|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / LLTSA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
LLTSA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Lexikologie, lexikografie a tvoření slov
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
57 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty se základními pojmy a systémovými vztahy v lexikologickém systému a s fungováním lexémů jako součásti textu, vést je ke klasifikaci lexikologických jevů. Kurz studentům prezentuje základy lexikologie, analyzuje slovotvorný systém především z hlediska procesuálního, vybavuje posluchače kompetencí analyzovat výsledek slovotvorného procesu.
|
Požadavky na studenta
|
Dva testy se 75 % úspěšností, jeden test lexikologie, druhý test slovotvorba; aktivní práce v semináři; vypracování referátu na zadané téma. Zkouška - ústní.
|
Obsah
|
1. Lexikologie - charakteristika oboru, jednotlivé disciplíny, vztah lexikologie a lexikografie. Sémaziologie, onomaziologie.
2. Slovo, definice slova. Lexikální zásoba a její jednotky.
3. Vymezení lexikálního významu, význam slova a jeho složky.
4. Metasémie z hlediska synchronního a diachronního.
5. Vztahy mezi jednotkami slovní zásoby.
6. Stratifikace národního jazyka, rozvrstvení lexikální zásoby.
7. Současné tendence ve vývoji slovní zásoby.
8. Tvoření slov. Základní pojmy slovotvorby - motivace, fundace, produktivita. Onomaziologická struktura slova.
9. Slovotvorné způsoby a postupy. Slovotvorný typ a slovotvorná kategorie.
10. Morfematická stavba slova.
11. Vývojové tendence v současné slovotvorbě.
12. Lexikografie - popis slovní zásoby ve slovnících. Drzhy a typy slovníků, nejdůležitější slovníky 19. a 20. století.
13. Lexikografická, slovotvorná a morfematická analýza, podstata a diference.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům je k dispozici kurz v Google Clasroom se všemi podstatnými náležitostmi.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Čechová, Marie a kol. Čeština - řeč a jazyk. Praha, 2000.
-
Doporučená:
Čermák, František. Frazeologie česká a obecná. Praha: Karolinum, 2007.
-
Doporučená:
Čermák, František. Idiomatika a frazeologie češtiny. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Doporučená:
Čermák, František. Lexikon a sémantika. Praha: NLN, 2010.
-
Doporučená:
Petr, Jan a kol. Mluvnice češtiny I. Praha: Academia, 1986.
-
Doporučená:
Čermák, František. Morfématika a slovotvorba češtiny. Vyd. 1. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7422-146-0.
-
Doporučená:
Šmilauer, Vladimír. Novočeské tvoření slov. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1971.
-
Doporučená:
Černý, Jiří; Holeš, Jan. Sémiotika. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5.
-
Doporučená:
Filipec, Josef a kol. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia, 2005.
-
Doporučená:
Mališ, Otakar; Machová, Svatava. Současný český jazyk: lexikologie. Praha: Karolinum, 1999.
-
Doporučená:
Mališ, Otakar; Machová, Svatava. Současný český jazyk: nauka o tvoření slov, lexikografie. Praha: Karolinum, 1999.
-
Doporučená:
Hawkes, Terence. Strukturalismus a sémiotika. Brno : Host, 1999. ISBN 80-86055-62-0.
-
Doporučená:
Nygrýn, Zdeněk; Pasáčková, Eva; Spal, Jaromír. Tvoření slov. Vyd. 2., přeprac. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1995. ISBN 80-7043-164-4.
-
Doporučená:
Bozděchová Ivana. Tvoření slov skládáním. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Dokulil, Miloš. Tvoření slov v češtině. I, Teorie odvozování slov. 1. vyd. Praha : Nakladatelství Československé akademie věd, 1962.
-
Doporučená:
Dokulil, Miloš. Tvoření slov v češtině 2. Odvozování podstatných jmen. Praha: Academia, 1967.
-
Doporučená:
Čermák, František. Základy lingvistické metodologie. Praha, UK, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
14
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost lexikologického a slovotvorného učiva v rámci maturitní zkoušky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
provést slovotvornou analýzu vybraných lexémů (na úrovni požadavků maturitní zkoušky a disciplín ZAJA, UDLB, UVJB) |
provést morfematickou analýzu slova (na úrovni požadavků maturitní zkoušky a disciplín ZAJA, UDLB, UVJB) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit funkci slova v textu jako komplexní jednotky jazyka |
vymezit lexikální systém jazyka, jeho disciplíny a jednotky |
popsat rozdíl mezi slovem a lexémem |
vysvětlit podstatu paradigmatických a syntagmatických vztahů v lexikálním systému jazyka |
odborně popsat základní zásady lexikologické práce |
kategorizovat druhy a typy slovníků |
vysvětlit zásady deskripce slovotvorného systému |
popsat slovotvorné procesy, způsoby a postupy vzniku nových slov |
diferencovat tři druhy analýzy slova: morfematickou, tvarotvornou a slovotvornou |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat text z lexikálního hlediska |
vybrat z textu jevy náležející do lexikální roviny jazyka a podrobněji je charakterizovat |
analyzovat slovo ze slovotvorného, morfematického i tvarotvorného pohledu |
interpretovat diference mezi jednotlivými typy analýzy |
navrhnout vhodná slova ke slovotvorné analýze |
vybrat vhodný slovník jako zdroj informací o lexému |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
tvorba referátu, práce s odborným časopisem |
|
|
|
|