|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / DB2ZN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
DB2ZN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika biologie 2 (ZŠ)
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
11 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Procesuální stránka vyučování přírodopisu, horizontální a vertikální multilaterální a bilaterální vztahy v učivu, zvláštností vzdělávacího procesu v přírodopisu. Vzdělávací a výchovný význam přírodopisu. Vytváření představ a pojmů o věcech a jevech v přírodě. Základní otázky psychodidaktiky a jejich využití ve vzdělávání. Učební texty, jejich analýza a možnosti využívání ve vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na cvičeních.
Prokázat praktické zvládnutí poznávání vybraných druhů přírodnin (rostlin, živočichů, nerostů a hornin) a přírodních jevů a zákonitostí a jejich didaktická aplikace v učivu přírodovědy.
Prokázat praktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro přírodopisné vyučování.
Odevzdání seminární práce na zadané téma (Faktografická a didaktická analýza vybraného tématu přírodopisu), následný rozbor a její evaluace.
|
Obsah
|
1. Základní koncepce vyučování přírodopisu: transmisivní a konstruktivistický přístup. Učitelovo pojetí vyučování.
2. Proces učení, pojmotvorný proces, poznávání přírodovědných zákonitostí. Prekoncept a koncept. Pojmové mapy, generalizace.
3. Metody výuky přírodopisu - různé skupiny metod a kdy je použít.
4. Alternativní způsoby výuky přírodopisu. Ukázky alternativních přístupů a jejich evaluace. BOV, projektová výuka.
5. Příprava vyučujícího na vyučování, vymezení výchovně vzdělávacích cílů vybraného tematického celků Tvorba příprav na vyučování - možnosti, cíle, očekávané výstupy a klíčové kompetence.
6. Evaluace učení a vyučování, hodnocení a klasifikace v přírodopisu Ukázky pozorování na vybraných tématech přírodopisu. Didaktické testy, jejich tvorba a hodnocení. Reflexe a hodnocení výuky a jejích výsledků.
7. Reflexe výuky v přírodopisu jako nástroj pro zvyšování kvality výuky, průběh, shromažďování informací o výuce, myšlenkový obraz, kriteriální a dokumentační záznam výuky.
8. Kvalita výuky přírodopisu a její analýza. Kvalita výuky, její didaktická analýza, Model hloubkové struktury, didaktické formalismy. Moderní metody aktivizace.
9. Didaktická analýza situací, které studenti zažili na praxích.
10. Využití mobilních zařízení ve výuce. Didaktická a výpočetní technika. Ukázky aplikací a aktivit.
11. Reflexe semestru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Lenka Benediktová, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Vágnerová (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Lenka Benediktová, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Ladislav Podroužek, Ph.D. (100%),
Mgr. Petra Vágnerová (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Základní:
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
-
Základní:
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].
-
Doporučená:
VLACH, P., CHOCHOLOUŠKOVÁ, Z. a kol. Biologie všedního dne. Plzeň, Západočeská univerzita, 2014.
-
Doporučená:
Kyriacou, C. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování.. Praha: Portál, 2008.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Doporučená:
Froněk, Jiří; Kvasničková, Danuše. V přírodopise nověji : Hrst zkušeností a rad z ověřování alternativního učiva z přírodopisu. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-032-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
poznání základního předmětu didaktiky přírodopisu a biologie a pochopit nosná témata předmětové didaktiky |
Hodnotit a využívat základní didaktické kategorie obecné didaktiky. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na přírodopis a biologii. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Charakterizovat základní teoretické okruhy didaktiky přírodopisu a biologie. |
Znát teoretické směry v didaktice biologie a její procesuální stránky. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Zpracovat školní vzdělávací programy pro přírodopis a biologii. |
Vytvořit příklady projektů, které možno uskutečňovat v přírodopise a biologii. |
Aplikovat principy kooperativní výuky v přírodopisu a biologii. Apply principles of cooperative education in natural history andi biology. |
Aplikovat badatelský způsob výuky v přírodopise a biologii. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|