|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
CBG / ZOO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
CBG
/
ZOO2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Zoologie systematická 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
52 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KBI/ZOO2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s morfologií, anatomií, ekologií a charakteristickými taxony základních skupin strunatců s důrazen na území České republiky a Evropy.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalosti přednášené látky, zápočtový test a zvládnutí praktické poznávací části k zápočtu.
|
Obsah
|
1. Úvod, přehled literatury. Charakteristika strunatců a jejich postavení v živočišné říši. Charakteristika, systém a morfologie podkmenů Tunicata a Acrania.
2. Charakteristika a morfologie podkmene Craniata.
3. Fylogenetické dělení skupiny Craniata. Komplexní charakteristika skupiny Agnatha, vymezení skupiny Gnathostomata, problematika fylogeneze.
4. Nadtřída Gnathostomata: třídy Placodermi, Acanthodii, Chondrichthyes.
5. Fylogeneze Osteognathostomata. Actinopterygii (charakteristiky a systém).
6. Sarcopterygii - Amphibia (charakteristiky a systém).
7. Amniota - výstup na souš. Reptilia (problematika fylogeneze, charakteristika skupiny)
8. Reptilia - systém pro významné čeledi a druhy.
9. Aves (charakteristiky a systém - Paleognathae, bazální skupiny Neognathae - Galliformes, Anseriformes).
10. Aves - systém - zbylé skupiny Neognathae.
11. Mammalia - charakteristika skupiny
12. Mammalia - fylogenetické členění, systém (Prototheria, Metatheria, Xenarthra, Afrotheria)
13. Mammalia- systém (Boreotheria)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Gaisler, Jiří; Zima, Jan. Zoologie obratlovců. Vyd. 2., přeprac. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1484-9.
-
Doporučená:
Rosypal, Stanislav. Fylogeneze, systém a biologie organismů : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedag. a přírodovědeckých fakult. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-22815-1.
-
Doporučená:
Sigmund, Leo; Bajtlerová, Pěva. Pitevní a osteologické praktikum obratlovců : Určeno pro posl. fak. přírodovědecké. 3. vyd. (v St. pedag. nakl.adatelství 1. vyd.). Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-7066-200-X.
-
Doporučená:
Gaisler, J. - Zejda, J. Savci. Aventinum Praha, 1997.
-
Doporučená:
Sigmund, L. a kol. Zoologie strunatců. Karolinum Praha, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
112
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znáti obecnou zoologii na bakalářské úrovni |
znát pravidla tvorby biologických systémů |
znát systematickou zoologii na gymnaziální úrovni |
umět popsat postavení významných skupin strunatců rostlin v zoologickém systému |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
poznat běžné zástupce české fauny obratlovců na gymnaziální úrovni |
na základě zadaného úkolu specifikovat cíle, výsledky a závěry vlastního pozorování na gymnaziální úrovni |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
znát morfologii, anatomii, ekologii základních skupin pláštěnců, kopinatců a obratlovců |
umět definovat klíčové fylogenetické události, které jsou významnými determinačními znaky oddělující významné skupiny strunatců |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
umět užívat latinské odborné názvosloví strunatců bez chyb |
poznat typické zástupce významných skupin strunatců na úrovni bakalářského studia biologie |
umět charakterizovat významné anatomické a morfologické struktury strunatců, které jsou užívány jako determinační znaky, s ohledem na jejich funkci a vztah k podobným, ale fylogeneticky odlišným strukturám |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|