|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / ASV1D
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
ASV1D
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Archeologie středověkých vesnic 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Jde o kurs doporučený pro doktorské studium archeologie. Studium vesnických sídel se řadí k nejvýznamnějším tématům archeologie středověku již od poloviny 20. století. V evropském kontextu se setkáváme se širokým spektrem přístupů k této problematice, jejichž srovnání nabízí zajímavý metodologický a teoretický exkurs. Ve volbě otázek i aplikace výzkumných metod se odráží jak vývoj archeologického bádání (a to nejen v archeologii středověku), tak i vliv kontaktních disciplín (zejm. historie, historické geografie, etnografie a některých přírodovědných oborů). V kuzu získají studenti přehled o výzkumu středověkých vesnických sídel v jednotlivých evropských zemích, rozboru uplatněných paradigmat, řešených otázek a metod. Významným tématem jsou také souvislosti studia vesnických sídel a středověkého osídlení.
|
Požadavky na studenta
|
zvládnutí látky v rozsahu přednášky, problémové okruhy ke zkoušce stanovuje garant při zahájení výuky
|
Obsah
|
Hlavní tématické celky: vývoj středověké sídelní struktury, vrcholně středověká transformace sídelní sítě, raně středověká sídliště, středověké vesnice mladšího středověku, výzkum zaniklých pozdně středověkých vsí, archeologie žijících vesnic středověkého původu, vesnice s dochovanými "stojícími" středověkými domy, zástavba a uspořádání vesnic, struktura usedlostí, sídla elity, sakrální objekty a pohřebiště ve vsi, vodní zdroje a jejich využití, produkce a konzumpce ve vesnickém prostředí, doklady zemědělských aktivit, zázemí vesnických sídlišť, plužina a problematika využití dalších zdrojů (lov a rybolov, tzv. lesní řemesla, dobývání nerostných surovin - "outland use").
První část kurzu se zaměří na jihozápadní, západní a severní Evropu, kde budou kromě celkových přehledů prezentovány jako příklady významné zkoumané lokality: Itálie (Brucato; San Vinzenzo al Volturno; Zignago), Španělsko, Portugalsko a Andora (Miravet, Mollet, Uxó), Francie (Brébieres, Dracy, Rougiers, Trainecourt), Velká Británie a Irsko (Buckquoy, Jarlshof, West Stow, West Whelpington, Wharram Percy), Dánsko (Store Valby, Taarnby, Vorbasse), Švédsko (Filborna, Sanda, Skramle), Norsko (Forsand, Borg, Ytre Moa) a Island (Granasta?ir, Herjólfsdalur, Krisuvík).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kristiansen, M. S. Tarnby - a farm of the period 1100 - 1800. 1998.
-
Rozšiřující:
Bazzana, A. Asentamientos medievales en las sierras del Bajo Maestrazgo: Monte Marinet e Monte Mollet (Castellón de la Plana). 1986.
-
Rozšiřující:
Pesez, J. M. (ed.). Brucato. Histoire et archéologie d'un habitat médiéval en Sicile. Rome, 1985.
-
Rozšiřující:
Bazzana, A. - Guichard, O. - Poisson, J. M. (ed.). Castrum 1. Habitats fortifiés et organisation de l'espace en Méditerranée médiévale. Travaux de la Maison de l'Orient 4. Lyon, 1986.
-
Rozšiřující:
Beresford, G. Hurst, J. G. (ed.). Deserted Medieval Villages in England. London, 1971.
-
Rozšiřující:
Hamilton, J. R. C. Excavations at Jarlshof, Shetland. London, 1956.
-
Rozšiřující:
Hinz, H. Ländlicher Hausbau in Skandinavien vom 6. bis 14. Jahrhundert. Stova Eldhus Bur. Köln, 1989.
-
Rozšiřující:
Chapelot, J. - Fossier, R. Le village et la maison au Moyen Âge. Paris, 1980.
-
Rozšiřující:
Demolon, P. Le village mérovingien de Brébieres (VIe VIIe siecles. Aras, 1972.
-
Rozšiřující:
Hodges, R. Light in the Dark Ages. The Rise and Fall of San Vincenzo al Volturno. London, 1997.
-
Rozšiřující:
Démians d'Archimbaud, G. Rougiers, village médiéval déserté. Paris, 1987.
-
Rozšiřující:
Andersson, S. - Svensson, E. (ed.). Skramle - the True Story of a Deserted Medieval Farmstead. Lund.
-
Rozšiřující:
The Settlement of Iceland; A critical Approach
(Einarsson, B. F.)
-
Rozšiřující:
Steensberg, A. Valby and Borup: Two case studies in the history of danish settlement. London, 1976.
-
Rozšiřující:
Hvass, S. Vorbasse Eine Dorfsiedlung während des 1. Jahrhunderts n. Chr. im Mitteljutland,. Danemark, 1987.
-
Rozšiřující:
West, S. West Stow. The Anglo Saxon Village. 1985.
-
Rozšiřující:
Beresford, M. W. - Hurst, J. G. Wharram Percy: Deserted Medieval Village. London, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Celkem
|
126
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student shrne vývoj názorů na vesnické osídlení v rámci jednotlivých paradigmat, pochopí úzký vztah vesnických sídel a středověkého osídlení obecně |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|