|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / 1ARS1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
1ARS1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archaeology of Early Medieval Europe 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
10
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KAR/ARSE1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kursu je seznámit studenty s přínosem archeologie pro syntézu raně středověké minulosti Evropy. Její význam dokládá na příkladech studia některých zásadně důležitých fenomenů tohoto období - v miulosti hlavě procesu etogeneze a expanze, v současnosti zejména na příkladě výzkumu rodícího se státu, jehož idea se zrodila a prakticky uskutečila v postklasické Evropě v kontextu centralizace moci, urbanizace, rozvoje řemesel a obchodu (jevy dokládané především prostřednictvím archeologie) právě v tomto období. Teritoriálně kurs sleduje východní a střední část Evropy osídlenou slovanským etnikem. Předmět je určen zahraničním studentům (programu Erasmus + dalších mobilitních programů).
|
Požadavky na studenta
|
Zvládnutí problematiky základních směrů vývoje raně středověké Evropy a přínosu archeologie na poznání tehdejší společnosti (hospodářství, sídlení, pohřbívání, obchod, řemeslo, komunikace atd.). Orientace v trendech a zaměření soudobé archeologie raného středověku v jednotlivých probíraných oblastech Evropy. Kombinovaná zkouška, prezentace, test, projekt, seminární práce.
|
Obsah
|
1. Úvod do historie a archeologie Evropy raného středověku
2. Etnogeneze a expanze Slovanů.
3. Archeologie východní Evropy - kultury pozdní antiky a raného
středověku (Rusko, Ukrajina).
4. Střední a jihovýchodní Evropa (východní Německo, Polsko,
Slovensko; Balkán - Bulharsko, Chorvatsko, Srbsko).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kolektiv. Europas Mitte um 1000 - Střed Evropy okolo roku 1000. Berlin - Warszawa - Praha - Budapest.
-
Doporučená:
Urbańczyk, Przemysław. Origins of central Europe. Warsaw : Scientific society of polish archaeologists, Institute of archaeology and ethnology, Polish, 1997. ISBN 83-85463-56-9.
-
Doporučená:
Ruttkay, A. - Ruttkaj, M. - Šalkovský, P. Slovensko vo včasom středoveku. Nitra, 2002.
-
Doporučená:
Gojda, M. The Ancient Slavs. Settlement and Society.. Edinburgh, 1991.
-
Doporučená:
Barford, P. M. The early Slavs : culture and society in early medieval eastern Europe. London : The British Museum Press, 2001. ISBN 0-7141-2804-X.
-
Doporučená:
Bartlett, R. The Making of Europe. Conquest, Colonization and Cultural Change. London, 1993.
-
Doporučená:
Curta, F. Utváření Slovanů (se zvláštním zřetelem k Čechám a Moravě. Archeologické rozhledy 60/2008. Praha, 2008.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
78
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
17
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
15
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
260
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období pravěku a středověku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět odbornému textu v anglickém / německém jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Popíše a rozebere témata při výzkumu raného středověku, do nichž zásadním způsobem vstupují zásadním způsobem archeologické prameny |
Shrne současný stav archeologického výzkumu raně středověké Evropy a srovnává jej se situací v předchozím pravěku a následném vrcholném středověku a novověku |
Popíše vývoji předrománského a románského umění, zejména uměleckého řemesla (artefakty) a architektury |
Shrne základní názory na etnogenezi a expanzi Slovanů |
V základních rysech nastíní vývoj hmotné kultury ve sledovaném období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Je schopen kriticky hodnotit význam archeologických památek v kontextu ostatních pramenů historického poznání sledovaného období |
Je schopen řešit prostřednictvím archeologických pramenů problémy etnického (kmenového) původu svých nositelů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|