|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KET / TELN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KET
/
TELN
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Technologie pro elektrotechniku
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
148 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEV/SBVSE
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními výrobními technologiemi v elektronice a silnoproudé elektrotechnice. Pozornost bude věnována zejména technologiím při výrobě desek plošných spojů, pouzdření elektronických součástek, výrobě transformátorů, točivých strojů různých typů a dalších funkčních prvků pro silnoproudá zařízení. Zhodnocen bude i vztah technologií k udržitelném rozvoji a condition based managementu elektrických zařízení.
|
Požadavky na studenta
|
100% účast na cvičeních, zpracování semestrální práce, její prezentace a diskuze k ní, demonstrace dovedností, test
|
Obsah
|
1. Úvod - přehled obsahu předmětu a podmínky absolvování, význam a perspektivy v kontextu průmyslu v ČR, přehled technologií pro elektroniku a silnoproudou elektrotechniku, vymezení pojmů
2. Substráty pro elektroniku (materiály, technologie, vlastnosti)
3. Realizace funkčních motivů (fotolitografie, pokovování, leptání, tisk, vakuové depozice)
4. Plošné spoje (jedno- a vícevrstvé, technologické postupy, zařízení)
5. Elektronické součástky (konstrukce, pouzdření, osazování)
6. Technologie propojování a kontaktování v elektronice (bondování, flip-chip, pájení, lepení, tlakové spoje, svařování, sintrování)
7. Technologie magnetických obvodů elektrických strojů
8. Vinutí transformátorů, elektroizolační systém, způsoby navíjení
9. Transformátor chlazení, nádoba, transport, konzervátor, přepínač odboček
10. Točivé stroje generátory, pomaloběžné, rychloběžné, způsoby chlazení, typy a technologie EIS
11. Kabely metalické, optické, vn - technologie výroby
12. Technologie elektrických strojů a udržitelný rozvoj, nové materiály, Condition Based Management
13. Virtuální exkurze ve výrobě elektrických strojů
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Předmět je kompletně vedený v Moodlu včetně testů ze dvou částí předmětu. Studenti vždy mají ke danému vyučovacímu týdnu zpřístupněny studijní materiály. Obsahem jsou i testovací testy před zápočtovým testem "naostro".
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. Ing. Pavel Trnka, Ph.D., MBA ,
-
Přednášející:
Ing. Silvan Pretl, Ph.D. (40%),
Prof. Ing. Pavel Trnka, Ph.D., MBA (60%),
-
Cvičící:
Ing. Martin Hirman, Ph.D. (100%),
Ing. Jaroslav Hornak, Ph.D. (40%),
Ing. David Kalaš, Ph.D. (100%),
Ing. Jiří Kopřiva (100%),
Ing. Jan Leffler (100%),
Ing. Ondřej Michal, Ph.D. (100%),
Ing. Zdislava Mokrá (100%),
Ing. Silvan Pretl, Ph.D. (40%),
Ing. Pavel Sláma (100%),
Prof. Ing. Pavel Trnka, Ph.D., MBA (20%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Mentlík, Václav. Diagnostika elektrických zařízení. Praha : BEN - technická literatura, 2008. ISBN 978-80-7300-232-9.
-
Doporučená:
Stone. Electrical Insulation for Rotating Machines Design, Evaluation, Aging, Testing and Repair. Wiley, 2014. ISBN 9781118057063.
-
Doporučená:
P. Mach, V. Skočil, J. Urbánek. ontáž v Elektronice: Pouzdření Aktivních Součástek, Plošné Spoje.. ČVUT, 2001.
-
Doporučená:
J. Starý, P. Kahle. Plošné spoje a povrchová montáž.
-
Doporučená:
Coombs, Clyde F.; Holden, Happy T. Printed circuits handbook. Seventh Edition. 2016. ISBN 978-0-07-183395-0.
-
Doporučená:
Mentlík, Václav. Spolehlivostní aspekty elektrotechnologie. 1. vyd. Praha : BEN - technická literatura, 2011. ISBN 978-80-7300-412-5.
-
Doporučená:
Saha. Transformer Ageing - Monitoring and Estimation Techniques. Wiley, 2017. ISBN 9781119239963.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
5
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
4
|
Celkem
|
49
|
Kombinovaná forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
27
|
Kontaktní výuka
|
12
|
Celkem
|
39
|
Prezenční forma studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
39
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
objasnit základní principy funkce elektrických zařízení
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
použít základní matematické a statistické postupy |
posoudit materiálové vlastnosti |
porovnat statistická data |
aplikovat základní poznatky z oblasti elektrických měření
|
aplikovat poznatky o materiálech |
užívat poznatky základů elektrotechniky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní technologické postupy a materiály při výrobě desek plošných spojů a elektronických součástek
|
objasnit parametry a funkční vlastnosti substrátů pro elektroniku
|
vysvětlit technologické postupy realizace funkčních motivů při výrobě desek plošných spojů
|
popsat vnitřní konstrukci zapouzdřených elektronických součástek |
rozpoznat způsoby kontaktování a propojování na úrovni pouzder elektronických součástek i desek plošných spojů
|
popsat základní technologické postupy při výrobě elektrických zařízení a strojů
|
zhodnotit účinnost, resp. zhodnotit míru (např. dielektrických) ztrát daného technického řešení
|
zdůvodnit výběr vhodného materiálu vzhledem k účelu daného elektrického zařízení nebo stroje |
popsat výrobní technologie transformátorů, točivých strojů, kabelů, atd
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
použít elektrotechnické materiály v kontextu typu aplikace a působících činitelů |
rozpoznat kritická místa elektrických zařízení z hlediska použitých materiálů a technologií |
navrhnout a provést technologický postup |
zdůvodnit volbu technologického procesu a jeho parametrů |
porovnat vlastnosti vyrobených vzorků |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|