|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / NAPNG
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
NAPNG
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Náslechová praxe - navazující (GEO)
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Náslechová praxe
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
5
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
28 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
CBG/NAPGN
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Studenti navštěvují 5 až 6 vyučovacích hodin zeměpisu na různých základních školách v Plzni (2 až 3 ZŠ). Studenti pozorují a na základě znalostí a dovedností obecné i oborové didaktiky analyzují navštívené hodiny. Pozornost při vyučování zeměpisu je ze strany studentů věnována jak psychodidaktice (časový plán hodiny, využití a střídání vyučovacích metod a organizačních forem výuky, způsoby motivace žáků, způsoby hodnocení a zpětné vazby) tak ontodidaktice (posouzení didaktické transformace vyučovaných geografických témat). Studenti sledují reakce žáků v průběhu vyučování. Studenti analyzují a hodnotí navštívené hodiny písemnou formou a zároveň při následné diskuzi s oborovým didaktikem, který se studenty hodiny navštěvuje. Při diskuzi jsou rozebírány a hodnoceny výše zmíněné složky navštívených vyučovacích hodin. Na základě kvalitního rozboru studenti volí vhodné postupy pro své vlastní hodiny, které budou vyučovat při samostatné pedagogické praxi v následujícím semestru.
|
Požadavky na studenta
|
- Aktivní účast na všech hodinách náslechové praxe
- Aktivní účast na diskuzi s vyučujícím po proběhnutí náslechových praxí
- Písemný rozbor vybraných hodin
|
Obsah
|
Studenti navštíví 5 vyučovacích hodin zeměpisu na škole příslušného stupně. Studenti pozorují průběh výuky a analyzují ji pomocí metodiky 3A (anotace, analýza, alterace). Studenti hodnotí jednotlivé složky výuky v rámci diskuse s vyučujícím a následně v písemném rozboru.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slavík, Jan; Stará, Jana,; Uličná, Klára,; Najvar, Petr. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8758-3.
-
Základní:
KOLEKTIV. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia.. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
(FALTÝN, Jaroslav et al.)
-
Základní:
Slavík, J., Hajerová-Mullerová, L., Soukupová, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita, 2019.
-
Doporučená:
Janík, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-186-7.
-
Doporučená:
ŠUPKA, J. aj. Didaktika geografie I. PF MU Brno, 1993.
-
Doporučená:
Kühnlová, Hana. Kapitoly z didaktiky geografie. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-995-2.
-
Doporučená:
Mísařová, Darina; Hercik, Jan. Kapitoly z didaktiky geografie 1. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-244-3849-8.
-
Doporučená:
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Doporučená:
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Doporučená:
Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
-
Doporučená:
Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.
-
Doporučená:
Lambert, David; Morgan, John. Teaching geography 11-18 : a conceptual approach. First edition. 2010. ISBN 978-0-335-23448-6.
-
Doporučená:
Catling, Simon; Willy, Tessa. Teaching primary geography. 2011. ISBN 978-1-8444-5192-0.
-
Doporučená:
Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů
(Najvar, Petr)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
5
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
2
|
Celkem
|
17
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vyjmenovat výukové metody a organizační formy a popsat jejich specifika, výhody a nevýhody |
popsat možnosti vhodné motivace pro geografická témata |
popsat možnosti a způsoby hodnocení žáků a jejich výstupů |
vyjmenovat vhodné pomůcky pro výuku zeměpisu a objasnit jejich přínos |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat postvení geografie a jejich dílčích disciplín v kurikulárních dokumentech pro daný stupeň vzdělávání |
správně definovat výukové cíle hodiny |
sestavit přípravu na hodinu se všemi náležitosmi |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat vliv vyučovacích metod a organizačních forem na aktivizaci a motivaci žáků |
vysvětlit mechanismy vnitřní a vnější motivace a uvést příklady z navštívených hodin |
vysvětlit způsoby hodnocení a uvést příklady z navštívených hodin |
popsat časové rozložení a strukturu vyučovací hodiny na příkladech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat vyučovací hodinu z psychodidaktického hlediska (volba výukových metod, organizačních forem, časové rozvržení, hodnocení apod.) |
analyzovat hodinu z ontodidaktického hlediska (odborná správnost, přiměřenost danému věku žáků, didaktická transformace odborných poznatků) |
hodnotit vybrané výukové situace a interakce a své hodnocení obhájit pomocí relevantních argumentů |
porovnat různé metody reflexe žákovské i učitelské práce |
rozvíjet metakognici učebního procesu u sebe i žáků |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Studijní praxe, |
Diskuse, |
|
|
|
|