|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KČJ / RPP3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KČJ
/
RPP3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Reflektovaná pedagogická praxe 3
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Reflektovaná pedagogická praxe průběžná 3 (pro Učitelství 2. stupně ZŠ a SŠ)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Praxe
10
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
6 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pedagogická praxe 3 je průběžná, reflektovaná a gradující. Praxe gradačně navazuje na získané teoretické znalosti a praktické dovednosti z předchozích praxí. Během praxe si student prohlubuje své dovednosti vlastního samostatného plánování a vedení výuky v delším časovém horizontu, během celého semestru se pravidelně účastní praxe ve stanovený den praxe a je aktivní součástí vzdělávací komunity a společenství praxe. Díky praxi student rozvíjí a zdokonaluje své profesní kompetence plánování a hloubkové analýzy výuky a její reflexe, zaměřuje je především na vytváření učebního prostředí a formulace učebních úloh jako klíčových prvků edukačního procesu a podpory učení žáků, je schopen posoudit integritu výuky a všech jejích složek a navrhnou zdůvodněné zlepšující alterace a jejich přínos spolu s komplexní reflexí výuky a všech jejích složek. Praxe je zacílena na studentovu schopnost pod vedením provázejícího učitele ZŠ/SŠ připravit a zrealizovat výuku po delší časové období v obsahové návaznosti na předchozí vzdělávací obsah a s jasnou strategií dosahování očekávaných výstupů kurikula. Studenta vede k automatickému využívání prvků didaktické transformace vzdělávacího obsahu, integritě výuky, vytváření podnětného učebního prostředí, motivace, stanovování reálných a konkrétních vzdělávacích cílů, jejich hodnocení, zdůvodněné užití výukových metod a forem práce, a klade důraz na jeho přemýšlení v širším oborově didaktickém kontextu a vlastní sebereflexe.
|
Požadavky na studenta
|
Student již realizuje praxi samostatně. Samostatně si též volí a zajišťuje školu sám pro svoji průběžnou praxi 3. Praxe obsahově navazuje a profesně prohlubuje dovednosti plánování, vedení a reflektování vlastní výuky.
Praxe je průběžná, začíná cca od poloviny října s výjimkou úterka náslechového týdne.
Student sestavuje podrobné přípravy na výuku. Před a po odvedení výuky bude student reflektovat míru dosažení cílů výuky, vhodnost použitých metod, forem hodnocení a způsobů motivace žáků se svým provázejícím učitelem.
Jeho reflexe a hloubková analýza výuky již komplexněji nahlíží na edukační proces ve všech jeho souvislostech (plánované a realizované kurikulum, důkazy o žákově učení a odpovídající úroveň didaktické transformace vzdělávacího obsahu, hledisko cílové, metodické a organizační dimenze kurikula až na úroveň dimenze výukové hodiny a výukové situace.
Student je kompletně zapojen do práce se školní dokumentací a agendou, kterou spravuje učitel, třídní učitel a vedení školy. Účastní se dozorů, školních akcí a pomoci s jejich organizací.
Během praxe může pořizovat záznam vedení vlastní výuky (podle pravidel GDPR).
Student se může zúčastnit také mimoškolních aktivit, třídních aktivů, komunikace s rodiči žáků, ...
Svoji praxi a postřehy z ní představí student při závěrečném kolokviu. Dále představí výstupy z RPP3 ve svém portfoliu a povede nad ním reflexi. Vybrané materiály z portfolia lze zařadit do závěrečného portfolia, které bude prezentováno u SZZ.
Další požadavky doplní vyučující praxe z dané katedry
|
Obsah
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ/SŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě, pravidly hodnocení, školním řádem a s prací učitele.
2. Vedení portfolia reflektované praxe
3. Příprava na vyučovací hodinu: kritéria pro sestavení komplexní didaktické přípravy, návaznost na ŠVP školy, využívání tematického plánu, učebnice a dalších materiálů.
4. Příprava výukových situací a učebních úloh
5. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce se žáky mimořádně nadanými.
6. Hodnocení a zpětná vazba ve vyučování. Využívání popisného jazyka a formativního hodnocení.
7. Komunikace s žákem a s rodiči žáků.
8. Rozšiřující dokumentace učitele, základní dokumentace třídního učitele, vedení školy.
9. Mimoškolní aktivity, zájmové útvary, pedagogické rady a další setkávání učitelského sboru.
10. Reflexe a obsahová analýza výuky, reflexe didaktické transformace vzdělávacího obsahu, modelování kurikula, propojení praktické a teoretické stránky výuky (motivace, metody, formy, hodnocení, sebehodnocení, školní a třídní klima,...).
11. Identifikace a reflexe kritických situací, jejich analýza a zdůvodněné alterace.
12. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ.
13. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ, využití materiálů z praxe do portfolia.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
-
Základní:
Rámec profesních kvalit učitele: hodnoticí a sebehodnotící arch
(TOMKOVÁ, Anna)
-
Základní:
SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
Rozšiřující:
Mezipředmětovost ve vybraných vzdělávacích oblastech RVP: metodika transdisciplinárního inovativního kurzu a studijní text pro přípravu studentů na integraci mezipředmětových vztahů do výuky. 1. vyd.
(SOUKUPOVÁ, Pavla, CHOCHOLOUŠKOVÁ, Zdeňka, KAŠPAROVÁ, Martina, KLIMTOVÁ, Václava, KRATOCHVÍL, Pavel, LIŠKOVÁ, Štěpánka, PEŠKOVÁ, Michaela, PLÍHALOVÁ, Monika., PODROUŽEK, Ladislav, SALCMANOVÁ, Eva, SVOBODA, Michal, ŠPOTTOVÁ, Petra, ŠRÁMOVÁ, Alena, UHL SKŘIVANOVÁ, Věra., VALACH, Petr, VOTÍK, Jaromír, VÝCHODSKÁ, Helena)
-
Rozšiřující:
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Rozšiřující:
Postupy a nástroje pedagogické evaluace
(JANÍK T., ČERNÁ M., VYSTRČILOVÁ P.)
-
Rozšiřující:
Řízení třídy: studenti učitelství a jejich provázející učitelé
(VLČKOVÁ K., LOJDOVÁ K. a kol.)
-
Rozšiřující:
Standard kvality studenta učitelství
(KRATOCHVÍLOVÁ J., SVOJANOVSKÝ P.)
-
Doporučená:
Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení
(TRUNDA, Jiří)
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
52
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
- zpracovat modelaci kurikula - rozpad učiva jednoho tematického celku do několika návazných výukových hodin
- reflektovat sledovanou výuku, identifikovat a analyzovat kritické situace, didaktické formalizmy a navrhovat jednoduché alterace |
- určit sledované kategorie a odborně správně je pojmenovat a zasadit do souvislostí |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
- plánovat sled výukových jednotek v gradaci vzdělávacího obsahu od ontodidaktické, přes psychodidaktickou až ke kognitivní transformaci vzdělávacího obsahu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
- ontodidaktické, psychodidaktické a kognitivní tranformace vzdělávacího obsahu
- využití mikrostrategického modelování kurikula |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- didakticky správně plánovat a reálně vést výuku |
- vzájemné hospitace a reflexe s dalším studentem na třídě |
- tandemové výuky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Kolokvium, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Klinická praxe pod dohledem, |
|
|
|
|