|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KAR / UAM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KAR
/
UAM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Úvod do archeologie 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
V první části kurzu se stručně objasňují základní pojmy archeologie, následuje základní poučení o základech teorie a metodologie. Druhá část přednášky podává stručný přehled změn lidské kultury od paleolitu do konce pravěku. Přednáška podává stručný přehled dějin pravěku včetně systému archeologických kultur ve střední Evropě.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost přednášené problematiky, datování vybraného archeologického materiálu, kombinovaná zkouška.
|
Obsah
|
V první části kurzu se stručně objasňují základní pojmy archeologie: archeologické prameny, jejich vznik transformacemi živé kultury, základní klasifikace transformací apod. Následuje základní poučení o základech teorie a metodologie (artefakt, ekofakt, jejich dělení), a rovněž možnostech poznávání společnosti a symbolických struktur na základě archeologických pramenů. Druhá část přednášky podává stručný přehled změn lidské kultury od paleolitu do konce pravěku. Přednáška podává stručný přehled dějin pravěku včetně systému archeologických kultur ve střední Evropě. Předmět je vhodný pro studenty, kteří studují archeologii jako hlavní obor.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Lidé v dějinách. Pravěk : pro 2. stupeň základní školy. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-212-8.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Téze o pravěku a učebnice pravěku. Archeologické rozhledy. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1996.
-
Základní:
Neustupný, Evžen. Vymezení archeologie. , 2004.
-
Doporučená:
Beech M.; Kuna, Martin. Archaeological theory in Europe. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1993.
-
Doporučená:
Vencl, Slavomil. Archeologie žízně. Archeologické rozhledy. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1994.
-
Doporučená:
Kuna, Martin. Hodder I., Symbols in action. Ethnoarchaeological studies of material culture, Cambridge 1982 (recenze). Památky archeologické. Praha Československá akademie věd, 1985.
-
Doporučená:
Vencl, Slavomil. Nádoby z organických hmot v archeologických nálezech. Archeologické rozhledy. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1994.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Nástin archeologické metody. Archeologické rozhledy. Praha Archeologický ústav ČSAV, 1986.
-
Doporučená:
Hodder, Ian. Post-processual archaeology. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1993.
-
Doporučená:
Pravěk Československa : výstava 1958. V Praze : Národní museum, 1958.
-
Doporučená:
Pleiner, Radomír. Pravěké dějiny Čech. Praha : Academia, 1978.
-
Doporučená:
Podborský, Vladimír. Pravěké dějiny Moravy. Brno : Muzejní a vlastivědná společnost, 1993. ISBN 80-85048-45-0.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Role databází v archeologii. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1994.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Sídelní areály pravěkých zemědělců. Památky archeologické. Praha Československá akademie věd, 1986.
-
Doporučená:
Neustupný, Evžen. Uvědomování minulosti. Archeologické rozhledy. Praha Archeologický ústav AV ČR, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Charakterizovat jednotlivá období pravěku |
Shrnout význam archeologie a historie pro poznání minulosti |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Číst a porozumět odbornému textu v české jazyce |
Používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
Využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Shrnout problematiku archeologických (částečně i jiných) pramenů a jejich významu pro poznání a rekonstrukci života ve sledovaném období |
Shrnout chronologii archeologických kultur ve sledovaném období |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vysvětlit sídelní strategie |
Uvést příklady dochovaných nemovitých památek sledovaného období |
Vysvětlit vývoj hmotné kultury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|