|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / 9D1ZN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
9D1ZN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika biologie 1 ZŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Didaktika biologie 1 (ZŠ)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
1
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/SEM]
Seminář
4
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/DB1ZN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pochopit předmět didaktiky přírodopisu a biologie a jeho aplikaci do procesuální stránky vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí didaktického testu
|
Obsah
|
1. Didaktika přírodopisu jako vědní obor a její zařazení do systému věd.
2. Dějiny přírodopisného vyučování a didaktiky přírodopisu u nás, vybrané typy přírodopisného vyučování.
3. Kategorizace přírodopisu a pracovního vyučování a jeho pojetí v sekundární škole.
4. Přírodopisné kurikulum v současné škole, přírodopisné standardy, RVP ZV. Tvorba ŠVP ZV.
5. Obsah přírodopisného vyučování, pojetí, strukturace přírodopisu a pěstitelství.
6. Didaktická transformace vědeckého obsahu biologie do obsahu školního přírodopisu.
7. Vyučovací formy práce vyučujícího přírodopisu.
8. Význam a funkce vyučovacích metod, formy výkladu, kladení otázek, rozhovor, analýza pozorovaných jevů.
9. Organizace přírodopisného vyučování, hodnocení a klasifikace, didaktické testy, diagnostické zásady.
10. Možnosti integrace přírodopisu s ostatními vzdělávacími oblastmi v širším i užším slova smyslu.
11. Didaktické a metodické otázky vyučování pěstitelství, organizace práce v hodinách pracovního vyučování.
12. Zásady, pravidla a principy výuky v přírodopise.
13. Postavení přírodopisu ve škole, jeho význam a úkoly, didaktická a faktografická složka předmětu, zvláštnosti a vztahy k ostatním předmětům.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Základní:
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].
-
Doporučená:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Doporučená:
STUCHLÍKOVÁ, I., JANÍK, T. BENEŠ, Z. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy.. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
-
Doporučená:
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
30
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat obecně didaktické principy a psychologické zásady do předmětové didaktiky přírodopisu a biologie |
znát základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu
|
znát základní kategorievývojové a pedagogické psychologie vzhledem k předmětové didaktice přírodopisu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pochopit, rozpracovat a aplikovat RVP ZŠ pro vzdělávací proces
|
aplikovat základní kategorie obecné didaktiky a pedagogiky do předmětové didaktiky přírodopisu |
aplikovat znalosti z vývojové a pedagogické psychologie do předmětové didaktiky přírodopisu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát dějiny a vývoj přírodopisného vyučování |
znát hlavní trendy v didaktice biologie jako vědním oboru |
znát typy koncipování biologického učiva s ohledem na obecné tendence vyučování ve společnosti a specifické tendence biologických oborů. |
vysvětlit principy didaktické transformace a její odraz v základních kurikulárních dokumentech |
popsat složky didaktické analýzy učiva |
znát základní kategorie procesuální stránky výuky biologie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
provádět prakticky didaktickou analýzu |
didakticky transformovat biologické učivo vzhledem k věkovým zvláštnostem žáků |
aplikovat různé typy koncipování biologického učiva ve výuce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|