|
|
Main menu for Browse IS/STAG
Course info
CBG / 9APBI
:
Course description
Department/Unit / Abbreviation
|
CBG
/
9APBI
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Academic Year
|
2023/2024
|
Title
|
Applied Biology
|
Form of course completion
|
Exam
|
Form of course completion
|
Exam
|
Accredited / Credits
|
No,
0
Cred.
|
Type of completion
|
Combined
|
Type of completion
|
Combined
|
Time requirements
|
Lecture
8
[Hours/Semester]
Tutorial
4
[Hours/Semester]
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Course credit prior to examination
|
Yes
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Included in study average
|
YES
|
Language of instruction
|
-
|
Occ/max
|
|
|
|
Automatic acceptance of credit before examination
|
Yes in the case of a previous evaluation 4 nebo nic.
|
Summer semester
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Included in study average
|
YES
|
Winter semester
|
5 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Repeated registration
|
NO
|
Repeated registration
|
NO
|
Timetable
|
Yes
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Semester taught
|
Winter semester
|
Minimum (B + C) students
|
10
|
Optional course |
Yes
|
Optional course
|
Yes
|
Language of instruction
|
-
|
Internship duration
|
0
|
No. of hours of on-premise lessons |
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Periodicity |
každý rok
|
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Fundamental course |
No
|
Fundamental theoretical course |
No
|
Evaluation scale |
1|2|3|4 |
Evaluation scale for credit before examination |
S|N |
Substituted course
|
KBI/9APBI
|
Preclusive courses
|
N/A
|
Prerequisite courses
|
N/A
|
Informally recommended courses
|
N/A
|
Courses depending on this Course
|
N/A
|
Histogram of students' grades over the years:
Graphic PNG
,
XLS
|
Course objectives:
|
Historický vývoj a význam zemědělství, jeho aplikované vědy, problematika světového a našeho zemědělství. Vznik, význam a ochrana půdy. Geobotanika a indikační botanika. Původní a kulturní krajina, jejich interakce. Biotechnologie a genové inženýrství. Významné druhy kulturních rostlin a jejich pěstování. Zemědělství, životní prostředí a ekologické zemědělství. Živočišná výroba.
|
Requirements on student
|
Prokázání znalosti přednášené látky, aktivní účast na cvičeních, zápočtový test.
|
Content
|
1. Základy půdoznalství, základní problémy půdy, ochrana půdy. 2. Půda, vznik, složení. Typy a druhy půd. 3. Základy výživy a ochrany rostlin. Zemědělství a životní prostředí. 4. Genetika a šlechtění kultur rostlin. 5. Plevele. Indikační botanika. Genové inženýrství. Meristémy. 6. Základní polní plodiny - obiloviny, okopaniny. 7. Pícniny, technické plodiny aj. 8. Základy zahradnictví, ovocnářství. 9. Zelinářství. 10. Květinářství. 11. Tropické a subtropické kulturní rostliny. 12. Jednotlivé druhy a jejich využití. 13. Léčivé, jedovaté, tonizující rostliny a drogy. 14. Poznávání kulturních rostlin a jejich semen, základy jejich zpracování a základy zdravé výživy.
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
-
Recommended:
Semorádová, E. Ekologie krajiny. UJEP. Ústí nad Labem, 1998.
-
Recommended:
Kubeš, Jan. Plánování venkovské krajiny. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-358-3.
-
Recommended:
Prach, Karel. Úvod do vegetační ekologie. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-356-7.
-
Recommended:
Valíček, Pavel. Užitkové rostliny tropů a subtropů. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0939-6.
-
Recommended:
Kincl, Miloslav; Kubicová, Svatava; Zelinka, Jozef. Základy rostlinné výroby pro učitele : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 1.. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1989. ISBN 80-7042-009-X.
-
Recommended:
Kincl, M. a. Základy rostlinné výroby pro učitele 1 a 2.
-
On-line library catalogues
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
No particular prerequisites specified. |
|
Learning outcomes
|
|
Assessment methods
|
|
Teaching methods
|
|
|
|
|