|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / SYNA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
SYNA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Synantropní vegetace
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/SYNA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s metodami studia ruderální flóry a vegetace, zavlékání rostlinných druhů člověkem, sukcese na synantropních stanovištích, možnostmi praktického využití ruderální vegetace.
|
Požadavky na studenta
|
Zpracování projektu, prokázání praktické znalosti rostlin rostoucích na synantropních stanovištích, zápočtový test.
|
Obsah
|
1.Vymezení oboru, historie a stav výzkumu (nové moderní trendy), literatura. 2. Terénní snímkování (praktický náhled do problematiky; ukázka v terénu, odlišnosti ruderálních společenstev a jejich snímkování oproti přirozené vegetaci, demonstrace běžných ruderálních druhů). 3. Základní spektrum stanovišť ruderální vegetace. 4. Přehled základních ruderálních fytocenóz velké městské aglomerace na příkladu Plzně. 5. Metody studia ruderální flóry a vegetace (terénní metody a vyhodnocení dat, základní statistické metody používané při zpracování floristických dat a fytocenologických snímků ruderálních vegetace). 6. Flóra lidských sídlišť, ruderální vegetace lidských sídel. 7. Přehled ruderálních společenstev (rud. společenstva vlhkých stanovišť). 8. Přehled ruderálních společenstev (rud. společenstva sušších stanovišť; jednoleté druhy). 9. Přehled ruderálních společenstev (rud. společenstva vytrvalých druhů; tř. Artemisietea). 10. Přehled ruderálních společenstev (tř. Galio-Urticetea). 11. Přehled ruderálních společenstev (sešlapy; tř. Plantaginetalia majoris). 12. Zavlékání rostlinných druhů člověkem, invazní a expanzivní druhy (historie a praktické aspekty invazí). 13. Sukcese na synantropních stanovištích. 14. Praktické aspekty, funkce ruderální vegetace, praktické využití. Test.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Chytrý, M. (ed.). Vegetace ČR. Ruderální, plevelová, skalní a suťová vegetace. Praha, 2009. ISBN 978-80-200-1769-7.
-
Doporučená:
Jehlík, Vladimír. Cizí expanzivní plevele České republiky a Slovenské republiky = Alien expansive weeds of the Czech republic and the Slovak republic. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0656-7.
-
Doporučená:
Kopecký, Karel; Hejný, Slavomil. Ruderální společenstva bylin České republiky : Zpracováno s použitím deduktivní metody syntaxonomické klasifikace. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0175-1.
-
Doporučená:
Pyšek, Petr. Synantropní vegetace. Ostrava : Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, 1996. ISBN 80-7078-357-5.
-
Doporučená:
Sukopp, H.; Numata, M.; Huber, A. Urban ecology as the basis of urban planning. Hague : SPB Academic Publishing, 1995. ISBN 90-5103-096-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
4
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
6
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student by měl znát základy rostlinné ekologie a orientovat se v běžných druzích rostlin rostoucích na člověkem ovlivněných stanovištích |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student determinuje základní druhy rostlin. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student zvládne základy flóry a vetace člověkem ovlivněných stanovišť, bude schopen charakterizovat běžné druhy rostlin, které je osidlují. Bude se orientovat v dostupné literatuře |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Student charakterizuje běžné antropické druhy rostlin, dokáže vysvětlit specifika městských ekosystémů. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
|
|
|
|