didaktickou techniku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát základní a běžné nerosty, horniny, fosilie a geologické jevy |
znát principy geologické dynamiky Země (tektonika, vulkanismus, exogenní procesy, stratigrafie) |
znát historický vývoj Země a histori vývoje života |
znát základní metody geologického výzkumu a dokumentace |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět správně a srozumitelně vysvětlit vznik nerostů, hornin, fosilií a příčiny různých geologických procesů žákům na různých typech škol |
umět poznat základní nerosty, horniny a fosilie standartními a dostupnými metodami |
umět zacházet k geologickými pomůckami (mikroskop, lupa, kladivo, mapy aj.) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|