|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / DB3ZN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
DB3ZN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika biologie 3 (ZŠ)
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/DB3ZS
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pochopit analýzu a komparaci metod, forem a prostředků biologického vyučování. Vyučování jako proces. Hodnocení a klasifikace v biologii. Osobnost učitele biologie. Specifika vyučování v jednotlivých oborech biologie (botanice, zoologii, geologii, biologii člověka, ekologii apod.). Biologická experimentální činnost a pozorování.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích
Praktické zvládnutí didaktické analýzy a didaktické transformace jednotlivých témat přírodopisu, schopnost vytvářet učební plán a znát principy vypracování školních vzdělávacích programůPraktické zvládnutí předepsaných přírodovědných pozorování a jednoduchých pokusů vhodných pro přírodopis
Odevzdání seminární práce na zadané téma (Didaktická analýza vybraného tématu přírodopisu a jeho zpracování formou projektu)
|
Obsah
|
1.Kurikulární dokumenty a výuka přírodopisu, učebnice. Tvorba tematických plánů.
2. Didaktické pomůcky a prostředky. Vlastní tvorba pomůcek učitelem.
3. Specifika výuky obecné biologie - učivo, metody.
4. Specifika výuky k tématům týkajícím se mikroorganismů - učivo, metody.
5. Specifika výuky botaniky - učivo, metody.
6. Specifika výuky témat týkajících se hub a lišejníků - učivo, metody.
7. Specifika výuky zoologie bezobratlých - učivo, metody.
8. Specifika výuky zoologie obratlovců - učivo, metody.
9. Specifika výuky témat týkajících se neživé přírody (nerostů, hornin) - učivo, metody.
10. Specifika výuky geologických dějů a geologické historie Země - učivo, metody.
11. Specifika výuky ekologie - učivo, metody.
12. Specifika výuky biologie člověka - učivo, metody.
13. Přírodovědná gramotnost, objevování, tvořivost a vynalézavost v biologii.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0846-7.
-
Základní:
Brtnová Čepičková, I. Didaktika přírodovědného základu.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. ISBN 978-80-7414-597-1.
-
Základní:
Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha, UK, 2014. ISBN 978-80-7290-643-7.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online].. Praha, MŠMT, 2017.
-
Rozšiřující:
Altmann, Antonín; Horník, František. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie : Určeno pro další vzdělávání učitelů, postgraduální studium. 1.. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Doporučená:
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
-
Doporučená:
Šimik, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání.. Ostrava: PeF OU, 2011.
-
Doporučená:
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
12
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prakticky uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu a biologie |
Uplatňovat vědomosti a dovednosti z předchozí výuky didaktiky přírodopisu.
Znalost odborné didaktické literatury z didaktiky přírodopisu.
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Aplikovat didaktickou analýzu učiva vzhledem k RVP.
Vytvářet přípravy na výuku přírodopisu.
|
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Student zná principy intergrování učiva a jeho použití na záklaní škole. |
Znát všech kategorií procesuální stránky výuky biologie. |
Znát kooperaticní vyučování a badatelské způsoby výuky. |
Znát základní oblasti biologie a jejich specifika ve výuce biologie. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Prakticky zvládá procesuální stránku vyučování a je schopen propojovat faktografické a didaktické poznatky a pochopí pravidla didaktické transformace přírodopisného a biologického učiva. |
Prakticky provádět didaktickou analýzu učiva i s ohledem na žáky nadané nebo se zvláštními vzdělávacími potřebami.
|
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
|
|
|
|