|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / EXDG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
EXDG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktická exkurze z biologie a geologie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
5
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
37 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem terénní exkurze je demonstrace různých možností didaktické transformace vědeckých poznatků o rostlinách, houbách, živočiších and geologických jevech pro vzdělávací praxi na základních a středních školách.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání schopnosti didakticky transformavat základní faktologii o organismech a geologických jevech pro potřeby základní a střední školy v závěru kurzu.
|
Obsah
|
Exkurze do přírody nebo polopřirozeného stanoviště (les, louka, rybník, lidská sídla) zaměřená na demonstraci běžných, modelových, chráněných či jinak významných zástupců rostlin, hub a živočichů, na geologické jevy, na přípravu a didaktické využití exkurze ve výuce biologie a geologie na základní a střední škole.
Didaktické využití modelových zástupců rostlin, živočichů a geologických jevů v průběhu exkurze i ve výuce přírodopisu a biologie na základní a střední škole.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní materiály na portálu Courseware ZCU: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/cbg
Studijní materiály na portálu Moodle ZCU:https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=9150
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Mgr. Zdeňka Chocholoušková, Ph.D. (20%),
Mgr. Jiří Kout, Ph.D. (20%),
Prof. RNDr. Michal Mergl, CSc. (20%),
RNDr. Iva Traxmandlová, Ph.D. (20%),
Mgr. Petra Vágnerová (20%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Buchar, J. a kol. Klíč k určování bezobratlých.. Scientia. Praha, 1995.
-
Základní:
Kubát, K. (ed.). Klíč ke květeně Česká republiky.. Academia. Praha., 2002.
-
Základní:
Hudec, K., Kolibáč, J., Laštůvka, Z. Paňáz, M. a kol. Příroda České republiky.. Academia. Praha., 2007.
-
Doporučená:
Krejča, J. et al. Velká kniha živočichů.. Priroda. Bratislava., 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
40
|
Celkem
|
40
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát biologickou and geologickou terminologii na úrovni střední školy |
znát běžné druhy živočichů, hub, rostlin, hornin a nerostů na úrovni střední školy |
znát základní metody biologického a geologického terénního výzkumu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět pracovat s terénní biologickou a geologickou technikou a pomůckami (dalekohled, lupa, síť, apaa, určovací klíče) |
je schopen podle základních znaků určit druhy živočichů, rostlin, hub, hornin a nerostů a zdůvodnit svoji determinaci odpovídajícími důkazy |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
spolupracovat ve výzkumném týmu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zná nejvhodnější druhy rostlin, živočichů a hub pro pedagogickou praxi |
zná základní geologické jevy a procesy vhodné pro pedagogickou praxi |
zná základní určovací znaky organismů, hornin a nerostů vhodné pro pedagogickou praxi |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umí didakticky transformovat svoji znalost přírody do vzdělávacího procesu |
při determinaci druhů a popisu geologických jevů umí rozlišit podstatné znaky od znaků podružných a hierarchicky je setřídit |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|